کد خبر: ۳۳۰۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 19
توصیه ای که به زنان و مردان گوشزد می شود این است که ادرار کردن پس از رابطه جنسی می تواند خطر عفونت دستگاه ادراری و برخی عفونت های مقاربتی را کاهش دهد.

شفا آنلاین>سلامت>عفونت های دستگاه ادراری بدون شک با رابطه جنسی در زنان مرتبط است. هر چه یک فرد بیشتر رابطه جنسی داشته باشد، احتمال ابتلا به عفونت ادراری از جمله سیستیت (عفونت مثانه) بیشتر می شود. این پیوند به قدری قوی است که عفونت های ادراری اکتسابی جنسی گاهی اوقات "سیستیت ماه عسل” نامیده می شوند.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از دلایل اصلی این است که مقاربت واژینال بر مجرای ادرار (لوله ای که ادرار از طریق آن از بدن خارج می شود) فشار وارد می کند. این می تواند باکتری ها را وارد مجرای ادرار کند. همچنین می تواند بافت های مجرای ادرار را تحریک کند و آنها را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند.

چرا زنان در معرض خطر بیشتری هستند

زنان به دلایل مختلفی نسبت به مردان مستعد ابتلا به عفونت های ادراری اکتسابی جنسی هستند:

طول مجرای ادرار زن کوتاه تر است، به این معنی که باکتری ها فاصله کمتری برای رسیدن به مثانه دارند.

پوست مجرای ادرار در زنان نازک تر و متخلخل تر است.

مجرای ادرار زن در نزدیکی راست روده قرار دارد و باعث می‌ شود که باکتری‌ ها از مقعد راحت‌ تر دفع شوند (مخصوصاً در صورت داشتن رابطه جنسی مقعدی).

مجرای ادرار زن در مجاورت واژن قرار دارد، به این معنی که باکتری های واژن به راحتی به مجرای ادرار دسترسی دارند.

توصیه ای که به زنان و مردان گوشزد می شود این است که ادرار کردن پس از رابطه جنسی می تواند خطر عفونت دستگاه ادراری و برخی عفونت های مقاربتی را کاهش دهد. بنابراین، در واقع چه چیزی درست است؟

مانند تمام جملات حکیمانه از گذشتگان، حقایقی وجود دارد که با تصورات نادرستی در هم آمیخته شده است که تشخیص دادن آنها دشوار است.

عفونت های جنسی و مجاری ادراری در زنان

عفونت های دستگاه ادراری بدون شک با رابطه جنسی در زنان مرتبط است. هر چه یک فرد بیشتر رابطه جنسی داشته باشد، احتمال ابتلا به عفونت ادراری از جمله سیستیت (عفونت مثانه) بیشتر می شود. این پیوند به قدری قوی است که عفونت های ادراری اکتسابی جنسی گاهی اوقات "سیستیت ماه عسل” نامیده می شوند.

یکی از دلایل اصلی این است که مقاربت واژینال بر مجرای ادرار (لوله ای که ادرار از طریق آن از بدن خارج می شود) فشار وارد می کند. این می تواند باکتری ها را وارد مجرای ادرار کند. همچنین می تواند بافت های مجرای ادرار را تحریک کند و آنها را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند.

آیا مردان باید بعد از رابطه جنسی ادرار کنند؟

ممکن است برای مردان ادرار کردن بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از عفونت ادراری بسیار کمتر اهمیت داشته باشد. این به این دلیل است که تفاوت های زیادی بین آناتومی زن و مرد وجود دارد.

نسبتاً نادر است که مردان به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شوند. به طور کلی، مجرای ادرار مردانه طولانی تر است و به این معنیست که احتمال ورود باکتری ها به مثانه و ایجاد عفونت کمتر است.

علاوه بر این، مجرای ادرار مردانه نیز لوله ای است که از طریق آن انزال می کنند. بنابراین، اگر یک مرد انزال کند، هر گونه باکتری به راحتی خارج می شود.

این بدان معنا نیست که ادرار کردن پس از رابطه جنسی برای مردان ایده بدی است. این فقط احتمالا کمتر از آن که برای زنان مفید است، تاثیر دارد.

این ممکن است در مورد رابطه جنسی مقعدی صادق نباشد. برخی از باکتری‌ ها، مانند پنومونی استرپتوکوک و گونه‌های هموفیلوس، می‌توانند در حین رابطه مقعدی وارد مجرای ادرار مرد شده و باعث اورتریت حاد (التهاب مجرای ادرار) و در برخی موارد عفونت دستگاه ادراری شوند.

در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ادرار کردن بعد از رابطه مقعدی خطر ابتلا به اورتریت یا عفونت ادراری را کاهش می دهد وجود ندارد.

آیا ادرار کردن از عفونت های مقاربتی جلوگیری می کند؟

اگر ادرار کردن بعد از رابطه جنسی به طور بالقوه می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد، به ویژه در زنان، می تواند به پیشگیری از عفونت های مقاربتی نیز کمک کند.

پیشگیری از عفونت های اکتسابی جنسی اجتناب از ابتلا به عفونت ادراری همیشه آسان نیست اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت از طریق رابطه جنسی، به خصوص اگر زن هستید، انجام دهید.

علاوه بر دفع ادرار بعد از مقاربت می توانید کارهای زیر را نیز انجام دهید:

ناحیه تناسلی و مقعد خود را قبل و بعد از رابطه جنسی تمیز کنید. برای جلوگیری از انتقال باکتری از مقعد به واژن، حتما از جلو به عقب خود را پاک کنید.

قبل از مقاربت و بلافاصله بعد از مقاربت مقدار زیادی آب بنوشید تا مطمئن شوید که می توانید ادرار کنید.

اگر مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستید از استفاده از دیافراگم (ابزار ضد بارداری) خودداری کنید زیرا می تواند باکتری را وارد واژن کند.

از اسپرم کش هایی که می توانند باعث تحریک و تضعیف بیشتر بافت های مخاطی مجرای ادرار شوند، خودداری کنید.

خطر ابتلا به هر گونه عفونت اکتسابی جنسی، اعم از عفونت ادراری یا عفونت جنسی، را می توان با کاهش تعداد شرکای جنسی کاهش داد. با انجام این کار، کمتر در معرض میکروارگانیسم هایی قرار می گیرید که باعث عفونت ادراری و عفونت جنسی می شوند.

برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی، از کاندوم به طور صحیح و مداوم استفاده کنید. همچنین یک واکسن وجود دارد که می تواند از HPV جلوگیری کند و یک درمان دارویی روزانه به نام پیشگیری از مواجهه قبل از مواجهه که می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به HIV را کاهش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم و نشانه های عفونت ادراری زیر را دارید، خواه از نظر جنسی اکتسابی یا غیر اکتسابی باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید:

درد یا سوزش با ادرار

احساس نیاز به دفع مکرر ادرار

دفع فقط مقدار کمی ادرار

ادرار کدر

ادرار قوی یا بدبو

درد یا فشار زیر شکم

خون در ادرار


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: