کد خبر: ۳۳۵۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023November 29
مرحله موسوم به یائسگی، با کاهش میزان استروژن در بدن زنان همراه است که باعث می‌شود بافت فیبروگلندولر تحلیل رود
شفا آنلاین>سلامت جنسی>تصوری رایج است که می‌گوید: پستان‌ها تا پایان دوره بلوغ جنسی رشد می‌کنند. اما باید گفت که تغییرات در اندازه پستان‌ها در طول زندگی پس از دوره بلوغ نیز اتفاق می‌افتد و به گزارش یاهو لایف، دوره بلوغ در واقع مقطع آغاز تغییرات گسترده‌ای است که در روند رشد پستان‌ها مشاهده می‌شود.

پستان‌ها با افزایش سن چگونه تغییر می‌‌کنند؟

به گزارش شفا آنلاین:دکتر میندی گلدمن، متخصص زنان و زایمان، در این زمینه می‌گوید: «نخست و مهم‌تر از هر چیز، باید به این نکته مهم توجه کنیم که تغییر پستان‌ها، بخش طبیعی روند پیری است.»

به گفته او، این تغییرات در برخی شایع‌تر است، و البته نقش حیاتی ژنتیک را نیز در این روند نمی‌توان نادیده گرفت.

در واقع، تغییرات اساسی که در پستان‌ها رخ می‌دهد، در فرازوفرود هورمون‌ها در بدن ریشه دارد.

گلدمن در این باره می‌گوید: «نقش هورمون‌ها، به ویژ‌ه استروژن، در رشد و مراقبت از پستان‌ها بسیار حیاتی است.»

دکتر توماسو آدونا، جراح پلاستیک درنیویورک، به یاهو می‌گوید: «پستان‌ها سه جزء اصلی دارند: پوست، بافت فیبروگلندولار (نسوج طبیعی پستان) که از لوب‌ها و مجاری تولید‌کننده شیر تشکیل شده است، و چربی پرکننده که بافت مربوطه را احاطه کرده است.»

به گفته گلدمن، هورمون استروژن رشد بافت فیبروگلندولار را تحریک می‌کند و بنابراین، نوسان‌های استروژن به صورت طبیعی احتمال تغییرات پستان را افزایش می‌دهند.

البته او تاکید می‌کند که هرگونه تغییرات هورمونی، به شرایط منفرد افراد بستگی دارد و تاثیرات متفاوتی بر آنان می‌گذارد.

عادت ماهانه

در طول چرخه عادت ماهانه، تخمدان‌ها استروژن تولید می‌کنند تا بدن برای تخمک‌گذاری و بارداری احتمالی آماده شود.

این تغییر هورمونی باعث رشد مجرای شیر در بافت فیبروگلندولر می‌شود و تورم موقت و برآمدگی یا حساسیت احتمالی پستان‌ها را در پی دارد.

اگر بارداری رخ ندهد، پستان‌ها به اندازه و حالت طبیعی خودشان برمی‌گردند.

بارداری و شیردهی

به گفته گلدمن، بر همین مبنا، پستان‌ها در طول بارداری تغییر شکل می‌دهند، زیرا تولید هورمون استروژن به‌تدریج - برای آمادگی پستان‌ها برای شیردهی - افزایش می‌یابد.

به گفته انجمن بارداری، اندازه پستان‌ها طی شش تا هشت هفته یک یا دو سایز بزرگ‌تر می‌شود و پس از توقف شیردهی و از بین رفتن سلول‌های تولید‌کننده شیر، حجم اضافه‌شده را از دست می‌دهند. در برخی افراد هم این تغییر اندازه پستان‌ها به صورت دائمی باقی می‌ماند.

یائسگی

تغییراتی که با توقف عادت ماهانه طی ۱۲ ماه در بدن رخ می‌دهد و معمولا از ابتدای دهه ۵۰ عمر زنان آغاز می‌شود، تغییرات عمده‌ای نیز در پستان‌ها در پی دارد.

مرحله موسوم به یائسگی، با کاهش میزان استروژن در بدن زنان همراه است که باعث می‌شود بافت فیبروگلندولر تحلیل رود. این امر موجب کاهش حجم [چربی در بافت] پستان می‌شود که آن‌ها را به شکل افتاده نشان می‌دهد. افتادگی پستان‌ها را می‌توان از طریق تزریق چربی جایگزین‌کننده جبران کرد.

دکتر ژاکلین هولت در این‌‌باره به یاهو می‌گوید: «سینه‌های کمتر متراکم تشخیص سرطان سینه را در طول ماموگرافی معمول را آسان‌تر می‌کند.»

به گفته او، تغییرات در تراکم پستان همواره به معنی تغییر در حجم آن نیست و در واقع صرفا بر بزرگ‌تر شدن یا سنگین‌تر شدن سینه‌ها دلالت نمی‌کند. این تغییرات در پی افزایش سن ایجاد می‌شود و ژنتیکی است.

تغییرات در وزن

گلدمن می‌گوید: «از آنجا که پستان‌ها بافت‌های چربی‌اند، تغییر وزن و چاقی یا لاغری نیز می‌تواند روی اندازه پستان‌ها تاثیر بگذارد.»

به گفته او، «تاثیر دقیق رژیم غذایی بر اندازه پستان‌ها کاملا مشخص نیست، اما می‌توان با رعایت رژیم غذایی سالم و تمرین‌های بدنی پیوسته، بر ترکیب پستان‌ها تاثیر مثبت گذاشت و خطر سرطان پستان را هم کاهش داد.»

سرطان پستان

با اینکه بسیاری از تغییرات مربوط به پستان‌ها طبیعی‌ است، وجود توده‌ها، برآمدگی‌ها و تغییرات پوستی را باید بررسی و آزمایش کرد، زیرا در زمره نشانه‌های خطرناک مربوط به سرطان پستان قرار می‌گیرند.

بر فرض، اگر بافت پستان ظاهری مانند پوست پرتقال داشته باشد، می‌تواند نشانه سرطان التهابی سینه باشد.

به گفته گلدمن، خطر سرطان پستان با افزایش سن بیشتر می‌شود. بنابراین، غربالگری منظم پستان‌ها مانند ماموگرافی بسیار ضروری است تا از خطر احتمالی بروز سرطان پستان جلوگیری شود.

به گفته هولت، شناخت پستان‌ از لحاظ ظاهری و شکل طبیعی‌، بهترین راه برای مراقبت‌ شخصی از آن است، اما جایگزین ماموگرافی نمی‌شود.

او تاکید می‌کند: «چنانچه وجود توده‌ای را در پستان‌ حس کردید - به‌ویژه اگر نا‌آشنا و تازه باشد - حتما برای آزمایش و بررسی به پزشک و متخصص رجوع کنید.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: