کد خبر: ۳۳۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - 2023October 15
مطالعات نشان داده اند هورمونی که در افزایش میگرن در دوران قاعدگی مقصر است، استروژن است. به طور خاص، کاهش سطح استروژن ممکن است باعث بروز سردردهای هورمونی یا میگرنی بشود.
شفا آنلاین>سلامت>سردرد می‌تواند آزاردهنده و دردناک باشد، به‌ویژه زمانی که آن‌ها را به‌طور طولانی‌مدت تجربه می‌کنید. از آنجایی که میگرن سه برابر بیشتر از مردان، زنان را تحت تأثیر قرار می دهد، سردرد می تواند ناشی از هورمون های زنانه، به ویژه استروژن باشد.

آیا قرص های ضد بارداری می توانند باعث سردرد شوند؟

به گزارش شفا آنلاین:سردرد یک عارضه جانبی رایج برخی از قرص های ضد بارداری است و این احتمالاً به این دلیل است که سردرد و میگرن می توانند به هورمون های زنان مرتبط باشند. مرکز ملی میگرن می گوید که حدود 50 تا 60 درصد از زنانی که میگرن منظم را تجربه می کنند، می توانند الگویی بین سردرد و چرخه قاعدگی خود مشاهده کنند.

سردرد یا میگرن به احتمال زیاد در دو روز منتهی به پریود و سپس در سه روز اول خونریزی رخ می دهد؛ این علائم گاهی اوقات به عنوان میگرن قاعدگی نیز شناخته می شوند.

مطالعات نشان داده اند هورمونی که در افزایش میگرن در دوران قاعدگی مقصر است، استروژن است. به طور خاص، کاهش سطح استروژن ممکن است باعث بروز سردردهای هورمونی یا میگرنی بشود.

در طول چرخه قاعدگی، سطح استروژن در نوسان است، اما با رسیدن به شروع چرخه بعدی (یعنی اولین روز پریود) سطح استروژن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و نشان داده شده است که می تواند محرکی برای میگرن بشود.

برای زنانی که از قرص ترکیبی (حاوی استروژن) استفاده می کنند، هر روز یک قرص به مدت 21 روز متوالی مصرف می شود. بعد از این بازه زمانی، یک هفته فرصت خواهید داشت که قرص را مصرف نکنید و این زمانی است که خونریزی مانند پریود را تجربه خواهید کرد. سپس یک بسته جدید از قرص ها را شروع می کنید و آن ها را تا 21 روز دیگر ادامه می دهید و این چرخه ادامه می یابد. تصور می‌شود که این وقفه هفت روزه باعث بروز علائم ترک هورمونی مشابهی می‌شود که زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده نمی‌کنند نیز آن را تجربه می‌کنند.

با این حال، استروژن تنها موردی نیست که می تواند باعث میگرن شود؛ بلکه پروستاگلاندین نیز می تواند باعث بروز میگرن یا سردرد در شروع چرخه قاعدگی زنان شود. این ترکیب لیپیدی هورمون مانند، در دوران پریود به ویژه در زنانی که پریودهای بسیار سنگینی دارند در بالاترین سطح خود قرار دارد و با سردرد همراه می شود.

زنانی که از قرص های پروژسترون استفاده می کنند نیز ممکن است دچار سردرد شوند. به طور کلی تصور می شود که این به این دلیل است که نوسانات استروژن همچنان رخ می دهد، حتی اگر قرصی مصرف کنید که حاوی استروژن نیست.

سردرد به عنوان یک عارضه جانبی رایج مصرف لوویما (یک قرص فقط حاوی پروژسترون) شناخته شده است. این بدان معنی است که می تواند کمتر از یک زن از هر 10 زن (اما بیش از یک زن از هر 100 زن) را تحت تاثیر قرار دهد.با این حال علائم معمولاً با گذشت زمان بهبود می یابند و حتی ممکن است به طور کلی از بین بروند، بنابراین اگر سردرد دارید و به تازگی به روش جدیدی از پیشگیری از بارداری روی آورده اید، این نکته را در نظر داشته باشید.

شایان ذکر است که استفاده از روش های پیشگیری از بارداری لزوماً به معنای ظاهر شدن سردرد نیست. در واقع، برخی از زنان با مصرف قرص های ضد بارداری متوجه می شوند که شدت میگرن آنها کم شده است.

آیا ترک کردن قرص ضد بارداری می تواند باعث سردرد شود؟

ممکن است وقتی قرص ضد بارداری را کنار می گذارید، به دلیل افت استروژن، دچار سردرد شوید. این اتفاق ممکن است به ویژه برای زنانی که قرص ترکیبی حاوی ترکیبی از پروژسترون و استروژن مصرف می‌کنند، صادق باشد. چنین سردردهایی به احتمال زیاد موقتی هستند و ممکن است مدتی طول بکشد تا بدن شما با شرایط جدید سازگار شود.

نحوه درمان سردرد ناشی از قرص های ضد بارداری

اگر به دلیل میگرن قاعدگی، شروع یک قرص ضد بارداری جدید یا حذف یک قرص، سردرد دارید، ممکن است به دنبال راه هایی برای درمان آنها باشید. در زیر می توانید روش هایی ساده برای کنترل سردرد را بیاموزید.

اگر سردرد ادامه پیدا کرد، باید از یک پزشک عمومی یا پزشک متخصص زنان و زایمان مشاوره پزشکی بگیرید.

پاراستامول یا ایبوپروفن مصرف کنید

پاراستامول یا ایبوپروفن می تواند به کاهش سردرد کمک کند. قرص ها را طبق توصیه پزشک مصرف کنید، مطمئن شوید که از دوز پیشنهادی تجاوز نکنید.

اگر سردرد شما برای مدت طولانی‌تری ادامه داشت، باید برای یافتن علت آن به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

انتخاب روش پیشگیری از بارداری خود را بررسی کنید

اگر فکر می کنید انتخاب روش پیشگیری از بارداری ممکن است به سردرد شما کمک کند، باید با پزشک یا داروساز خود در مورد گزینه های جایگزین موجود صحبت کنید.

دلیل سردرد خود را پیدا کنید

مسکن‌هایی مانند پاراستامول می‌توانند به خلاص شدن از شر سردرد کمک کنند، اما ممکن است بخواهید علت واقعی آن را پیدا کنید.

داشتن دفترچه یادداشت سردرد برای حداقل سه ماه (یا سه دوره قاعدگی) می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا این سردرد توسط هورمون های شما ایجاد می شود یا خیر.

حتی ممکن است بخواهید یک دفتر خاطرات غذایی و نوشیدنی داشته باشید تا ردیابی کنید که آیا موارد خاصی باعث سردرد یا میگرن شما می شوند یا خیر.

مانند غذاهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی، اقلام حاوی تیرامین (مانند پنیرهای نرم) و غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG)، از جمله گوشت های فرآوری شده و غذاهای چینی، کافئین نیز می تواند مقصر سردردهای شما باشد.

به پزشک خود مراجعه کنید

اگر مرتباً میگرن یا سردردهای بد را تجربه می کنید، پزشک ممکن است بتواند داروهای میگرن را برای کمک به کاهش علائم شما تجویز کند. اگر فکر می کنید که قرص های ضد بارداری سردرد شما را بدتر می کند، می توانید در مورد راه های جایگزین با پزشک خود صحبت کنید./سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: