کد خبر: ۳۳۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - 2023December 04
برجستگی‌هایی که ممکن است در آلت تناسلی یا واژن زنان ظاهر شود، ممکن است حتی یک سال بعد از برقراری رابطه جنسی به وجود آیند.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ویروسی زگیل تناسلی است. این بیماری لایه بیرونی دستگاه تناسلی آقایان و بانوان را درگیر می‌کند. ریشه اصلی بروز چنین عارضه‌ای پس از برقراری ارتباط جنسی، وجود ویروس پاپیلمای انسانی (Human Papillomavirus) در بدن یکی از شرکای جنسی است. شاید با خود بپرسید که اصلا علت اصلی این بیماری چیست؟ عمده‌ترین دلیل درگیر شدن پوست دستگاه تناسلی به این عارضه، عدم رعایت موازین بهداشت به هنگام برقراری ارتباط جنسی است. درصورتی‌که شما هم مشکوک به ابتلا به GENETIAL WARTS هستید، این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

به گزارش شفا آنلاین:در ساده‌ترین تعریف، منظور از GENETIAL WARTS همان زائده‌ها و برجستگی‌های گوشتی در ناحیه دستگاه تناسلی و اطراف مقعد است. در مواقعی این زائده‌های گوشتی ممکن است به شکل خوشه‌ای و پرتکرار در نواحی ذکر شده ظاهر شوند. ویروس HPV اصلی‌ترین علت به وجود آمدن این بیماری در افراد است. همان‌طور که مستحضر هستید، ویروس HPV مسری بوده و از طریق ارتباط جنسی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. البته اگر تمامی اقدامات بهداشتی به هنگام رابطه جنسی رعایت شود، احتمال ابتلا به این بیماری به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. طبق یافته‌های علمی، بیش از صدها نوع ویروس در خانواده بزرگ HPV وجود دارد که تنها چندین مورد از آن‌ها موجب بروز این بیماری می‌شوند.

علائم نشان دهنده ابتلا به زگیل تناسلی

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که مشکوک به وجود GENETIAL WARTS در خود هستند، این است که چگونه از ابتلا به این بیماری مطمءن شویم؟ همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد، زگیل‌های تناسلی در اصل نوعی برجستگی پوستی و گوشتی هستند که رنگ تیره یا سفیدی دارند. این برجستگی‌ها عمدتاً روی واژن، آلت تناسلی آقایان، بیضه یا مقعد و دهانه رحم ایجاد می‌شوند. برای تشخیص هر چه دقیق‌تر این ضایعه‌ها بهتر است به شکل و نوع برجستگی آن‌ها توجه کنید. زگیل‌های تناسلی عمدتاً کوچک بوده و هم‌رنگ با رنگ پوست بیمار هستند. البته در برخی مواقع ممکن است کمی تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ پوست بدن باشند. علاوه بر این، این زائده‌های گوشتی ممکن است در ابعاد متفاوت و تعداد مختلفی ظاهر شوند. برای تشخیص هر چه بهتر و سریع‌تر این بیماری بهتر است به دکتر پوست و مو و اورولوژی نیز مراجعه کنید. در برخی مواقع، احتمال دارد حدود 1 الی 2 هفته پس از بروز زگیل تناسلی در بدن، تمامی این ضایعه‌ها به کل محو و ناپدید شوند.

تشخیص سریع ابتلا به زگیل تناسلی

برجستگی‌هایی که ممکن است در آلت تناسلی یا واژن زنان ظاهر شود، ممکن است حتی یک سال بعد از برقراری رابطه جنسی به وجود آیند. به همین دلیل زمان دقیقی برای آشکار شدن این زائده‌های پوستی وجود ندارد. برای تشخیص هر چه بهتر این بیماری بهتر است از پزشک و بهترین دکتر اورولوژی کمک بگیرید. البته در برخی موارد، این احتمال وجود دارد که زگیل ناحیه عصب را درگیر کرده و هیچ‌گونه علائم ظاهری و پوستی نداشته باشد. در اغلب موارد، ویروس‌هایی همچون HPV تا مدت‌ها بعد از ماندگاری در بدن به صورت ضایعه‌های پوستی نمایان می‌شوند.

روش‌های تشخیص GENETIAL WARTS‌ توسط دکتر پوست و مو یا اورولوژی

برای اطمینان از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی، پیشنهاد می‌کنم به بهترین دکتر اورولوژی مراجعه کنید. متخصصین پوست و مو یا اورولوژی با انجام برخی معاینات و آزمایشات خاص به‌صورت قطعی ابتلا به این بیماری را تشخیص می‌دهند. برای تأیید نهایی ابتلا به این بیماری باید آزمایش HPV صورت گیرد. این آزمایش به 3 روش زیر انجام می‌شود:

  • معاینه کردن مقعد: با استفاده از دستگاه آندوسکوپ داخل مقعد بیمار توسط دکتر و متخصص بررسی می‌شود.
  • آزمایش خون: با هدف تشخیص قطعی و دقیق ابتلا به این بیماری، متخصص از روش مولکولی یا همان آزمایش خون استفاده می‌کند.
  • معاینه لگن: آزمایش پاپ اسمیر که به معاینه لگنی معروف است، با هدف تشخیص GENETIAL WARTS در نواحی بیوپسی واژن یا دهانه رحم انجام می‌شود.

زگیل‌های تناسلی در کدام قسمت‌های بدن ظاهر می‌شوند؟

برای تشخیص هر چه بهتر و دقیق‌تر این بیماری، پیشنهاد می‌کنیم این بخش را با دقت مطالعه کنید. زگیل‌های تناسلی همان‌طور که از نامشان پیداست، عمدتاً در نواحی و اطراف دستگاه تناسلی مردان و زنان پدیدار می‌شوند. در حقیقت این نوع زگیل‌ها به بافت مرطوب ناحیه تناسلی تأثیر گذاشته و ظاهری شبیه به کلم بروکلی دارند. البته در برخی مواقع، این زائده‌ها اندازه بسیار کوچکی داشته و با چشم قابل‌مشاهده نیستند.

برجستگی‌های این نوع زگیل‌ها، خیلی مرتفع نبوده و پس از ظاهر شدن در پوست به صورت تخت رشد می‌کنند. این زائده‌ها ممکن است نواحی زیر را آلوده کنند:

  • رکتوم
  • واژن (بخش داخلی یا خارجی)
  • لب‌های واژن
  • دهانه رحم
  • کشاله ران
  • مقعد
  • لب، زبان یا گلو
  • بیضه

انواع زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی علت اصلی بروز این بیماری در افراد است. همان‌طور که در بالا گفتیم، سویه‌های 6 و 11 این ویروس، علت اصلی بروز این بیماری در آقایان و بانوان هستند. تیپ‌های ویروس HPV را می‌توان به دو شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  1. ویروس اچ پی وی کم‌خطر: در چنین شراطی، این ویروس تنها منجر به بروز زائده‌های گوشتی در ناحیه تناسلی می‌شود.
  2. ویروس اچ پی وی پرخطر: اما در شرایط حاد این ویروس، علاوه بر بروز ضایعه‌های گوشتی، ممکن است فرد به بیماری سرطان رحم یا واژن مبتلا شود.

علائم ناشی از عفونت HPV

در بسیاری از موقع، برای تشخیص اینکه به بیماری زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید یا خیر، کافی است تا علائم زیر را بررسی کنید:

  • احساس درد در ناحیه بروز زگیل
  • احساس سوزش در محل تجمع زگیل
  • ایجاد رطوبت در نواحی زگیل
  • خارش و سوزش هم‌زمان در دستگاه تناسلی به صورت مکرر
  • خونریزی

وجود هر یک از این علائم نشان از ابتلا شما به بیماری GENETIAL WARTS است. هر یک از این علائم بین یک هفته تا چند ماه بعد از برقرای ارتباط جنسی غیر بهداشتی ممکن است آشکار شود.

مدت زمان ماندگاری زگیل‌های تناسلی در بدن

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید که ماندگاری زائده‌های تناسلی چقدر است؟ در بیش از 80 درصد مواقع، عارضه پوستی ناشی از ویروس HPV ممکن است تا یک سال پس از برقراری رابطه جنسی در بدن فرد ظاهر نشود. اما در مقابل ممکن است این بیماری بلافاصله پس از رابطه جنسی آشکار شده و تا مدت‌ها نیز در بدن بیمار باقی بماند. البته برای درمان هر چه سریع‌تر این بیماری روش‌های پزشکی بسیاری وجود دارد.

درمان قطعی زگیل تناسلی

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم، ممکن است زگیل‌های تناسلی به‌صورت خودبه‌خود از بین بروند. اما در غیر این صورت باید از برخی روش‌های درمانی مناسب زیر نظر بهترین دکتر اورولوژی و پوست و مو استفاده کرد. حتی در صورت شدیدی بودن بیماری ممکن است این زائده‌های گوشتی در گذر زمان تکثیر شده و بیشتر شوند. در ادامه چند مورد از بهترین راهکارهای درمان زگیل تناسلی را معرفی می‌کنیم:

  • درمان با لیزر: یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن زائده‌های تناسلی
  • کوتر الکتریکی: سوزاندن زائده‌های گوشتی با استفاده از جریان الکتریکی
  • پمادهای مخصوص: برخی از مواد دارویی به شکل پماد (محلول یا کرم شیمیایی) توسط دکتر متخصص پوست و مو به بیمار تجویز می‌شوند.
  • درمان توسط مواد دارویی: برخی از داروها مانند محلول اسیدی اسید سالیسیلیک و ژل پودوفیلاکس بهترین ماده شیمیایی برای از بین بردن این زائده‌های گوشتی هستند.

سخن پایانی

در این مطلب، تمامی دانستنی‌های مهم در مورد زگیل تناسلی را توضیح دادیم. ریشه اصلی این بیماری، متأسفانه عدم رعایت موازین بهداشتی در برقراری ارتباط جنسی است. برای پیشگیری از این عارضه آزاردهنده پیشنهاد می‌کنیم از ادوات بهداشتی همچون کاندوم استفاده نمایید. یا بلافاصله پس از ابتلا به آن، بهتر است زیر نظر بهترین دکتر اورولوژی مراحل درمانی را طی کنید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: