کد خبر: ۳۲۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۲۲ تير ۱۴۰۲ - 2023July 13
ترشحات واژن مایعی شفاف یا سفید است که از واژن خارج می شود. تخلیه طبیعی است، اما تغییر در مقدار، قوام، رنگ یا بو می تواند نشان دهنده عفونت یا مشکل دیگری باشد.

شفا آنلاین>سلامت جنسی>یکی از عارضه های شایع در بین بانوان عفونت های مخمری  یا عفونت واژن می باشد که نزدیک به 75٪  از زنان در طول زندگی به آن دچار می شوند. 

به گزارش شفا آنلاین:ترشحات واژن مایعی شفاف یا سفید است که از واژن خارج می شود. تخلیه طبیعی است، اما تغییر در مقدار، قوام، رنگ یا بو می تواند نشان دهنده عفونت یا مشکل دیگری باشد.

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعی شفاف یا سفید است که از واژن خارج می شود. رحم، دهانه رحم یا واژن می تواند مایعات را تولید کند. در زیر عکس ترشحات واژن را می توانید مشاهده کنید.

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعی شفاف یا سفید است که از واژن خارج می شود. رحم، دهانه رحم یا واژن می تواند مایعات را تولید کند. در زیر عکس ترشحات واژن را می توانید مشاهده کنید.

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟

بله. اکثر زنان ترشحات واژن دارند اما همه ترشحات طبیعی نیستند. میزان ترشحات برای هر زن متفاوت است. بعضی از خانم ها هر از گاهی ترشحات کمی دارند. در برخی دیگر هر روز ترشح می کنند. ترشحات طبیعی شما ممکن است در طول زندگی چندین بار تغییر کند.

ترشحات واژن چیست؟

ترشحات واژن مایعی شفاف یا سفید است که از واژن خارج می شود. رحم، دهانه رحم یا واژن می تواند مایعات را تولید کند. وجود ترشحات واژن در زنان و دختران کاملا طبیعی است. این مایع مخاطی واژن را تمیز و مرطوب نگه می دارد و از عفونت جلوگیری می کند.

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟

بله. اکثر زنان ترشحات واژن دارند اما همه ترشحات طبیعی نیستند. میزان ترشحات برای هر زن متفاوت است. بعضی از خانم ها هر از گاهی ترشحات کمی دارند. در برخی دیگر هر روز ترشح می کنند. ترشحات طبیعی شما ممکن است در طول زندگی چندین بار تغییر کند.

علائم عفونت واژن

  • خارش
  • سوزش
  • تخلیه ادرار با درد
  • درد در حین مقاربت جنسی

یکی از درمان ها شامل داروهای موضعی یا خوراکی ضد قارچی است. این درمان هم برای زنان و هم برای مردان تجویز می شود.

گاهی خانم های مبتلا به این عارضه در حین مقاربت جنسی عفونت را به طرف مقابل منتقل می کنند، هرچند عفونت مخمر به عنوان یک بیماری مبتلا به بیماری جنسی منتخب (STD) در نظر گرفته نمی شود، زیرا ممکن است در زنان مبتلا به از دست دادن  حس جنسی نیز شود.

گفته می شود که نگه داشتن ناحیه واژن ( خشک شدن و اجتناب از مواد شیمیایی تحریک کننده) می تواند به جلوگیری از عفونت های مخمر در آنان کمک نماید و برای درمان این عارضه مصرف مواد غذایی با پروبیوتیک نیز کمک شایانی می نماید.

عفونت مخمر واژن چیست؟

عفونت مخمر واژن یک عفونت ناشی از نوعی قارچ است .عفونت واژینال گاهی اوقات به عنوان واژینیت مخمر، واژینیت کاندیدال یا ولووواژینیت کاندیدی شناخته می شود. نام علمی مخمر که باعث واژینیت می شود کاندیدا است. بیش از 90٪ از عفونت های واژینال مخمر توسط گونه شناخته شده به عنوان Candida albicans ایجاد می شود. سایر گونه های کاندیدا باقی مانده از عفونت های مخمر هستند.

گونه های کاندیدا ممکن است در خانم های سالم در مهبل بدون علت ایجاد شود. در واقع تخمین زده می شود که 20 تا 50 درصد از زنان، کاندیدا در مهبل دارند. این عارضه باعث عفونت می شود، عدم تعادل مخمر و باکتری ها اختلال ایجاد می کند و باعث رشد بیش از حد مخمر خواهد شد. در حالی که مخمرها می توانند از طریق تماس جنسی گسترش پیدا کنند، عفونت واژن به عنوان یک بیماری انتقال یافته به حساب نمی آید، زیرا این عارضه می تواند در زنان مبتلا به فعالیت جنسی نیز اتفاق بیفتد، به این دلیل که مخمر در مهبل (واژن) زنان سالم وجود دارد.

نشانه های عفونت مخمری

نشانه های  و علل عفونت واژن در زنان آسیب دیده مشابه است، اما ممکن است که گاهی از خانمی به دیگری مقداری تفاوت داشته باشد. برخی از این نشانه ها عبارتند از:

  • درد در طی رابطه جنسی
  • درد یا سوزش با ادرار کردن
  • ترشحات واژن (سفید و خاکستری، ضخیم و یک قوام مشابه با پنیر)

 برخی ازعلائم عبارتند از:

  • تخلیه ترشحات از واژن که معمولا ضخیم است
  • خارش شدید ناحیه واژن یا ناحیه تناسلی
  • تحریک و سوزش
  • درد در طی رابطه جنسی
  • درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن
  • قرمزی، سوزش، یا درد ناحیه واژن یا تورم مهبل (واژن)

عفونت واژن زمانی رخ می دهد که مخمر جدید به داخل واژن وارد شود یا وقتی مقدار مخمر موجود در واژن نسبت به مقدار باکتری های طبیعی افزایش می یابد. به عنوان مثال، هنگامی که باکتری های محافظ طبیعی، با استفاده از آنتی بیوتیک ها (برای درمان یک دستگاه ادراری، تنفسی یا سایر انواع عفونت) رد شوند، یا داروهای ضد فشار خون، مخمر می تواند ضرر داشته باشد.

یکی از علل عفونت واژن گاهی به علت آسیب به واژن  اتفاق می افتد مانند: بعد از شیمی درمانی

همچنین زنان مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف (به عنوان مثال کسانی که از داروهای مرتبط با کورتیزون مانند پردنیزون استفاده می کنند) عفونت های مخمر واژینال را بیشتر از زنان دارای ایمنی طبیعی، دچار می شوند.

سایر شرایطی که ممکن است زنان را به ابتلا به عفونت های مخمر واژینال مبتلا سازد شامل موارد زیر است:

  • دیابت
  • حاملگی
  • مصرف قرص ضد بارداری
  • استفاده از دوش یا اسپری های غیر بهداشتی واژن ممکن است خطر ابتلا به یک عفونت واژینال مخمر را افزایش می دهد.

چنانچه هر کدام از علائم و علل عفونت واژن در یک بیمار نمایان شود باید بلافاصله به متخصص زنان و زایمان حاذق مراجعه نماید و اقدامات لازم را اعمال کنند.

انواع عفونت واژن

عفونت واژن 3 نوع است: عفونت قارچی ،عفونت باکتریایی و عفونت انگلی

عفونت های قارچی: منشأ آن قارج کاندیدا آلبیکنس است که به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد. در صورت کاهش اسیدی بودن محیط واژن قارچ ها تکثیر می شوند و فرد مبتلا به عفونت قارچی خواهد شد.

عفونت باکتریایی: با ازدیاد باکتری ای به نام گاردنلا واژینالیس در شرایط خاص شروع می شود. یکی از راه های انتقال آن از طریق رابطه جنسی است. این نوع عفونت خفیف تر از عفونت قارچی به شمار می آید.

عفونت انگلی: توسط نوعی انگل تک سلولی ایجاد می شود. این انگل از طریق رابطه جنسی و محیط آلوده منتقل می شود و به طور طبیعی در ناحیه تناسلی وجود ندارد.

راه های تشخیص عفونت واژن چیست؟

  • بررسی پرونده پزشکی مریض
  • معاینه لگنی برای بررسی عفونت و ترشحات غیر طبیعی داخل واژن.(دراین روش از اسپکولوم استفاده می کنند.)
  • نمونه برداری از ترشحات واژن و انجام آزمایشات دیگر.
  • انجام تست ph

درمان عفونت واژن به چه صورتی می باشد؟

تمام زنان در طول زندگی خود عفونت واژن را یک یا چند بار تجربه خواهند نمود و از خارش، سوزش، ترشحات غیر طبیعی و بودار و درد درحین رابطه جنسی رنج می برند.

باید بگوییم که عفونت واژن از سن بلوغ آغاز شده و در سنین باروری و یا حتی سنین یائسگی ممکن است ادامه داشته باشد.

باید بدانید بدن زنان به طور طبیعی ترشحات خود را دارد. ولی این ترشحات بی رنگ و بی بو هستند و فرد را دچار سوزش یا خارش نمی کنند.

رابطه جنسی می تواند باعث انتقال این بیماری شود. متاسفانه با یک بار ابتلا به عفونت احتمال این که باز هم دچاز آن شوید بسیارزیاد می باشد.

همان طور که گفته شد یکی از علل عفونت واژن ترشحات غیر طبیعی از علائم و نشانه های این بیماری و عارضه است. این ترشحات ممکن است شبیه تکه های پنیر و یا مقداری شل و آبکی باشد.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان عفونت واژن چه هنگامی می باشد؟

با مشاهده علائم زیر حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان و نازایی باتجربه باید مراجعه شود، تا زودتر تشخیص و درمان را آغاز نمایند. اگر دارای علائمی مانند:

  • ترشحات بد بو همراه با خارش و سوزش
  • تب و لرز
  • عدم نتیجه گیری از درمان اولیه
  • سابقه بیماری عفونت واژن
  • شروع رابطه جنسی جدید و احساس تغییرات جدید در واژن

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: