شفا آنلاين -باید دقت داشت که کاندیداهای ریاست جمهوری در ادوار مختلف با هدف اجرای قوانین وارد عرصه شدهاند؛ چرا که مطابق قانون اساسی کشور، رییسجمهور به اجرای قوانین مکلف است. بنابراین لازم است که ریاست دولت بعدی در ابتدای کار خود به آسیبشناسی این موضوع بپردازد که چرا باوجود وعدههای مختلف، تکالیف قانونی حوزه سلامت محقق نشده است. بنابراین لازم است مولفههایی که عدم توفیق برنامههای بهداشت و درمان را به دنبال داشته، از سوی دولت یازدهم شناسایی شود.
یکی از مولفههای بسیار مهم، خودخواهی و غرور برخی از مجریان سلامت بوده است؛ طوری که این افراد گاها خود را فصلالخطاب نظام سلامت کشور دانسته و به این ترتیب از پذیرش نظرات کارشناسی و اصلاحی نمایندگان جامعه پزشکی در امور مرتبط با حوزه سلامت اجتناب کردهاند.
به این ترتیب با نادیده گرفتن الزام قانونی مبنی بر اخذ، پذیرش و لحاظ نظرات نمایندگان جامعه پزشکی که با هدف حفظ و حمایت از حقوق بیماران در کنار مطالبات صنفی، چالشهای نظام سلامت را بررسی میکنند، مردم را در معرض آزمون و خطای منتسبین رییس دولت قرار دادهاند.
در ادوار گذشته با وجود تاکید قانونگذار مبنی بر استفاده از نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی در تمام طرحها، آییننامهها و برنامه های مرتبط با امور پزشکی، متاسفانه هیچگاه در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای حوزه سلامت کشور نظرات کارشناسی نمایندگان جامعه پزشکی لحاظ نشد و البته این عدم تمکین از قانون، صدمات جبرانناپذیری را به حوزه سلامت وارد کرده است.
دولت مکلف است طوری سیاستگذاری و برنامهریزی کند تا آحاد مردم در اقصی نقاط کشور، به دور از تقسیم بندیهای اجتماعی و اقتصادی از خدمات مورد نیاز خود بهرهمند شوند.
سخن گفتن از عدالت در سلامت به تنهایی کافی نیست و مردم باید عدالت در سلامت را به معنای واقعی در زندگی اجتماعی خود احساس کنند.
هر چند در ادوار مختلف و در برنامههای توسعه پیوسته به کاهش سهم مردم در هزینههای سلامت تاکید شده، اما نه تنها هیچ گاه این تاکید قانونی محقق نشد بلکه با عدم تعیین سرانه درمان متناسب با نیازهای واقعی جامعه و همچنین عدم اعلام قیمت تمام شده خدمات، تعرفههایی در کشور اعمال شد که با رشد هزینههای ارایه خدمت در تناسب نبوده و نهایتا هر سال درآمد خالص موسسات ارایه خدمات پزشکی نسبت به سال قبل با کاهش روبرو شده است.
این چالش نه تنها در کوتاه مدت بر گردش اقتصادی زندگی و رفاه اجتماعی جامعه پزشکی تاثیر مستقیم دارد بلکه تداوم این وضع در دراز مدت برای موسسات پزشکی امکان پذیر نخواهد بود و قطعا برخی از مراکز مجبور خواهند شد که کمیت خدمات خود را کاهش داده و نهایتا مردم در دسترسی به خدمات مورد نیازشان با محدودیت مواجه شوند.
باوجود توزیع نسبتا مناسب خدمات بهداشتی – درمانی اما هنوز خانوادههایی هستند که در دستیابی به خدمات مورد نیاز مشکل دارند و همچنین خانوادههایی وجود دارند که با پرداخت سهم خود در هزینههای درمان به زیر خط فقر سقوط میکنند. بنابراین دولت باید ضمن واقعی کردن سرانه درمانی کشور، تعرفههای خدمات پزشکی را نیز بر اساس قیمت تمام شده محاسبه و اعلام کند. نهایتا نیز دولت باید سهم خود را در پرداخت هزینههای درمان افزایش دهد. برای تمام این موارد راهکار قانونی وجود دارد و اجرای این قوانین قطعا میتواند این مشکلات را مرتفع کند.
یکی از سرمایهگذاریهای دراز مدت دولتها، تربیت نیروهای انسانی متخصص است و اگر پس از فارغ التحصیلی ، این دانش آموختگان به کاری غیر از آن چه که برای آن تربیت شده اند بپردازند، علاوه بر خود فرد، دولت و مردم هم متضرر می شوند؛ مردم از خدمت فرد مورد نظر محروم میشوند و دولت در سرمایهگذاری خود شکست خورده است.
تامین سلامت مردم از جمله تکالیف دولت است و جامعه پزشکی همواره دولت را برای رسیدن به این مهم کمک کرده است. بنابراین لازم است منتسبین به دولت این موضوع را در نظر داشته باشند و ادبیات خود را در مواجه با جامعه پزشکی اصلاح نمایند و اگر در هر یک از مراحل کاری خود توفیقی حاصل نکردند با فرافکنی، ناکارآمدی خود را به جامعه پزشکی منصوب نکنند و مولفه های ناکارآمدی خود را شناسایی و اصلاح نمایند.
انتظار از دولت آن است که در انتخابهای خود دقت نظر داشته باشد و تیم اجرایی خود در حوزه سلامت را طوری انتخاب کند که این افراد به جای تقابل همراه جامعه پزشکی باشند و بتوانند دست به دست یکدیگر داده و نظام سلامت کارآمدی را در کشور پی ریزی کنند.
به واسطه آنکه برخی برنامههای انجام شده در حوزه سلامت کشور بویژه در سالهای اخیر، از زیرساخت های مناسب برخوردار نبودند، قطعا دولت آینده برای بازسازی نظام سلامت با چالش های زیادی روبرو خواهد بود.
بهتر است کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری به جای آنکه با جملات مختلف وعده استقرار عدالت در سلامت سردهند به این موضوع نیز اشاره ای داشته باشند که در ادوار و مناصب مختلفی که در کشور داشته اند، هر کدام چه سهمی را در پیریزی عدالت در سلامت در کشور داشتهاند و چه اقدامات مفید و موثری را در نظام سلامت کشور انجام دادهاند.
دکتر داریوش طاهرخانی
عضو شورایعالی نظام پزشکی کشور
رییس نظام پزشکی تاکستان