کد خبر: ۳۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014August 23
شفاآنلاین-دستاوردها و چالش های برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم با حضور نمایندگان سازمان ها و نهادهای درگیر در اجرای این برنامه بررسی شد که طی این جلسه کمبود افراد متخصص، کمبود مراقب بهداشت و مشکلات ارجاع دانش آموزان به مراکز مربوطه از جمله چالش های این برنامه عنوان شد.
به گزارش شفا آنلاین،از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نمایندگان سازمان بهزیستی کل کشور، دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش وپرورش، مرکز تحقیقات چشم پزشکی نور، مرکز تحقیقات چشم بیمارستان فارابی و گروه استرابیسم و اپتومتری بیمارستان فارابی این دستاوردها و چالش ها را برررسی کردند.



**85 درصد کودکان تحت پوشش برنامه غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند

مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور در این جلسه خلاصه ای از دستاوردها و چالش های برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم را ارائه و پروتکل غربالگری این سازمان در سال 93 را تشریح کرد.

به گفته وی، این برنامه از سال 75 در کشور آغازشده و در سال گذشته، 85 درصد از کودکان 3 تا شش سال کشور در 25 هزار پایگاه ثابت و سیار این سازمان تحت غربالگری قرار گرفتند.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی کشور ، این آمار را برای اجرای برنامه غربالگری با این وسعت بسیار خوبی توصیف کرد.

رفیعی افزود : این برنامه هرسال توسط سازمان بهزیستی مورد ارزشیابی قرار می گیرد و برای ارزشیابی آن در سال 93 نیز برنامه ریزی شده است.



**ضرورت استفاده از متخصصان در اجرای برنامه غربالگری تنبلی چشم

دکتر مهدی خبازخوب اپیدمیولوژیست مرکز تحقیقات چشم پزشکی نور نیز در این جلسه ، طرح بررسی پروتکل معاینات غربالگری بینایی و تعیین معتبرترین پروتکل در غربالگری مشکلات بینائی دانش آموزان را ارائه کرد که به بیان چالش های این برنامه می پردازد.

وی ، استفاده از افراد متخصص و آموزش دیده را در این خصوص ضروری دانست.



**کمبود مراقب بهداشت

دکتر «امینی» کارشناس دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش وپرورش در سخنانی نقش آموزش وپرورش را در پیشبرد برنامه غربالگری تنبلی چشم برشمرد و به برنامه های آتی این دفتر اشاره کرد.

به گفته وی ، به طور استاندارد برای هر 750 نفر دانش آموز باید یک مراقب بهداشت وجود داشته باشد به آن معنا که 17 هزار مراقب بهداشت در مدارس نیاز داریم درحالیکه اکنون فقط پنج هزار مراقب بهداشت در مدارس حضور دارند و برای جبران این کسری از معلمین استفاده می شود.

وی تاسیس پایگاه های بهداشتی در هر منطقه را از راهکارهای دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش وپرورش برای رفع این نقیصه عنوان کرد.



**مشکلات ارجاع پایگاه های بینایی سنجی

در ادامه جلسه دکتر محمدرضا اکبری باغبانی عضو هیات علمی بیمارستان فارابی نیز به مشکلات ارجاعات پایگاه های سنجش بینایی و پایگاه های سنجش سلامت آموزش وپرورش پرداخته و نظرات گروه خود را برای بهبود اجرای برنامه اعلام کرد.



**ایجاد ارتباط بین دستگاه های درگیر برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم

دکتر سید فرزاد محمدی مدیر برنامه پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم وزارت بهداشت ، گفت: برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم از برنامه های بسیار ارزشمندی است که طی سالیان گذشته انجام شده و همواره موردعلاقه و توجه وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش وپرورش به اقتضای ماموریتشان ازیک طرف و انجمن های چشم پزشکی و اپتومتری ایران به دلیل علایق و حساسیت های صنفی شان از طرف دیگر بوده است.

محمدی در تشریح دلیل برگزاری این جلسه گفت: در راستای سیاست های جدید اداره مبارزه با بیمارهای غیر واگیر وزارت بهداشت مبنی بر تقویت و تحکیم ارتباطات بین بخشی که یکی از راهبردهای کلان توصیه شده ارتقای سلامت جامعه است، تصمیم به برگزاری این جلسه گرفتیم تا با ایجاد ارتباط بهتر بین نهادهای درگیر در برنامه ملی غربالگری تنبلی چشم، کاستی های این برنامه برطرف شود.

وی افزود: با توجه به اجرای برنامه غربالگری در پاییز، این جلسه فرصت مناسبی است تا سازمان های درگیر رودررو نظرات هم را شنیده و از سیاست ها و برنامه های یکدیگر باخبر شوند و مقدمه ای برای تقویت همکاری و ارتقای نتایج این غربالگری شود.

در انتهای برنامه شرکت کنندگان به بحث و تبادل نظر در مورد برنامه و نحوه اجرای آن پرداخته و راهکارهای افزایش ضریب نفوذ و پوشش آن را بررسی کردند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: