کد خبر: ۳۳۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023August 05
اگر متوجه شدید که پریودتان ناگهان تغییر می‌کند، به خصوص اگر متوجه شدید که پریودتان سبک تر از قبل شده است، برخی نگرانی ها کاملا قابل درک است. اما پریودهای سبک تر یا هیپومنوره همیشه به معنای دردسر و مشکل خاصی نیست.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>ممکن است برای یک قاعدگی سبک تر سپاسگزار باشید، اما در برخی موارد و موقعیت ها می تواند باعث نگرانی شود.

به گزارش شفا آنلاین:چه تجربه PMS سنگین داشته باشید، گرفتگی دردناک و یا خستگی ناتوان کننده، پریود هر کس در ماه متفاوت است. اما اگر متوجه شدید که پریودتان ناگهان تغییر می‌کند، به خصوص اگر متوجه شدید که پریودتان سبک تر از قبل شده است، برخی نگرانی ها کاملا قابل درک است. اما پریودهای سبک تر یا هیپومنوره همیشه به معنای دردسر و مشکل خاصی نیست.

آماندا پی ویلیامز، مشاور سلامت جنسی در Lure می‌گوید: «پریود از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت است. او توضیح می دهد که سنگینی جریان شما به طور مستقیم با میزان تشکیل پوشش آندومتر در طول ماه متناسب است.» او می گوید: «تجمع پوشش رحم اغلب نتیجه ساختار حفره رحم و پاسخ هورمونی شما به تخمک گذاری است.»

او ادامه می دهد: « پریود در هر کس متفاوت است و معنای مخصوص به خود را از «عادی» دارد و این محدوده بسیار بزرگ است و بین 10 تا 40 میلی لیتر خون در طول 4 تا 6 روز را شامل می شود. بنابراین، اگر تغییر ناگهانی در ماهیت قاعدگی خود مشاهده نکنید، احتمالاً دلیل زیادی برای نگرانی وجود ندارد.

لینا آکوپیانس، یک متخصص غدد درون ریز تولید مثل در مرکز تولید مثل کالیفرنیای جنوبی، می گوید که دوره ای که به طور قابل توجهی کم رنگ می شود می تواند ناشی از یک مشکل هورمونی یا ساختاری باشد (یعنی اتفاقی برای اندامی در بدن شما افتاده است).

سومی جاوید، می‌گوید : «برخی از علل شایع قاعدگی‌های سبک عبارتند از: «تغییرات وزن، مشکلات تیروئید، یائسگی، استرس، پیشگیری از بارداری، بارداری، شیردهی و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) »

در اینجا برخی از مقصران احتمالی پریود سبک تر وجود دارد:

1. می تواند نشانه بارداری باشد

جانت چوی، متخصص باروری، مدیر پزشکی CCRM در نیو، می‌گوید: «در حالی که یکی از نشانه‌های واضح بارداری فقدان قاعدگی است، مشخص می‌شود که برخی از زنان همچنان خونریزی یا یک دوره سبک از پریود را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. در واقع، او بیمارانی داشته است که برای باردار شدن تلاش می‌کردند، پس از ظاهر شدن یک نسخه خفیف از پریودشان، بعداً متوجه شدند که واقعاً باردار هستند.»

پریودهای غیرمعمول سبک یا لکه بینی نیز می تواند نشان دهنده حاملگی خارج از رحم باشد (زمانی که تخمک در جایی غیر از رحم کاشته می شود) که می تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت شک، آزمایش بارداری انجام دهید.

2. وزن قابل توجهی از دست داده یا اضافه کرده اید

نوسان وزن می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند و دوره های شما را بسیار کوتاه تر یا سبک تر کند. این به این دلیل است که وقتی وزن اضافه می کنید، ذخیره چربی بیشتر در بدن می تواند بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد و آنها را از تعادل خارج کند. به روشی مشابه، کاهش وزن ناشی از محدود کردن کالری می‌تواند بدن شما را در حالت استرس قرار دهد و باعث عدم تعادل هورمون‌ها شود. دکتر آکوپیان خاطرنشان می کند که «بدن شما برای ادامه عملکرد طبیعی به تعادل سالم بین پروتئین، کربوهیدرات، چربی و ویتامین ها نیاز دارد.»

3. استرس بدن شما را به هم می زند

استرس می‌تواند بدن شما را به روش‌های زیادی بیمار کند. در حالی که مزاحمت‌های معمول روزانه برای از بین بردن هورمون‌های شما کافی نیست، دکتر چوی می‌گوید که عوامل استرس‌زای اصلی زندگی (برای مثال، سوگواری از دست دادن یا رنج بردن از افسردگی) می‌توانند این کار را انجام دهند. او همچنین خاطرنشان می‌کند که ورزش بیش از حد نیز می‌تواند به دلیل استرسی که از نظر فیزیکی به بدن شما وارد می‌کند، پریود شما را تغییر دهد.

4. تیروئید پرکار دارید

وقتی تیروئید پرکار دارید، شروع به تولید بیش از حد هورمون های تیروئیدی می کنید که می تواند باعث مشکلات جدی برای قلب، فشار خون، ماهیچه ها و موارد دیگر شود. پریودهای غیرطبیعی سبک و عدم قاعدگی نیز از علائم پرکاری تیروئید هستند. اگر برخی از علائم پرکاری تیروئید را تجربه می کنید، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

5. از کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید

یکی از شایع ترین دلایل قاعدگی سبک تر، کنترل هورمونی بارداری است. حتی برخی از پزشکان دقیقاً به همین دلیل آن را برای زنانی که پریودهای بسیار سنگین دارند تجویز می کنند. بنابراین اگر اخیراً قرص را شروع کرده‌اید، از پچ یا حلقه استفاده می‌کنید یا IUD هورمونی دریافت کرده‌اید و دوره‌های قاعدگی‌تان کم‌تر شده است، طبیعی است که دوره های سبک داشته باشید، به‌طور کامل پریود نشوید، یا مقدار کمی تیرگی داشته باشید.

6. ممکن است سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) داشته باشید

سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که در آن تخمدان‌ها مقدار زیادی آندروژن (که هورمون‌های جنسی مردانه هستند) تولید می‌کنند. برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای کیسه های کوچک پر از مایع یا کیست در تخمدان ها هستند. این تغییرات هورمونی می تواند از تخمک گذاری طبیعی زن جلوگیری کند که می تواند منجر به مجموعه ای از علائم ناخوشایند از جمله آکنه یا پوست چرب، افزایش وزن و موهای زائد بدن شود. یکی دیگر از علائم PCOS نامنظم و پریود نشدن است. وقتی زنان پریود می شوند، ممکن است سنگین تر یا سبک تر از حد متوسط باشد. اگر این علائم را دارید با پزشک خود صحبت کنید.

7. شما در حال تجربه علائم اولیه یائسگی هستید

یائسگی ممکن است نزدیک باشد، اما نه همیشه. او می‌گوید: «گاهی اوقات با افزایش سن، چرخه‌های قاعدگی زنان تغییر می‌کنند» و اشاره می‌کند که این لزوماً نشانه ناباروری نیست. کسی که در 20 سالگی و اوایل 30 سالگی نیاز به استفاده از پدهای ضخیم داشت داشت، ممکن است در 30 سالگی خود به پدهای سبک تری نیاز داشته باشد.

8. تنگی دهانه رحم دارید

دکتر Akopians می گوید که این مشکل نادر اما ناراحت کننده زمانی رخ می دهد که دهانه رحم باریک یا کاملا بسته شود. این ممکن است پس از جراحی قبلی دهانه رحم یا رحم، مانند روش LEEP برای پاپ غیر طبیعی یا ابلیشن آندومتر برای قاعدگی‌های سنگین رخ دهد.

تنگی دهانه رحم نیز ممکن است به دلیل سطوح پایین استروژن در دوران پیش از یائسگی باشد. در نتیجه، خون در رحم محبوس می‌شود یا فقط می‌تواند به آرامی بیرون بیاید. اگر با وجود جریان کم، گرفتگی بدی را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

9. بافت اسکار در رحم شما باعث ایجاد مشکلاتی می شود

اکثر زنانی که از روش‌های معمول اتساع و کورتاژ (D&C) استفاده کرده‌اند، بدون عارضه بهبود می‌یابند، اما گاهی اوقات زخم‌های شدید باعث می‌شوند که دیواره‌های رحم به یکدیگر بچسبند که به سندرم آشرمن معروف است. اگر بعد از انجام D&C به نظر می رسد پریود شما بسیار کم شده است، ممکن است مشکل شما همین باشد و ممکن است برای برداشتن بافت اسکار نیاز به جراحی داشته باشید.

10. خون زیادی در حین زایمان یا بعد از آن از دست داده اید

دکتر آکوپیانس می گوید: «این یک وضعیت بسیار نادر است. از دست دادن مقدار زیادی خون، بدن شما را از اکسیژن محروم می کند که می تواند به غده هیپوفیز آسیب برساند و باعث چیزی به نام سندرم شیهان شود. این به نوبه خود، تولید انواع هورمون ها از جمله هورمون هایی که چرخه قاعدگی شما را کنترل می کنند را به شدت کاهش می دهد.

این تولید هورمون نه تنها بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند بر سایر قسمت های بدن شما مانند تیروئید نیز تأثیر بگذارد. بنابراین اگر پزشک شما در این مورد نگران باشد، احتمالاً شما را برای تشخیص و درمان به متخصص غدد ارجاع می دهد.

اگرچه داشتن قاعدگی سبک تر از حد معمول لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست، تغییر را نادیده نگیرید. سیکل خود را به مدت چند ماه پیگیری کنید و اگر به حالت عادی خود بازنگشت، با یک متخصص زنان و زایمان قرار ملاقات بگذارید.

11. شما در حال شیردهی هستید

دکتر ویلیامز توضیح می‌دهد: «زمانی که فردی شیر می‌دهد، تولید اکسی توسین (که در هیپوتالاموس تولید می‌شود و توسط هیپوفیز ترشح می‌شود) افزایش می‌یابد که تولید شیر از سینه‌ها را تحریک می‌کند. این امر باعث سرکوب تولید هورمون‌هایی می‌شود که باعث تخمک‌گذاری و تولید پروژسترون می‌شوند و همچنین هورمون‌هایی را که سیگنال تولید استروژن را نشان می‌دهند، کاهش می‌دهد. در نتیجه، با حداقل تجمع پوشش داخلی رحم، پریودهای سبک (یا بدون پریود) در میان زنانی که به طور مکرر شیر می‌دهند رایج است.

12. شما با یک اختلال خوردن زندگی می کنید

دکتر میلر می گوید، مانند استرس شدید، اختلالات خوردن به طور قابل توجهی از طریق چیزی به نام سرکوب هیپوتالاموس بر دوره ها تأثیر می گذارد. این امر اختلال در ترشح هورمون هایی ایجاد می کند که منجر به تولید استروژن و تولید هورمون هایی می شود که تخمک گذاری و پروژسترون را تحریک می کنند.

در نتیجه، نه تنها پوشش دیواره رحم رشد نمی کند، بلکه سیگنال هایی برای ریختن این پوشش نیز تولید نمی شود. این منجر به پریودهای سبک یا بدون دوره در طول زمان می شود.

درمان برای یک دوره سبک

درمان‌ها بسته به دلیل قاعدگی‌تان متفاوت است، بنابراین دکتر جاوید پیشنهاد می‌کند چرخه‌های خود را برای چند ماه پیگیری کنید تا الگوهای قاعدگی‌تان را بفهمید. اگر تغییرات غیرمنتظره ای وجود داشته باشد که از بین نرود، پزشک می تواند وضعیت و سلامت شما را ارزیابی کند تا تشخیص دقیقی به شما بدهد. هنگامی که علت پریود نوری مشخص شد، پزشک می تواند یک برنامه درمانی مناسب ارائه دهد. در اینجا چند روش درمانی برای دوره های سبک وجود دارد که باید با یک متخصص پزشکی در نظر بگیرید.

  • اضافه کردن کنترل بارداری: درمان های اصلی برای PCOS، کنترل بارداری ترکیبی یا پروژسترون درمانی است. این باید هورمون های شما را تنظیم کند و به نوبه خود پریود شما را تنظیم کرده و در برابر سرطان آندومتر محافظت کند. اگر می خواهید قاعدگی خود را با دقت بیشتری ردیابی کنید و اضطراب ناشی از از دست دادن سیکل ها را نمی خواهید، کنترل بارداری می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک کند.
  • حفظ وزن سالم: مراجعه به یک متخصص تغذیه و پیروی از برنامه های تغذیه می تواند به شما در حفظ، کاهش یا افزایش وزن کمک کند. داشتن وزن مناسب و تامین سوخت بدن با غذای کافی می تواند به تنظیم یا بازگرداندن قاعدگی شما کمک کند. اگر با اختلال خوردن دست و پنجه نرم می کنید، صحبت با یک درمانگر یا جستجوی گروه های حمایتی می تواند کمک کننده باشد.
  • درگیر شدن در فعالیت های کاهش دهنده استرس:مدیریت استرس می تواند به تنظیم پریود و بهبود سلامت و تندرستی کلی شما کمک کند. سعی کنید ورزش کنید، فعالیت هایی که باعث خنده شما می شود مانند یک نمایش کمدی یا فیلم، مدیتیشن و خواب بهتر برای از بین بردن استرس را امتحان کنید.
  • مصرف دارو برای مشکلات زمینه ای: اگر پریودهای سبک شما ناشی از پرکاری تیروئید باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد تیروئید، بتابلوکرها یا درمان با ید رادیویی را تجویز کند. اگر تغییرات سبک زندگی و درمان به مدیریت استرس کمکی نمی کند، پزشک ممکن است داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد اضطراب را برای کمک به مدیریت استرس تجویز کند. یائسگی زودرس را می توان با درمان جایگزینی هورمونی (HRT) برای مقابله با اثرات منفی سلامتی درمان کرد.
  • انجام جراحی: در موارد شدید پزشکی، مشکل زمینه ای پریود سبک شما ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. تنگی دهانه رحم با جراحی برای رفع فشار نخاع رفع می شود. گاهی اوقات، تیروئیدکتومی برای رفع پرکاری تیروئید انجام می شود. بافت اسکار در رحم نیز با جراحی برداشته می شود.

چطور پریود سبک در نظر گرفته می شود؟

برخی افراد به طور طبیعی پریود سبک تری نسبت به دیگران دارند و این کاملا طبیعی است. مشکل زمانی به وجود می آید که دوره قاعدگی بسیار سبک تر یا کوتاه تر از آنچه فرد به آن عادت دارد، می شود. دکتر جاوید می گوید: «هر فردی یک سیکل قاعدگی دارد که منحصر به فرد است. اگر فردی متوجه یک تغییر نامنظم در چرخه خود شود، مانند تغییری که در آن قاعدگی ها نادر می شود (از دست دادن قاعدگی برای ماه ها در یک زمان)، ممکن است نیاز به مراجعه به یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای ارزیابی علت اصلی بی نظمی چرخه قاعدگی خود داشته باشد.

اغلب، یک دوره سبک فقط یک اتفاق است و جای نگرانی نیست. دکتر جاوید می گوید: «اگرچه تغییر در چرخه بدن شما، مانند تجربه یک پریود سبک، ممکن است نگران کننده باشد، اما معمولاً جای نگرانی نیست، زیرا پریود سبک اغلب در نتیجه نوسانات معمول در چرخه قاعدگی است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر چند دوره به طور قابل توجهی سبک تر از تمام دوره های قبلی شما گذشت، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. دکتر جاوید می‌گوید: «هر زمان که تغییر یا انحراف در آنچه برای بدن شما «طبیعی» تلقی می‌شود را تجربه کردید، باید از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ارزیابی کنید.

دکتر جاوید توصیه می‌کند برای درک بهتر سیکل خود، برای چند ماه قاعدگی خود را ردیابی کنید که می‌تواند به پزشک در تشخیص تشخیص کمک کند. می‌توانید از یک برنامه ردیاب پریود برای نظارت بر طول و جریان پریود و همچنین علائم فیزیکی و احساسی که ممکن است تجربه کنید استفاده کنید. هنگامی که درک کردید که چه چیزی برای شما "عادی" است، هر چیزی خارج از حالت عادی (مرتبط با پریودهای سبک یا چرخه های پرش) ردیابی می شود. به این ترتیب، می توانید به پزشک خود نشان دهید که قاعدگی شما چقدر سبک، کوتاه یا ناسازگار بوده است.

اگر گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنید اما پریود نمی‌شوید، این می‌تواند نشانه‌ای از موارد جدی‌تر مانند آندومتریوز یا کیست تخمدان باشد. یا مشکلات روده یا استرس. دکتر جاوید می‌گوید: «نکته مهم، اگر علائمی را تجربه می‌کنید که پایدار هستند، همراه با علائم دیگری مانند گرگرفتگی، بی‌خوابی یا مشکل در بارداری، باید از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی ارزیابی کنید. یک پزشک قادر خواهد بود برای یک دوره ناموجود به شما پاسخ و تشخیص دقیق بدهد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: