کد خبر: ۳۳۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 07
در حالت کلی افزایش سن عاملی است که بر روی اندام تحتانی خانم ها تاثیر زیادی می گذارد، بی اختیاری ادرار و افتادگی رحم از مهم ترین پیامدهای افزایش سن هستند.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>افتادگی رحم زمانی رخ می دهد که عضلات کف لگن و رباط ها کشیده شده و ضعیف می شوند و دیگر نمی توانند به اندازه کافی از رحم محافظت کنند. در نتیجه این ضعف رحم به سمت پایین یا به خارج از واژن کشیده می شود.

به گزارش شفا آنلاین:در حالت کلی افزایش سن عاملی است که بر روی اندام تحتانی خانم ها تاثیر زیادی می گذارد، بی اختیاری ادرار و افتادگی رحم از مهم ترین پیامدهای افزایش سن هستند. روش های مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارد، از جمله فرایندهایی که برای جوانسازی واژن انجام می شوند به بهبود این پیامدها کمک زیادی می کنند.

خانم ها در هر سنی ممکن است دچار افتادگی رحم شوند. اما اغلب خانم ها پس از یائسگی و به پس از یک یا چند زایمان طبیعی، دچار این مشکل می شوند.

افتادگی رحم در هر سنی که بروز کند قابل درمان است. روش های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد، که در موارد خیلی خفیف با انجام ورزش های کف لگن درمان می شود و در موارد شدید نیاز به جراحی و روش های درمانی تهاجمی تر است.

انرژی هیگز به شکل بسیار موثر و به روشی کاملا غیر تهاجمی به درمان پرولاپس رحم کمک می کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی پرولاپس رحم، علل و روش های درمان آن می پردازیم.
با افزایش سن و کاهش هورمون استروژن، رحم به داخل کانال واژن افت می کند و منجر به بروز پرولاپس رحم یا افتادگی رحم می شود.

افتادگی رحم دارای درجه ها و شدت های مختلفی است که عبارتند از:

· درجه یک: دهانه رحم وارد واژن می شود.
· درجه دو: دهانه رحم تا قسمت دهانه واژن پایین می آید.
· درجه سه: دهانه رحم خارج از واژن است.
· درجه چهار: کل رحم خارج از واژن قرار می گیرد که این شرایط پروسیدنتیا procidentia نیز نامیده می شود و به دلیل ضعف تمام ماهیچه های محافظ بروز می کند.

افتادگی رحم در حالت خفیف نیازی به درمان ندارد، اما اگر افتادگی رحم باعث بروز ناراحتی می شود و یا زندگی معمولی شما را مختل می سازد، لازم است به دنبال درمان باشید.

نشانه های افتادگی رحم

افتادگی و شل شدن رحم در حالت خفیف معمولا نشانه ای به همراه ندارد. علائم افتادگی رحم در حالت شدیدتر به شرح زیر می باشند:

· احساس سنگینی یا کشیدگی در ناحیه لگن
· مشکل در ناحیه مجاری ادرار، از جمله نشت ادرار (بی اختیاری ادرار)
· مشکل در حرکات روده
· یافتی که از واژن بیرون زده
· حالتی که فرد حس می کند روی یک توپ کوچک نشسته یا انگار چیزی در حال افتادن از واژن است
· احساس شلی در بافت واژن

معمولا علائم در هنگام صبح خیلی آزار دهنده نیستند و در ادامه روز بدتر می شوند.

اگر علائم افتادگی رحم آزاردهنده شده و بر روی زندگی روزمره شما تاثیر گذاشتند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل بیماری

پرولاپس رحم در نتیجه ضعیف شدن عضلات کف لگن و بافت های حمایتی این بخش بروز می کند. عواملی که باعث ضعیف شدن ماهیچه ها و بافت های کف لگن می شوند، عبارتند از:

· بارداری
· زایمان سخت و آسیب دیدن در زمان زایمان
· زایمان نوزاد بزرگ
· اضافه وزن و چاقی
· کاهش سطح استروژن پس از یائسگی
· یبوست مزمن یا زور زدن برای حرکت روده و دفع
· سرفه مزمن یا برونشیت
· بلند کردن اجسام سنگین به طور مداوم

عوامل تشدید کننده افتادگی رحم

عواملی که خطر بروز افتادگی رحم را افزایش می دهند، عبارتند از:
· بیشتر از یک بار بارداری یا زایمان طبیعی
· زایمان نوزاد بزرگ
· افزایش سن
· اضافه وزن
· انجام جراحی در ناحیه لگن
· یبوست مزمن یا زور زدن در زمان دفع
· سابقه خانوادگی ضعف در بافت های همبند
· نژاد سفید پوست و اسپانیایی

پیامدهای بیماری

افتادگی رحم اغلب با افتادگی سایر بخش های لگن در ارتباط است، در نتیجه اگر دچار افتادگی رحم شده باشید، ممکن است مشکلات زیر را نیز تجربه کنید:
· پرولاپس مثانه یا سیستوسل cystocele: ضعف بافت های همبند که مثانه و واژن را از یکدیگر مجزا می کنند، می تواند منجر به پیشروی مثانه به واژن شود.
· پرولاپس دیواره خلفی واژن یا رکتوسل rectocele: ضعف بافت همبند که مقعد را از واژن جدا می کند، باعث می شود روده بزرگ به داخل واژن پیشروی کند. در این شرایط دچار مشکلات روده و دفع خواهید شد.

افتادگی رحم در حالت شدید

پرولاپس شدید رحم می تواند بخشی از لایه داخلی واژن را جابه جا کرده و باعث شود رحم از بدن بیرون بزند. بافت های واژن که به لباس ساییده می شود، منجر به بروز زخم های واژن می شود و این زخم ها عفونت را در پی دارند (البته بروز عفونت به ندرت اتفاق می افتد).

پیشگیری

برای کاهش خطر ابتلا به افتادگی در رحم روش های زیر را امتحان کنید:

· تمرینات کگل یا کف لگن را به طور منظم انجام دهید: این تمرین ها به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند، به ویژه پس از زایمان تاثیرات آنها مشهود است.
· از یبوست پیشگیری کنید یا هر چه سریعتر به فکر درمان آن باشید: مایعات زیاد بنوشید و مواد غذایی سرشار از فیبر بخورید، برخی منابع فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات، لوبیا و غلات سبوس دار.
· از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کرده و اجسام را به درستی بلند کنید: در زمان بلند کردن اجسام سنگین، به جای کمر خود از پاهایتان نیرو بگیرید.
· سرفه های خود را کنترل کنید. سرفه های مزمن یا برونشیت را سریعتر درمان کنید و سیگار نکشید.
· از افزایش وزن پیشگیری کنید. در مورد وزن ایده آل خود با پزشک مشورت کنید و اگر نیاز است در مورد استراتژی های کاهش وزن با پزشک صحبت کنید.
افتادگی رحم معمولا در زمان معاینات عضلات کف لگن تشخیص داده می شود.

انرژی هیگز ترکیبی از انرژی گرمایشی کشسانی است که عضلات کف لگن را تحریک می کند و باعث شبیه سازی ورزش های هوازی در این بخش می شود. با تحریک ماهیچه های کف لگن کلاژن سازی در این ناحیه از سر گرفته می شود و همچنین قوام و سفتی ماهیچه ها بیشتر می شود. ماهیچه های کف لگن مهم ترین عضلاتی هستند که به حفظ رحم در جای خود کمک می کنند، با سفت تر شدن این ماهیچه ها رحم در جای خود ثبات پیدا می کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: