کد خبر: ۳۳۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 16
یافته‌های یک بررسی که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که ظاهراً کاهش درازمدت در باروری مردان در سراسر جهان به کاهش غلظت‌های اسپرم ناشی از استفاده از مواد آفت‌کش در کشاورزی مربوط است.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>پژوهشگران آمریکایی نتایج ۲۵ تحقیق در مورد برخی سموم دفع آفات و باروری مردان را جمع‌آوری، ارزیابی و بررسی کردند و دریافتند مردانی که در معرض برخی از انواع سموم دفع آفات قرار گرفته‌اند، غلظت اسپرم پایین‌تری دارند.

به گزارش شفا آنلاین:این بررسی که روز چهارشنبه در ژٰورنال «چشم‌اندازهای سلامت زیست‌محیطی« (Environmental Health Perspectives) منتشر شد، شامل داده‌های مربوط به بیش از ۱۷۰۰ مرد می‌شد و چندین دهه را در بر می‌گرفت.

ملیسا پری، نویسنده مقاله این بررسی و اپیدمیولوژیست محیط زیست و معاون آموزشی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جورج میسون آمریکا گفت: "صرف‌نظر از چگونگی روش‌های تحلیل و بررسی نتایج ما ارتباط پایداری بین افزایش میزان‌های حشره‌کش‌ها در بدن افراد و کاهش غلظت اسپرم مشاهده کردیم. امیدوارم این بررسی توجه مقامات ناظر را برای اتخاذ تصمیماتی جلب کند که مردم را از تأثیرات غیرعمدی و برنامه‌ریزی‌نشده حشره‌کش‌ها در امان نگه دارد."

دانشمندان چند دهه است که در تلاش بوده‌اند تا به پرسش‌های پیچیده در مورد باروری مردان پاسخ دهند. غلظت اسپرم یکی از چند شاخص مفید برای این منظور است. گزارشی در سال گذشته نشان داد که غلظت اسپرم در مردان در تمام مناطق جهان در حال کاهش است و سرعت این کاهش در حال افزایش است.

جان میکر، استاد علوم بهداشت محیط دانشگاه میشیگان آمریکا که در هیچ‌یک از این بررسی‌های اخیر دخیل نبوده است، گفت: «داده‌های قانع‌کننده و تا حدی ترسناکی در مورد اندازه‌گیری‌های باروری مردان طی ۵۰ تا ۷۰ سال گذشته از نقاط مختلف دنیا وجود دارد که نشان می‌دهد غلظت اسپرم در حال کاهش است و میزان این کاهش هم کم نیست. این موضوع نگران‌کننده است.»

دانشمندان از گذشته مشکوک بوده‌اند که تغییرات محیط زیست ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد، و به مدت چند دهه نقش سموم دفع آفات را در تحقیقات حیوانی و تحقیقات اپیدمیولوژی انسانی بررسی کرده‌اند.

تاثیر دو گروه مواد شیمایی آفت‌کش بر شمارش اسپرم

تحلیل جدید بر دو گروه مواد شیمیایی - اُرگانوفسفات‌ها و برخی کربامات‌ها - که معمولاً در حشره‌کش‌ها استفاده می‌شوند، تمرکز دارد. محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده از گروه‌هایی از مردم را که در معرض سموم دفع آفات قرار داشته‌اند و گروه‌هایی که در معرض آن‌ها نبوده‌اند، مقایسه کردند. اکثر اما نه همه این تحقیقات بر مواجهه افراد با این مواد شیمیایی در محل کار متمرکز بودند.. این پژوهشگران در تحقیقشان عوامل خارجی دیگری را که ممکن است منجر به کاهش غلظت اسپرم شوند مانند سیگار کشیدن و افزایش سن در نظر گرفتند و کنترل کردند.

پری گفت پژوهشگران هنوز نمی‌دانند سموم دفع آفات چگونه بر غلظت اسپرم تأثیر می‌گذارند و بررسی‌های بیشتری دراین‌باره لازم است.

احتمالاً سموم دفع آفات یکی از عوامل محیطی متعددی هستند که می‌توانند به کاهش غلظت اسپرم بینجامند.

کاهش غلظت اسپرم مردان در سراسر جهان شناسایی شده است

روند کاهش غلظت اسپرم در مردان در بررسی‌های گسترده در سراسر جهان مشاهده شده است، اما این موضوع پیچیده است و برخی دانشمندان همچنان دراین‌باره تردیدهایی دارند. شمارش اسپرم بسیار دشوار است و فناوری شمارش آن‌ها طی سالیان تغییر کرده است. عوامل مداخله‌گر متعددی وجود دارند که می‌توانند بر باروری مردان تأثیر بگذارند، ازجمله افزایش سن، چاقی و استفاده از مواد مخدر و سایر عوامل.

طیف طبیعی تراکم اسپرم از ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی‌متر منی تا بیش از ۲۰۰ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر منی متفاوت است. هنگامی که در مردی شمار اسپرم‌ها به کمتر از ۱۵ میلیون در هر میلی‌لیتر منی یا کمتر از۳۹ میلیون اسپرم در کل مایع انزالی برسد، او را دچار کاهش تعداد یا غلظت اسپرم تلقی می‌کنند.

غلظت اسپرم‌ یک عامل مهم در باروری است، اما سایر عوامل - مانند شکل اسپرم‌ها و نحوه شنا کردن یا حرکت کردن آن‌ها - نیز برای باروری مردان بسیار مهم هستند.

این پژوهشگران می‌گویند با توجه به مجموعه شواهد و این یافته‌های مستمر، زمان آن رسیده است که به صورت پیشگیرانه مواجهه با این حشره‌کش‌ها را برای مردانی می‌خواهند خانواده تشکیل دهند، کاهش دهیم./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: