کد خبر: ۳۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 27
رییس پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان:
شفاآنلاین- رییس پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان گفت:پزشکی امروز بر اساس دارودرمانی اما آینده پزشکی همراه با سلول درمانی است.
به گزارش شفاآنلاین،از کمیسیون ملی یونسکو، دکتر حسین بهاروند اظهار کرد: اگرچه سلول های بنیادی در حال حاضر دوران ابتدایی کاربرد خود را سپری می کند اما جایگاه ویژه ای در آینده علم پزشکی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران سال هاست پژوهش در این حوزه را آغاز کرده است، افزود: مراکزی مانند پژوهشگاه رویان در چهار حوزه اصلی شامل سلول های بنیادی، ترجمان علم در مدل های حیوانی، کارآزمایی حیوانی و کارآزمایی انسانی تحقیقاتی را صورت داده است.

بهاروند در مورد تولید منابع سلول های بنیادی گفت: برای اولین بار در ایران سلول های بنیادی جنینی در سال 2004 و سلول های پرتوان انسانی در سال 2008 تولید شد و پس از آن با تاسیس گروه و پژوهشکده سلول های بنیادی، سلول های بنیادی خاصِ بافت از جمله سلول های بنیادی خون ساز، عصبی و مزانشیمی تولید شد و کشت و تمایز آنها به رده های مختلف سلولی مانند سلول های عصب، قلب، عروق، کبد، بتای پانکراس، استخوان و غضروف صورت گرفت.

وی یادآور شد: محیط کشت جدیدی که از لحاظ شیمیایی تعریف شده است، با نام R2i (دو مهارکننده رویان) مطرح شد که در تولید سلول های بنیادی جنینی با بازدهی تقریبا صددرصد و حفظ سلول ها در حالت پایه پرتوانی کاربرد دارد.

برنده ایرانی جایزه یونسکو در حوزه علوم زیستی در مورد ترجمان علم در مدل های حیوانی گفت: در این راستا سلول های بنیادی در مدل های حیوانی پیوند زده شد تا عملکرد و تاثیر آنها در بهبود برخی بیماری ها مانند ام اس، آسیب چشم، آلزایمر، آسیب نخاعی، سکته قلبی، دیابت، آسیب کبدی، پارکینسون، بیماری های پوستی و کلیوی و نواقص استخوان و غضروف بررسی شود.

بهاروند با بیان اینکه پس از کارآزمایی حیوانی دستاوردهای حاصله بر روی مدل های حیوانی مورد بررسی قرار می گیرد، افزود: تاکنون 36 کارآزمایی بالینی در انسان در گروه پزشکی ترمیمی پژوهشگاه رویان در زمینه های مختلف از جمله بیماری های قلبی- عروقی، پوست، استخوان و غضروف، عصبی و چشمی صورت گرفته و نتایج آنها در سایت NIH ثبت شده است.

وی در مورد کاربرد علم در سلول درمانی نیز توضیح داد: به منظور بررسی کاربرد سلول های بنیادی در سلول درمانی مرکز سلول درمانی رویان تاسیس شد و تاکنون در این مرکز 1200 بیمار ویتیلیگو، بیش از 100 بیمار مبتلا به زخم آکنه و چین وچروک با سلول های اپی درمی و فیبروبلاست درمان شده اند.

بهاروند گفت: استفاده از سلول درمانی در درمان بیش از 100 بیمار مبتلا به کندگی غضروف و آرتروز مفاصل با سلول های بنیادی مزانشیمی غضروف موثر بوده است.

دکتر حسین بهاروند رییس پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان به همراه دو نفر دیگر از کشورهای عضو یونسکو به طور مشترک برنده جایزه بین المللی یونسکو-گینه استوایی در سال 2014- 2015 شدند. این جایزه شامل مدال، لوح تقدیر و مبلغ 300000 دلار است.

جایزه بین المللی یونسکو-گینه استوایی به افراد، موسسات و سازمان های مردم نهادی تعلق می گیرد که پژوهش هایی در حوزه علوم زیستی انجام داده باشند و این پژوهش ها منجر به بهبود کیفیت زندگی انسان ها شود.
ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
0
0
سلام.برادر 37 ساله من مبتلا به سرطان سارکوم بافت نرم و متاستاز ریه و استخوان می باشد .آیا با دارو درمانی با سلولهای بنیادی درمان می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: