کد خبر: ۳۳۲۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۶ - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - 2023September 30
یائسگی، یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن سرد مزاجی در زنان است. در زمان یائسگی، زنان با تغییرات متعددی در بدن خود مواجه می‌شوند.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>سرد مزاجی، که با اسامی دیگر کمبود میل جنسی یا تمایل جنسی کم نیز شناخته‌شده، یک اختلال جنسی شایع در میان زنان است. در اغلب موارد، اختلال کم‌کاری میل جنسی یک عارضه موقتی است؛ اما تداوم وضعیت تمایل جنسی کم، می‌تواند زمینه را برای مشکلات متعددی در روابط همسران فراهم سازد. عوامل فیزیکی، پزشکی و عاطفی، نقش قابل‌توجهی در شکل‌گیری این اختلال ایفا می‌کنند.


به گزارش شفا آنلاین:یائسگی، یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن سرد مزاجی در زنان است. در زمان یائسگی، زنان با تغییرات متعددی در بدن خود مواجه می‌شوند. خشکی واژن به دلیل کاهش هورمون استروژن و مقاربت‌های دردناک ناشی از آن، ازجمله‌ی این تغییرات می‌باشند. تأثیرات منفی این تغییرات می‌تواند میل زنان را برای ایجاد رابطه‌ی جنسی کاهش دهد. اگر شما هم با این تأثیرات منفی مواجه شده‌اید، لیزر مونالیزاتاچ می‌تواند در کاهش آن به شما کمک کند. لیزر مونالیزا تاچ یک روش درمانی بدون درد، سریع و مؤثر برای جبران هورمون‌های ازدست‌رفته‌ی شما در زمان یائسگی می‌باشد در ادامه مقاله توضیحات بیشتر در رابطه با این روش درمانی ارائه شده است.

تمایلات جنسی، مشتمل بر صدها رفتار و احساس اعم از عشق و احساسات نفسانی و عاشقانه، تمنا و تمایل، احساس امنیت و صمیمت می‌باشد؛ بنابراین، سرد مزاجی می‌تواند ناشی از عوامل عاطفی و شیوه زندگی، یا عوامل جسمی و پزشکی باشد.

علت‌ سرد مزاجی زنان از نظر پزشکی

  • یائسگی و روابط زناشویی: افزایش سن و یائسگی یکی از دلایل اصلی میل جنسی کم یا سرد مزاجی است. سردمزاجی در زنان یائسه ناشی از ویژگی های اصلی یائسگی نظیر کاهش هورمون استروژن، تستوسترون و پروژسترون است که منجر به کاهش میل جنسی می‌گردد.
  • تأثیرات دارویی: تعدادی از داروهای تجویزی مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد فشارخون و قرص ضدبارداری به دلیل اثرات آن‌ها بر انتقال پیام‌رسان‌های شیمیایی و هورمون‌های جنسی، موجب اختلال در تحریک، میل جنسی و ارگاسم (اوج لذت جنسی) زنان می‌شوند.

علت عاطفی سرد مزاجی زنان

علل عاطفی سرد مزاجی شامل تجربه جنسی ناهنجار در گذشته مانند زنای با محارم، خشونت و یا تجاوز جنسی، فاصله احساسی از همسر، مشکلات ارتباطی، مسائل عاطفی حل‌نشده، مشاجرات، تابوهای شخصی و یا دفع احساسات جنسی می‌باشد. همچنین برخی از زنان هنگام معاشقه، احساس گناه، شرم، اضطراب، افسردگی و یا خستگی را تجربه می‌کنند. ترس از بیماری‌های مقاربتی یا ترس از بارداری نیز می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود. عدم اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین نیز منجر به سرد مزاجی زنان می‌گردد.

یائسگی و نقش آن در سرد مزاجی زنان

در میان بسیاری از عوارض یائسگی در زنان، کاهش میل جنسی یکی از شایع‌ترین آن‌هاست. برای برخی از زنان، این مشکل آن‌قدر حاد است که به‌عنوان یک بیماری به نام اختلال کمبود میل جنسی (HSDD) تشخیص داده می‌شود.

با افزایش سن زنان و فرارسیدن دوران یائسگی، تخمدان توانایی خود را برای تولید انواع هورمون‌ها، ازجمله استروژن از دست می‌دهد. اثرات کاهش سطح استروژن این است که دیواره واژن، کلیتوریس و وولو، انعطاف و قابلیت ارتجاعی خود را ازدست‌داده و اغلب خشک و تحریک‌پذیر می‌گردند. کمبود استروژن معمولاً باعث خشکی واژن می‌شود. این مشکل ممکن است منجر به مقاربت دردناک گردد و نیز بر شدت ارگاسم تأثیر بگذارد.

هورمون دیگری که نقش مهمی در میل جنسی دارد، تستوسترون است که به علت یائسگی کاهش می‌یابد. یکی از تصورات غلط رایج این است که زنان، هورمون تستوسترون در بدن خود ندارند و این هورمون فقط در مردان یافت می‌شود. درواقع تستوسترون در مردان و زنان، یک هورمون ضروری است، اما سطح تولید آن در بدن مردان و زنان، متفاوت است. سطح کافی هورمون تستوسترون با میل جنسی سالم ارتباط دارد و تستوسترون پایین قطعاً یکی از علت‌های اختلال HSDD می‌باشد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: