کد خبر: ۳۳۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - 2023November 01
یک بررسی جدید نشان می‌دهد نشان می‌دهد ورزش منظم تقریباً به اندازه داروی سیلدنافیل با نام تجاری ویاگرا در درمان اختلال نعوظ مؤثر است.یک بررسی جدید نشان می‌دهد نشان می‌دهد ورزش منظم تقریباً به اندازه داروی سیلدنافیل با نام تجاری ویاگرا در درمان اختلال نعوظ مؤثر است.
شفا آنلاین>سلامت جنسی>برای مردانی که با اختلال نعوظ مواجه هستند، انجام منظم ورزش‌های هوازی تقریباً به اندازه داروهایی مانند ویاگرا (سیلدنافیل) در بهبود عملکرد جنسی مؤثر است. نویسندگان این مطالعه می‌گویند که مزایای ورزش از لحاظ سلامت جسمی شامل سایر مزایای عملکرد جنسی نیز می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:این بررسی نشان داد که مردانی که شدیدترین نوع اختلال نعوظ را داشتند، بیشترین بهبود را با ورزش کردن بدست آوردند.

اختلال نعوظ در مردان بر اساس یک مقیاس ۳۰ امتیازی بین‌المللی عملکرد نعوظ سنجیده می‌شود. امتیاز ۲۶ تا ۳۰ به معنای عدم اختلال نعوظ، ۲۲ تا ۲۵ اختلال نعوظ خفیف، ۱۷ تا ۲۱ اختلال نعوظ خفیف تا متوسط است. اختلال نعوظ متوسط معادل امتیاز ۱۱ تا ۱۶ و امتیاز ۶ تا ۱۰ نشان‌دهنده اختلال نعوظ شدید است.

در این بررسی، شرکت‌کنندگان به طورمیانگین بهبود ۲/۸ امتیازی در مقیاس عملکرد نعوظ را به دست آوردند. ورزش باعث بهبود ۲/۳، ۳/۳ و ۴/۹ نمره‌ای به ترتیب در اختلال نعوظ خفیف، متوسط و شدید شد.

ویژگی متمایز این بررسی این است که تحلیل آن بر اساس ۱۱ بررسی تصادفی و کنترل شده است. چنین بررسی‌ختیی استاندارد طلایی در تحقیقات پزشکی محسوب می‌شوند.

یافته‌های این بررسی در در ژورنال پزشکی جنسی آکسفورد منتشر شده است.
رایج‌ترین علت اختلال نعوظ

به گفته دکتر مهران موثقی، اورولوژیستی (جراح کلیه و مجاری ادرار) که در این بررسی شرکت نداشته است، توضیح داد که سلامت قلبی عروقی ارتباط تنگاتنگی با اختلال نعوظ دارد.

او گفت: «[اختلال نعوظ] درواقع ۱۰ سال پیش از شرع افت احتمال در کارکرد قلبی-عروقی خود را نشان می‌دهد. اگر در ۳۰ یا ۴۰ سالگی مشکلات نعوظ دارید، مهم‌ترین کار استفاده از ویاگرا یا سیالیس نیست، بلکه بررسی میزان‌های چربی‌های خون است.»

او توضیح داد که همان بیماری آترواسکلروز یا تصلب شرایین (سفت شدن دیواره رگ‌ها) که باعث سکته مغزی و حمله قلبی می‌شود، در عروق خونی آلت تناسلی هم اتفاق می‌افتد. اما چون این عروق کوچک هستند، اثر آن زودتر مشخص می‌شود و فرد علامت‌دار می‌شود.

دکتر موثقی می‌گوید: «اگر آن‌ها نعوظ سالمی داشته باشند، احتمالاً سلامت قلبی عروقی خوبی هم دارید.»

او افزود که عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشارخون بالا، سندرم متابولیک، اختلال چربی خون و دیابت همچنین عوامل خطرساز برای اختلال نعوظ هستند.

برخی از مردان به دلیل پروستاتکتومی رادیکال (نوعی روش جراحی برای برداشتن کامل غده پروستات) که ممکن است باعث آسیب عضلات شود و اختلال نعوظ ایجاد کند، دچار این مشکل می‌شوند. تنها بررسی درباره پروستاتکتومی رادیکال که در تحلیل این پژوهش گنجانده شده بود، به گفته پژوهشگران برای بررسی کافی تأثیر ورزش هوازی در این زیرگروه از بیماران به تنهایی کافی نبود./سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: