کد خبر: ۳۳۴۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023October 26
در فهرست میراث جهانی یونسکو، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها جزو زیباترین آثار ثبت‌شده هستند.

شفا آنلاین>سلامت>تصور کنید پا به مکان‌هایی گذاشته‌اید که گویی از صفحات کتاب‌های تاریخی بیرون آمده‌ و در مقابل چشمان شما قرار گرفته‌اند. این جاذبه‌های گردشگری نه‌تنها مناظر دیدنی و جذابی دارند، بلکه داستان‌های دوران باستان، امپراتوری‌های بزرگ و انقلاب‌های فرهنگی را روایت می‌کنند. بسیاری از آن‌ها به‌خاطر ویژگی‌های خاص خود در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:در این مقاله می‌توانید با برخی از زیباترین میراث جهانی یونسکو آشنا شوید که در میان آن‌ها شگفتی‌های طبیعی نیز به چشم می‌خورند.

تاج محل، هند

«تاج محل» (Taj Mahal) از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری هند و جهان است که توسط شاه جهان، امپراتور مغول، برای همسرش، ممتاز محل، ساخته شد. این آرامگاه سفیدرنگ که در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، به‌خاطر معماری فوق‌العاده‌ زیبا و ابعاد بزرگی که دارد، در فهرست عجایب هفت‌گانه جدید جهان قرار گرفته است.

عکس تاج محل، منبع عکس: travelandleisure.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: travelandleisure.com، عکاس: ناشناس

نمای ساختمان تاج محل، منبع عکس: cntraveler.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: cntraveler.com، عکاس: ناشناس

دیواره بزرگ مرجانی،‌ استرالیا

«دیواره بزرگ مرجانی» (Great Barrier Reef) نه‌تنها یکی از رنگارنگ‌ترین مکان‌های روی زمین است، بلکه بزرگ‌ترین سیستم صخره‌های مرجانی دنیا محسوب می‌شود. حدود ۴۰۰ نوع مرجان، بیش از ۲۰۰۰ نوع گیاه و حتی برخی از گونه‌های در خطر انقراض حیات دریایی مانند گاو دریایی، در این منطقه شگفت‌انگیز زندگی می‌کنند. دیواره بزرگ مرجانی به‌دلیل ویژگی‌های طبیعی منحصربه‌فرد و اهمیت علمی و زیست‌محیطی، در سال ۱۹۸۱ در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

لاک پشت بزرگی در دیواره بزرگ مرجانی استرالیا، منبع عکس: celebritycruises.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: celebritycruises.com، عکاس: ناشناس

حیات دریایی در دیواره بزرگ مرجانی استرالیا، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

استون هنج، بریتانیا

«استون هنج» (Stonehenge) سازه‌ سنگی مدوری است که در سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این اثر باستانی در فاصله سال‌های ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در ویلتشر انگلستان ساخته شد. استون هنج با دقت زیادی طراحی شده بود و بر اساس یافته‌های کنونی، نقش یک تقویم خورشیدی را برای مردم آن روزگار داشت.

سازه های سنگی بزرگ در استون هنج، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

غروب خورشید در استون هنج، منبع عکس: english-heritage.org.uk، عکاس: ناشناس

منبع عکس: english-heritage.org.uk، عکاس: ناشناس

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویتس، کرواسی

«پارک ملی دریاچه‌های پلیتویتس» (Plitvice Lakes National Park) یا «پارک ملی پلیتویتسا» به‌لطف آبشارها، دریاچه‌ها و غارهای متعدد، یکی از بهترین پارک‌های ملی اروپا به حساب می‌آید. ۱۶ دریاچه آن بر اساس زاویه خورشید و جانوران و مواد معدنی موجود در آب، رنگ‌های متنوع و زیبایی دارند که هر گردشگری را مبهوت خود می‌کنند. این پارک ملی که در سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت، انواع مختلفی از حیوانات، پرندگان و درختان را در خود جای داده است.

عکس هوایی از پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک در کرواسی، منبع عکس: getbybus.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: getbybus.com، عکاس: ناشناس

آبشارهای کوتاه در پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک در کرواسی، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

پارک‌ های کوهستانی راکی کانادایی، کانادا

«پارک‌های کوهستانی راکی کانادایی» (Canadian Rocky Mountain Parks) شامل چهار پارک ملی و سه پارک استانی در ایالت بریتیش کلمبیای کانادا می‌شود. میدان‌های یخی، غارهای آهکی و آبشارها تنها گوشه کوچکی از مناظر کوهستانی این منطقه را تشکیل می‌دهند. این پارک‌های کوهستانی در سال ۱۹۸۴ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شدند.

دریاچه و کوه ها در پارک‌های کوهستانی راکی کانادایی، منبع عکس: adventures.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: adventures.com، عکاس: ناشناس

دریاچه ای با آب زمردی در در پارک‌های کوهستانی راکی کانادایی، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

انگکور وات، کامبوج

«انگکور وات» (Angkor Wat) یکی از بزرگ‌ترین بناهای مذهبی جهان است که به‌لطف بیش از دو میلیون بازدیدکننده در سال، جزو پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری کامبوج و دنیا به حساب می‌آید. این معبد، پنج برج بزرگ شبیه به نیلوفر آبی دارد که نماد زیبایی، باروری، شکوفایی، معنویت و ابدیت در هندوئیسم هستند؛ دینی که در زمان ساخت انگکور وات، در نیمه اول قرن دوازدهم میلادی بر کامبوج حاکم بود. جاذبه گردشگری مزبور از سال ۱۹۹۲ جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

برج های بلند تاریخی در انگکور وات، منبع عکس: reviewofreligions.org، عکاس: ناشناس

منبع عکس: reviewofreligions.org، عکاس: ناشناس

مجسمه های غول پیکر در انگکور وات، منبع عکس: muchbetteradventures.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: muchbetteradventures.com، عکاس: ناشناس

جزیره ایستر، شیلی

«جزیره ایستر» (Easter Island) واقع در اقیانوس آرام، محل شکل‌گیری تمدن بزرگی در حدود ۱۲۰۰ سال پس از میلاد بود. بیش از ۱۰۰۰ مجسمه غول‌پیکر در این منطقه وجود دارد که باعث شهرت آن شده‌ و جزیره را به‌ یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های روباز جهان تبدیل کرده‌اند. این جزیره جزو جاهای دیدنی شیلی به شمار می‌رود و بخش بزرگی از آن در سال ۱۹۹۵ توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی اعلام شد.

مجسمه های موآی در جزیره ایستر، منبع عکس: globaltimes.cn، عکاس: ناشناس

منبع عکس: globaltimes.cn، عکاس: ناشناس

مجسمه بزرگ موآی در جزیره ایستر، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

پترا، اردن

شهر باستانی «پترا» (Petra) که جزو میراث جهانی یونسکو (از سال ۱۹۸۵) و یکی از عجایب هفت‌گانه جدید جهان به حساب می‌آید، پایتخت نبطی‌ها بوده است. این شهر که جزو بهترین گنجینه‌های باستان‌شناسی در خاورمیانه و جهان به شمار می‌رود، به‌خاطر ماسه‌سنگ‌های رنگارنگ و معماری سازه‌های باشکوهی مانند ساختمان خزانه‌داری، شهرت دارد.

ساختمان خزانه داری در پترا اردن، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

زن گردشگر در پترا اردن، منبع عکس: luggageandlipstick.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: luggageandlipstick.com، عکاس: ناشناس

ماچو پیچو، پرو

«ماچو پیچو» (Machu Picchu) یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای امپراتوری اینکاها است که در حدود سال ۱۴۵۰ بعد از میلاد ساخته شد. این شهر تاریخی که از پربازدیدترین جاهای دیدنی پرو محسوب می‌شود، در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه جدید جهان معرفی شد.

عکس هوایی از شهر باستانی ماچو پیچو، منبع عکس: unsplash.com، عکاس: fabien moline

منبع عکس: unsplash.com، عکاس: fabien moline

سازه های سنگی در ماچوپیچو شیلی، منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس: Pedro Szekely

منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس: Pedro Szekely

اهرام ثلاثه، مصر

«اهرام ثلاثه» یا «اهرام جیزه» (Pyramids of Giza) تنها مورد باقی‌مانده از عجایب هفت‌گانه قدیم جهان محسوب می‌شود که مقبره سه تن از فراعنه مصر بوده است. احداث هرم خوفو، اولین و بزرگ‌ترین هرم، در حدود ۲۵۵۰ سال قبل از میلاد برای فرعون خوفو کلید خورد. ۳۰ سال بعد، پسر خوفو دستور ساخت مقبره خود و مجسمه ابوالهول را داد. ساخت‌وساز آخرین هرم جیزه که بسیار کوچک‌تر از دو هرم اول است، تقریبا ۲۴۹۰ سال قبل از میلاد آغاز شد. این اهرام در سال ۱۹۷۹ به‌عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شدند.

تردد شترسواران در اهرام ثلاثه مصر،‌منبع عکس: lonelyplanet.com، عکاس: ناشناس

‌منبع عکس: lonelyplanet.com، عکاس: ناشناس

اهرام بزرگ جیزه در مصر، منبع عکس: earthtrekkers.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: earthtrekkers.com، عکاس: ناشناس

دیوار بزرگ، چین

«دیوار بزرگ» (Great Wall)، سازه‌ای دفاعی به طول حدود ۲۱,۱۹۶ کیلومتر است که در مدت‌زمان ۲۰۰۰ سال توسط سلسله‌های مختلف ساخته شد. این جاذبه گردشگری که در تعداد زیادی از استان‌های شمال چین امتداد یافته است، از سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. هدف از احداث چنین سازه عظیمی را می‌توان تقویت کنترل مرزها و همین طور مقابله با تهاجم کوچ‌نشینان شمال کشور دانست.

دیوار بزرگ چین در کوهستانی سرسبز، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

دیوار چین، منبع عکس: planetofhotels.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: planetofhotels.com، عکاس: ناشناس

پارک ملی یلو استون، آمریکا

«پارک ملی یلو استون» (Yellowstone National Park)، از اولین پارک‌های ملی جهان و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های آمریکا است. ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارک ملی یلو استون باعث شد تا سازمان جهانی یونسکو در سال ۱۹۷۸ آن را به‌عنوان میراث جهانی معرفی کند. این منطقه مملو از جنگل‌های سرسبز، کوه‌ها، دره‌ها، چشمه‌های آب‌گرم، رودخانه‌های متعدد، آب‌فشان و غیره است و از بزرگ‌ترین پستانداران تا کوچک‌ترین پرندگان در آن زندگی می‌کنند.

آبشفان رنگی در پارک ملی یلواستون آمریکا، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

عکس هوایی از پارک ملی یلواستون آمریکا، منبع عکس: visittheusa.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: visittheusa.com، عکاس: ناشناس

کاپادوکیه، ترکیه 

«کاپادوکیه» (Cappadocia) سرزمین عجایبی با صخره‌های مخروطی‌شکل موسوم به «دودکش جن» است. بهترین راه برای بازدید از کاپادوکیه، بالون‌سواری بر فراز آن است که نه‌تنها تماشای تمام مناظر منحصربه‌فرد منطقه را برای گردشگران میسر می‌کند، بلکه یکی از بهترین مناظر طلوع خورشید را پیش روی آن‌ها می‌گذارد. این منطقه همراه با «پارک ملی گورمه» (Goreme National Park) از سال ۱۹۸۵ جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌روند.

بالون سواری در کاپادوکیه ترکیه، منبع عکس: independent.co.uk، عکاس: ناشناس

منبع عکس: independent.co.uk، عکاس: ناشناس

دودکش پریان در کاپادوکیه، منبع عکس: flypgs.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: flypgs.com، عکاس: ناشناس

آکروپولیس آتن، یونان

«آکروپولیس آتن» (Acropolis of Athens) در نیمه دوم قرن پنجم قبل از میلاد به‌عنوان خانه آتنا، الهه حامی شهر، ساخته شد و در سال ۱۹۸۷ به میراث جهانی یونسکو پیوست. «معبد پارتنون‌» (Parthenon) یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین سازه‌های تاریخی جهان است که در بلندترین نقطه آکروپولیس قرار دارد. آکروپولیس در زبان یونانی به نقطه مرتفعی در داخل شهر گفته می‌شد. بسیاری از شهرهای یونان باستان، آکروپولیس مخصوص به خود را داشتند که معمولا به‌شکل یک ارگ در بالای تپه بود.

سازه ای ستون‌دار در آکروپولیس یونان، منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: roadaffair.com، عکاس: ناشناس

نورپردازی آکروپولیس در شب، منبع عکس: lonelyplanet.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: lonelyplanet.com، عکاس: ناشناس

جنگل‌های هیرکانی، ایران

قدمت «جنگل‌های هیرکانی» (Hyrcanian forests) بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود. این جنگل‌ها حدود هفت درصد از مساحت ایران را در بر گرفته‌ و بیش از ۴۰ درصد از پوشش گیاهی کشور را در خود جای داده‌اند. قدیمی‌ترین درختان آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال سن دارند و عمر برخی از آن‌ها به ۵۰۰ سال نیز می‌رسد. جنگل‌های هیرکانی در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست یونسکو معرفی شد.

آبشار پرآب در جنگل های هیرکانی، منبع عکس: tehrantimes.com، عکاس: ناشناس

منبع عکس: tehrantimes.com، عکاس: ناشناس

درختان جنگل های هیرکانی، منبع عکس: irandestination.com ، عکاس: ناشناس

منبع عکس: irandestination.com، عکاس: ناشناس


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: