کد خبر: ۳۳۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - 2023September 09
در گذشته رابطه جنسی تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای تولید مثل شناخته می‌شد اما امروزه دانشمندان به جنبه‌های دیگر فواید رابطه جنسی دست یافته‌اند.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>رابطه جنسی یک تجربه بشری پیچیده و چند بعدی است که در آن بین ۲ شریک عاطفی ارتباط نزدیک و متقابل شکل می‌گیرد. این ارتباط نه تنها به تولید مثل و بقا کمک می‌کند، بلکه فواید بسیاری دارد که موجب افزایش کیفیت زندگی افراد می‌شود. از جمله فواید رابطه جنسی می‌توان به تولید مثل، بهبود سلامت روان و سلامت جسمانی و همچنین بهبود کیفیت زندگی افراد اشاره کرد. افرادی که با شریک زندگی خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند شانس بیشتری برای خودشناسی، کاهش استرس، افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت قوای جسمی دارند.

به گزارش شفا آنلاین:در گذشته رابطه جنسی تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای تولید مثل شناخته می‌شد اما امروزه دانشمندان به جنبه‌های دیگر فواید رابطه جنسی دست یافته‌اند.

فواید رابطه جنسی

اغلب افراد رابطه جنسی را صرفا برای لذت آن انجام می‌دهند. این در حالی است که از فواید رابطه جنسی می‌توان به سلامت جسمی، روانی و عاطفی اشاره کنیم. هنگام رابطه جنسی بدن کالری می‌سوزاند، سلامت قلب افزایش می‌یابد و درد و استرس نیز در بدن کم می‌شود.

برقراری رابطه بین زوجین باعث می‌شود تا با آزادسازی هورمون‌های مختلف در بدن، استرس ناشی از فشار زندگی قابل تحمل‌تر شود و کیفیت خواب افزایش یابد. درواقع مهم‌ترین فایده رابطه جنسی سالم، ایجاد احساس رضایت در شماست. به گفته محققان و روانشناسان، داشتن یک یا ۲ بار رابطه جنسی در هفته می‌تواند مزایای شگفت‌انگیز روانی و فیزیکی آن را برای شما نمایان کند.

خوب است بدانید که فواید رابطه جنسی از لحاظ روانی و فیزیکی بسیار گسترده است. اگر شما آموزش‌های لازم برای برقراری یک رابطه جنسی سالم با همسر خود را دیده باشید، می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید.

مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان چیست؟

مهم‌ترین مزایای رابطه جنسی برای سلامت روان شامل موارد زیر می‌شوند:

کاهش استرس

کورتیزول، هورمون استرس در بدن است که با قرار گرفتن در موقعیت استرس‌زا افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که با شریک زندگی خود صمیمی هستند و با او رابطه جنسی دارند، سطح کورتیزول خود را به محدوده طبیعی بازمی‌گردانند. در طول رابطه‌جنسی بدن اکسی‌توسین و اندورفین آزاد می‌کند که به کاهش سطح کورتیزول در بلندمدت کمک می‌کند. به‌همین دلیل هنگام رابطه جنسی احساس آرامش فراوانی به شما دست می‌دهد.

افزایش اعتمادبه‌نفس

یکی از مهم‌ترین فواید رابطه جنسی، افزایش روحیه و اعتمادبه‌نفس افراد است. در این حین بدن هورمون اندورفین ترشح می‌کند که باعث افزایش احساس لذت، انگیزه و انرژی در شما می‌شود. از طرفی این هورمون تاثیر به‌سزایی در افزایش اعتمادبه‌نفس دارد. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که سالمندان فعال از نظر جنسی، روحیه و اعتمادبه‌نفس بالاتری دارند و در نتیجه از زندگی خود لذت بیشتری می‌بردند.

ایجاد روابط صمیمانه با همسر

هورمون اکسی‌توسین که به هورمون عشق معروف است، می‌تواند با رضایت جنسی و روابط صمیمانه بین همسران، به میزان بیشتری در بدن ترشح شود. این هورمون می‌تواند همدلی و کشش به سمت شریک زندگی را بیشتر کند. شما با برقراری رابطه‌جنسی می‌توانید سطح ترشح آن را بالا ببرید و از ایجاد روابط صمیمانه با همسر، ارتباط فیزیکی و عاطفی با کیفیت بالاتر لذت ببرید.

تقویت مغز

یکی‌ دیگر از مزایا و فواید رابطه جنسی، افزایش نورون‌ها در هیپوکامپوس است که خاطرات ما در آن ذخیره می‌شود. رابطه جنسی با شریک زندگی می‌تواند به تقویت حافظه و قدرت مغز برای تحلیل کمک بزرگی کند.

افزایش میل جنسی

اکثر افرادی که دچار کاهش میل جنسی هستند از سلامت جسمی کاملی برخوردارند و این عارضه ناشی از مشکلات سلامت روان در آن‌هاست. داشتن رابطه جنسی سالم با شریک زندگی در کنار اقدامات درمانی دیگر می‌تواند باعث افزایش میل جنسی در این افراد شود. 

برقراری رابطه مداوم جنسی موجب شور جنسی شده و تداوم این ارتباط را بین زوجین تقویت می‌کند. درواقع باید گفت این نوع ارتباط باعث برقراری ارتباط محکمی بین شما و همسرتان از لحاظ روانی و فیزیکی می‌شود.

فواید جنسی برای سلامت جسمانی را بشناسید!

مهم‌ترین فواید رابطه جنسی برای سلامت بدن شامل موارد زیر می‌شود:

سلامت قلب

رابطه جنسی تا حد زیادی باعث سلامت قلب‌ و عروق خصوصا در زنان می‌شود. تحقیقات نشان داده زنانی که از نظر جنسی فعال هستند کمتر در معرض خطر ابتلا به حوادث قلبی قرار می‌گیرند اما ممکن است این موضوع در مردان به گونه متفاوتی باشد.

کاهش فشار خون

یکی‌ دیگر از مهم‌ترین فواید جنسی برای سلامت جسمانی کاهش فشار خون با پمپاژ صحیح خون در بدن است. همچنین فعالیت جنسی متعادل می‌تواند با نگه داشتن سطح استرس بدن در محدوده نرمال به کاهش فشارخون منجر شود. تحقیقات نشان داده زنان مسنی که از زندگی جنسی خود رضایت داشته‌اند کمتر در معرض فشارخون بالا بودند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان داد که در بزاق زنانی که فعالیت جنسی منظم داشتند نسبت به سایر زنان، آنتی‌بادی ایمونوگلوبولین A بیشتری وجود دارد. کمبود این آنتی‌بادی می‌تواند بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی مانند پنومونی و برونشیت کند.

کاهش خطر ابتلا به پروستات

دانشمندان با تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۱ انجام دادند به این نتیجه رسیدند که داشتن دفعات زیاد انزال به خصوص از طریق نزدیکی واژینال می‌تواند خطر ابتلا به پروستات را در مردان کاهش دهد. از همین‌رو می‌توان یکی‌ دیگر از فواید رابطه جنسی را ارتباط بین انزال مکرر و کاهش خطر ابتلا به پروستات دانست. البته این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز دارد که در حال انجام است.

بهبود خواب

بنیاد ملی خواب گزارش کرده که رابطه جنسی، فواید هورمونی مثبتی برای خواب دارد. هورمون‌های کاهش‌دهنده استرس و اضطراب مسئول ایجاد خواب‌آلودگی هستند. رابطه‌ جنسی منجر به ترشح اکسی‌توسین، دوپامین و اندورفین در سراسر بدن می‌شود و زنان و مردان پس از رسیدن به ارگاسم خواب بهتری را تجربه می‌کنند که دلیل آن، گردش هورمون پرولاکتین در بدن است. این هورمون باعث ایجاد احساس رضایت و آرامش می‌شود.

آیا رابطه جنسی می‌تواند بر کیفیت اسپرم مردان تاثیر بگذارد؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، یکی از مهم‌ترین مزایای رابطه جنسی برای مردان کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مردانی که در طول هفته بین چهار تا هفت بار انزال دارند، ۳۶ درصد کمتر از سایرین در معرض مشکلات پروستات (قبل از ۷۰ سالگی) قرار خواهند گرفت.

 این آمار در خصوص مرگ‌ و میر مردان هم صدق می‌کند. آقایانی که به‌طور مکرر  (۲ بار یا بیشتر در هفته) ارگاسم دارند ۵۰ درصد کمتر از افرادی که از لحاظ جنسی فعال نیستند، در معرض خطر مرگ‌ و میر قرار می‌گیرند. اگرچه نتایج برخی از تحقیقات کمی متناقض با این موضوع است؛ اما بیشتر تحقیقات ثابت کرده افزایش کیفیت و سلامت اسپرم از فواید رابطه جنسی است.

زنان چه فواید متفاوت‌تری از رابطه جنسی را تجربه می‌کنند؟

فعالیت جنسی در زنان می‌تواند فواید زیر را به همراه داشته باشد:

  • بهبود باروری
  • بهبود کنترل مثانه
  • کاهش بی‌اختیاری ادرار
  • تقویت عضلات لگن
  • از بین رفتن خشکی واژن
  • تسکین دردهای قاعدگی و دوره PMS
  • محافظت در برابر ابتلا به اندومتریوز یا رشد بافت خارج از رحم

تحقیقات نشان داده زنانی که پس از یائسگی همچنان به فعالیت جنسی خود ادامه می‌دهند، کمتر دچار نازک شدن دیواره واژن خواهند شد. این عارضه در زنان منجر به رابطه جنسی دردناک و بروز مشکلات ادراری می‌شود.

فواید رابطه جنسی در یک نگاه

رابطه جنسی نقش مهمی در کیفیت زندگی افراد دارد. شما با رسیدن به ارگاسم می‌توانید پیوند عاطفی و روابط صمیمانه‌ای با همسر خود داشته باشید. از طرفی این ارتباط به کاهش خطر بیماری قلبی، بهبود عزت‌ نفس و تقویت خیلی دیگر از موارد حیاتی در زندگی کمک می‌کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: