کد خبر: ۳۲۶۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - 2023June 03
برخی از علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه یک نوجوان مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفته است می تواند به راحتی با مشکلات روزمره ای که نوجوانان با آن روبرو هستند ترکیب شود، زیرا آنها یاد می گیرند که چگونه با بدن، همسالان و محیط خود ارتباط برقرار کنند.
شفا آنلاین>سلامت>اگر در زندگیتان یک  نوجوانان دارید بهتر است یاد بگیرید که علائم هشداردهنده ی تعرض چیست و بتوانید علائمی را که نشان می دهد نوجوان مورد تجاوز جنسی یا آزار جنسی قرار گرفته است را تشخیص دهید.

به گزارش شفا آنلاین:مطالعات نشان می دهد که سنین 12 تا 34 سال بیشترین خطر برای جرایم خشونت جنسی است و زنان 16 تا 19 ساله چهار برابر بیشتر از جمعیت عمومی قربانی این جنایات می شوند.

علائمی که نشان می دهد یک نوجوان ممکن است مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد:

برخی از علائم هشدار دهنده مبنی بر اینکه یک نوجوان مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفته است می تواند به راحتی با مشکلات روزمره ای که نوجوانان با آن روبرو هستند ترکیب شود، زیرا آنها یاد می گیرند که چگونه با بدن، همسالان و محیط خود ارتباط برقرار کنند.

اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، به غریزه خود اعتماد کنید.بهتر است بپرسید و اشتباه کنید تا اینکه اجازه دهید یک نوجوان به تنهایی با اثرات تجاوز جنسی مبارزه کند. به نوجوان یادآوری کنید که اگر به سراغ شما بیایند، آنها را باور خواهید کرد و اگر اتفاقی افتاد، تقصیر او نیست.


اگر متوجه علائم هشداردهنده زیر در یک نوجوان شدید، بهتر است با آنها تماس بگیرید.

    افزایش یا کاهش وزن غیرمعمول
    الگوهای غذایی ناسالم، مانند از دست دادن اشتها یا خوردن بیش از حد
    علائم آزار جسمی، مانند کبودی
    عفونت های مقاربتی (STIs) یا سایر عفونت های تناسلی
    علائم افسردگی، مانند غم و اندوه مداوم، کمبود انرژی
    تغییر در خواب یا اشتها، کناره‌گیری از فعالیت‌های عادی
    اضطراب یا نگرانی
    سقوط نمرات
    تغییرات در مراقبت از خود، مانند توجه کمتر به بهداشت، ظاهر نسبت به آنچه که معمولاً انجام می دهند.
    رفتار خودآزاری
    ابراز افکار در مورد خودکشی یا رفتار خودکشی
    مصرف نوشیدنی یا مواد مخدر

علائم هشداردهنده ای که نشان می دهد یک نوجوان ممکن است در یک رابطه ستمگرانه باشد

تشخیص اینکه تجاوز و سوء استفاده جنسی ممکن است بخشی از یک رابطه توهین آمیز باشد، برای نوجوانانی که تازه وارد رابطه شده اند می تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان فردی خارج از رابطه، شما این پتانسیل را دارید که علائم هشداردهنده ای را مشاهده کنید که نشان می دهد ممکن است فردی در یک رابطه آزاردهنده باشد یا در معرض خطر تجاوز جنسی قرار گیرد.

به دنبال نشانه هایی باشید که نشان می دهد دوست یک نوجوان موارد زیر را انجام داده یا گفته است:

    سعی می کند آنها را وادار به انجام فعالیت های جنسی کند که برای آن آمادگی ندارند
    آنها را مجبور به فعالیت جنسی ناخواسته می کند
    از استفاده از روش های پیشگیری از بارداری یا محافظت در برابر بیماری های مقاربتی در طول فعالیت جنسی خودداری می کند
    به آنها ضربه می زند یا به هر نحوی به آنها آسیب جسمی وارد می کند
    نمی خواهد آنها وقت خود را با دوستان یا خانواده بگذرانند
    تهدید می کند یا اعمال آنها را کنترل می کند
    از مواد مخدر یا الکل برای ایجاد موقعیت هایی استفاده می کند که در آن قضاوت آنها مختل شده یا توانایی آنها را برای گفتن "بله" یا "نه" به خطر می اندازد.

  اگرچه کودکان ممکن است در مورد آزار و اذیت صحبت نکنند، با این وجود ممکن است به صورت غیرکلامی اعلام کنند که اتفاق مهم و آزاردهنده ای برای آنها رخ داده است. تغییرات قابل توجه یا ناگهانی در خلق و خو یا رفتار ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد.

تغییرات در خلق و خوی ممکن است شامل علائم افسردگی باشد: غمگینی، اشک ریختن، بی حالی، عصبانیت، یا نوسانات خلقی باشد.

کودکان همچنین ممکن است شروع به گوشه گیری، کناره گیری از خانواده یا دوستان، گذراندن تمام وقت خود در خارج از خانه، آزمایش الکل یا مواد مخدر کنند، در حالی که در گذشته چنین نبود، یا شروع به فعالیت در خانه یا مدرسه کنند.

گاهی اوقات قربانیان سوء استفاده جنسی یا تجاوز ظاهر خود را تغییر می دهند و سعی می کنند جذابیت کمتری داشته باشند: پوشیدن لباس های گشاد، نامناسب، اجتناب از لوازم آرایشی یا عدم آرایش موهای خود. یا، جوانان ممکن است شیوه لباس پوشیدن اغوا کننده تر و جنسی را اتخاذ کنند.


سایر تغییرات رفتاری که ممکن است نشان دهنده سوء استفاده باشد عبارتند از: تغییرات قابل توجه در الگوها و عادات خواب، تغییرات قابل توجه یا ناگهانی در اشتها و الگوهای غذا خوردن، یا افزایش یا کاهش قابل توجه وزن. افزایش احساس هوشیاری، آسیب پذیری و ترس، احتمالاً همراه با حساسیت جدید به مبهوت کردن، و میل به کناره گیری اجتماعی ممکن است نشان دهنده وجود اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) باشد.

هنگامی که کودکان مورد تجاوز جنسی (تجاوز جنسی) قرار می گیرند، ممکن است علائم پزشکی حمله خود را از جمله عفونت مقاربتی، عفونت دستگاه ادراری و سایر صدمات غیرقابل توضیح نشان دهند. این شرایط ممکن است در موارد فعالیت جنسی ارادی کودکان نیز رخ دهد، اما والدین نباید چنین فرضی را داشته باشند.

برخی از جوانان آزار دیده درد درونی خود را با آسیب رساندن به خود نشان می دهند. اغلب با بریدن خود با تیغه در تلاش برای منحرف کردن حواس از درد عاطفی. چنین برش عمدی را به راحتی می توان با اقدام به خودکشی اشتباه گرفت، اگرچه تقریباً هرگز چنین نیست.

همچنین مهم است که بدانید افراد به دلایل مختلف به خود آسیب می رسانند، نه همه آنها به سوء استفاده. آسیب به خود که به عنوان یک علامت در نظر گرفته می شود، بیشتر با اختلال شخصیت مرزی مرتبط است که می تواند کاملا مستقل از سوء استفاده قبلی رخ دهد.
اگر کودک شما مورد آزار جنسی قرار گرفته است چکار باید کرد؟

والدینی که معتقدند ممکن است فرزندانشان مورد آزار جنسی قرار گرفته باشند، باید سریعاً اقدام کنند. این امر به‌ویژه اگر کودکان داوطلبانه گزارش دهند که سوء استفاده جنسی یا سایر تماس‌های جنسی نامناسب توسط هر بزرگسال یا مراقبی رخ داده است.



مراقبت پزشکی فوری دریافت کنید!

اگر آزار جنسی در 24 ساعت گذشته رخ داده باشد، والدین باید فوراً فرزندان خود را به اورژانس، مراقبت های فوری یا مرکز حمایت از کودک و خانواده محلی ببرند و این کار را قبل از دوش گرفتن، تعویض لباس یا حتی نوشیدن نوشیدنی انجام دهند. .

این مراقبت پزشکی سریع دو هدف مهم را محقق خواهد کرد.

اول مراجعه به پزشک کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کودکان ارزیابی و درمان پزشکی حساس به زمان را دریافت می کنند (احتمالاً شامل پیشگیری از بارداری، تشخیص زودهنگام و درمان بیماری های مقاربتی و درمان جراحات).

دوم همچنین امکان جمع آوری شواهد فیزیکی را فراهم می کند که مستندات مربوط به سوء استفاده را نشان می دهد و احتمالاً به شناسایی قطعی (از طریق آزمایش DNA و فناوری های مشابه) هویت مجرم کمک می کند. پس از آن می توان از چنین شواهدی در دادگاه های بعدی علیه مرتکب استفاده کرد. حتی اگر آزار جنسی اخیر کمتر باشد، مراقبین باید کودک یا نوجوان را برای ارزیابی کامل پزشکی نزد پزشک ببرند و با پلیس تماس بگیرند تا جرم را گزارش کنند.
با یک مشاور تجاوز جنسی صحبت کنید

علاوه بر دریافت مراقبت‌های پزشکی حیاتی، کودکان آزار دیده باید قویاً با مشاوران تجاوز جنسی یا مددکار اجتماعی که وظیفه آن کمک به کل خانواده برای دسترسی به حمایت عاطفی و درمان مورد نیازشان است، صحبت کنند. مشاوران تجاوز جنسی یا مددکاران اجتماعی اغلب در اورژانس ها و مراکز حمایت از کودکان آماده هستند، بنابراین مشاوره ممکن است از همان جایی که کودک توسط پزشک ویزیت می شود قابل دسترسی باشد.

برخی از جوانان و خانواده ها ممکن است از مراجعه به پزشک خانواده یا اورژانس خود با چنین مشکل شخصی و اغلب شرم آور احساس نگرانی کنند و خجالت بکشند. بهتر است این احساسات را نادیده بگیرید و به هر حال به پزشک مراجعه کنید.

با این حال، در صورتی که کودک یا خانواده واقعاً نمی‌خواهند به پزشک مراجعه کنند، یک اقدام جایگزین کمتری که ممکن است مفید باشد، تماس با خط تلفن بحران تجاوز جنسی و صحبت با مشاور تلفنی به صورت ناشناس است. جایی که می‌توانند با یک مشاور آموزش‌دیده صحبت کنند و اطلاعاتی در مورد منابع محلی سوء استفاده و تجاوز در منطقه خود دریافت کنند.

استفاده از تکنولوژی برای آسیب رساندن به دیگران

نوجوانان همچنین ممکن است آزار جنسی یا سایر رفتارهای ناخواسته را از طریق فناوری و تعاملات آنلاین تجربه کنند. برخی از افراد از فناوری مانند عکس‌های دیجیتال، ویدیوها، برنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای درگیر شدن در تعاملات جنسی آزاردهنده، ناخواسته یا بدون رضایت استفاده می‌کنند.

این می‌تواند باعث شود که فرد احساس دستکاری، ناامنی و در معرض دید قرار دهد، مانند زمانی که شخصی یک متن، عکس یا «متن» را که فقط برای گیرنده اصلی در نظر گرفته شده است، فوروارد می‌کند. قوانین مربوط به این موقعیت ها از ایالت به ایالت و پلت فرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است و به سرعت در حال تکامل هستند. درباره نحوه استفاده مردم از فناوری برای آسیب رساندن به دیگران بیشتر بدانید.

اقدام آسان نیست، اما مهم است


ارتباط باز می تواند برای نوجوانان چالش برانگیز باشد، اما بخش مهمی از ایمن نگه داشتن آنها است. همانطور که نوجوانان مستقل تر می شوند و زمان بیشتری را با دوستان و سایر فعالیت ها می گذرانند، مهم است که راه های ارتباطی را باز نگه دارید و به نوجوان خود بگویید که می تواند به شما اعتماد کند. درباره صحبت کردن با کودکان و نوجوانان درباره تجاوز جنسی بیشتر بدانید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: