کد خبر: ۳۱۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 14
قبل از یائسگی زمانی است که بدن شما شروع به انتقال طبیعی وضعیت خود به یائسگی می کند. ممکن است این دوره، 10 سال قبل از شروع یائسگی شروع شود، یعنی معمولاً در 30 و 40 سالگی زنان.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>ترشحات قهوه ای رنگ پس از پریود معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست زیرا این ترشحات تنها خون خشک و قدیمی هستند که به مرور از بدن خارج می شوند؛ اگر علائم نگران کننده دیگری دارید یا احتمال بارداری یا سقط جنین وجود دارد، وقت ملاقات با پزشک بگیرید

به گزارش شفاآنلاین: درست زمانی که فکر می کنید پریودتان تمام شده است، ترشحات قهوه ای پیدا می کنید؛ همانطور که می تواند خسته کننده و احتمالاً نگران کننده باشد، ترشحات قهوه ای پس از پریود شما کاملا طبیعی است.

خون وقتی مدتی در بدن ساکن مانده است و جریان پیدا نکرده است، قهوه ای می شود. ترشحات قهوه ای پس از پریود معمولاً خون کهنه یا خشک شده ای است که به کندی از رحم شما خارج می شود.

گاهی اوقات، ترشحات قهوه ای و خونی می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد، زمانی که با علائم دیگر همراه باشد.

چه چیزی می تواند باعث ترشحات قهوه ای بعد از پریود شدن شود؟
در اینجا خلاصه ای از آنچه می تواند باعث ترشحات قهوه ای پس از اتمام قاعدگی شود، آورده شده است.
خون اکسید شده

خونی که مدت بیشتری طول می کشد تا از بدن شما خارج شود تیره تر و اغلب قهوه ای می شود. همچنین ممکن است غلیظ‌تر، خشک‌تر از خون معمولی به نظر برسد.

رنگ قهوه ای نتیجه اکسیداسیون است که یک فرآیند طبیعی است. زمانی اتفاق می افتد که خون شما با هوا تماس پیدا کند.

ممکن است متوجه شوید که خون پریود شما در اواخر دوره پریود تیره یا قهوه ای می شود.

برخی از زنان برای یک یا دو روز پس از پایان قاعدگی، ترشحات قهوه ای رنگ را تجربه می کنند. برخی دیگر ترشحات قهوه ای دارند که برای یک یا دو هفته می آید و می رود. این در واقع فقط به این بستگی دارد که رحم شما چقدر پوشش خود را می ریزد و به سرعت خروج آن از بدن شما بستگی دارد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی است که بر سطوح هورمونی زنان تأثیر می گذارد. سطوح بالاتر هورمون های مردانه باعث پریودهای نامنظم و گاهی از دست دادن قاعدگی می شود.

PCOS بین 6 و 10 درصد زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد.

گاهی اوقات ترشحات قهوه ای رنگ به جای پریود اتفاق می افتد. گاهی اوقات نیز ترشحات قهوه ای رنگ پس از پریود، خون قدیمی دوره قبلی است.
علائم PCOS عبارتند از:

    موهای زائد
    چاقی
    ناباروری
    لکه های تیره پوست
    آکنه
    کیست های متعدد تخمدان

دوره ی قبل از یائسگی

قبل از یائسگی زمانی است که بدن شما شروع به انتقال طبیعی وضعیت خود به یائسگی می کند. ممکن است این دوره، 10 سال قبل از شروع یائسگی شروع شود، یعنی معمولاً در 30 و 40 سالگی زنان.

در طول این مدت، سطح استروژن شما افزایش و کاهش می یابد و باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی شما می شود . دوره های قبل از یائسگی می تواند طولانی تر یا کوتاه تر باشد. همچنین ممکن است چرخه هایی بدون تخمک گذاری داشته باشید.

این تغییرات اغلب باعث ترشحات قهوه‌ای بعد از قاعدگی و گاهی در سایر قسمت‌های چرخه می‌شوند.

سایر علائم پیش از یائسگی عبارتند از:

    گرگرفتگی
    مشکل خواب
    خشکی واژن
    کاهش میل جنسی
    نوسانات خلقی

ایمپلنت ضد بارداری

ایمپلنت ضد بارداری نوعی کنترل هورمونی است که در قسمت بالایی بازو، درست زیر پوست کاشته می شود. برای جلوگیری از بارداری، هورمون پروژسترون را در بدن ترشح می کند.

خونریزی قاعدگی نامنظم و ترشحات قهوه‌ای رنگ که بدن شما با این هورمون سازگار می‌شود، از عوارض جانبی شایع هستند.
عفونت های مقاربتی

برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) می توانند باعث ترشحات قهوه ای یا لکه بینی خارج از دوره قاعدگی شما شوند. این شامل موارد زیر می شود:

    کلامیدیا
    سوزاک
    واژینوز باکتریایی (BV)

سایر علائم رایج که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

    خارش واژن
    ادرار دردناک
    مقاربت همراه با درد
    درد لگن
    ترشحات واژن

چه چیزی باعث ترشحات قهوه ای بعد از قاعدی می شود؟
اگر پریودتان را از دست بدهید، ممکن است به جای پریود معمولی ترشحات قهوه‌ای رنگ داشته باشید یا مدتی پس از پایان قاعدگی‌تان این ترشحات را داشته باشید. سندرم تخمدان پلی کیستیک و دوران قبل از یائسگی علل شایع هستند.

همچنین اگر اخیراً شروع به استفاده از یک روش کنترل بارداری هورمونی جدید کرده اید، ممکن است قاعدگی های عقب افتاده و به دنبال آن ترشحات قهوه ای را تجربه کنید . گاهی اوقات نیز ترشحات قهوه ای رنگ می تواند نشانه بارداری باشد.

ترشحات قهوه‌ای می‌تواند جایگزین پریود شود یا بعد از قاعدگی در اوایل بارداری ایجاد شود.
سایر علائم و نشانه های بارداری اولیه عبارتند از:

    خستگی
    سینه های دردناک
    حالت تهوع صبحگاهی ، تهوع و استفراغ
    سرگیجه
    تغییرات خلق و خوی

ترشحات قهوه ای در کنار علائم دیگر
در حالی که ترشحات قهوه ای پس از یک دوره معمولاً به خودی خود مشکل بزرگی نیست، زمانی که با علائم دیگر همراه باشد می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد. در اینجا نگاهی به معنای آن می اندازیم:
ترشحات قهوه ای بعد از پریود و گرفتگی عضلات

اگر بعد از قاعدگی دچار ترشحات قهوه ای رنگ و گرفتگی می شوید، ممکن است ناشی از PCOS یا بارداری باشد.

سقط جنین زودرس نیز می تواند این علائم را ایجاد کند. گاهی اوقات خونریزی و کرامپ های ناشی از سقط جنین با یک پریود اشتباه گرفته می شود. خون حاصل از سقط جنین می تواند قرمز باشد، اما همچنین می تواند قهوه ای رنگ و شبیه تفاله قهوه دیده شود.
ترشحات قهوه ای رنگ با بو بعد از پریود

خون پریود معمولاً دارای بوی خاصی است، اما اگر متوجه ترشحات قهوه ای رنگ با بوی قوی شدید، STI محتمل ترین علت است.

ترشحات قهوه‌ای رنگ در اثر پولیپ رحم و پولیپ دهانه رحم

پولیپ‌های دهانه رحم (توده‌ای است که بر روی دهانه رحم رشد می‌کند و معمولا غیرسرطانی است) و پولیپ‌های رحم (توده‌ای که در حفره‌ی رحم رشد می‌کند و بیشتر اوقات غیرسرطانی است) می‌توانند بین پریودها ایجاد لکه بینی کنند.

ترشحات قهوه‌ای رنگ در اثر اندومتریوز

اندومتریوز عارضه‌ای است که در آن دیواره‌ی رحم در جایی خارج از رحم رشد می‌کند. این عارضه می‌تواند درد، پریودهای سنگین یا لکه بینی بین پریودها ایجاد کند. دیواره‌ی فروریخته‌ی رحم اگر راهی برای خروج از بدن پیدا نکند، داخل بدن گیر افتاده و می‌تواند درد شدید، ترشحات قهوه‌ای و مشکلات باروری ایجاد نماید. سایر علائم اندومتریوز شامل موارد زیر می‌شود:

    نفخ
    تهوع
    خستگی
    یبوست
    اسهال
    ادرار کردن با درد
    درد هنگام رابطه جنسی

چه زمانی لکه های قهوه ای می تواند نشانه مشکل باشد؟
ترشحات قهوه ای زمانی که با علائم دیگری مانند درد، خارش و بوی شدید همراه باشد، می تواند نشانه ای از مشکل باشد. تغییرات در چرخه قاعدگی شما، مانند عدم قاعدگی یا پریودهای نامنظم، یا پریودهای سنگین نیز می تواند نشان دهنده وجود مشکل باشد.

علت ترشحات قهوه‌ای قبل و بعد از پریود چیست؟

ترشحات قهوه‌ای رنگ قبل و بعد از پریودتان را می‌توانید ناشی از هورمون‌های‌تان بدانید. ترشحات قهوه‌ای نتیجه‌ی خونی هستند که آنقدر در معرض اکسیژن قرار گرفته‌اند که تغییر رنگ داده‌اند. این اتفاق به چند دلیل می‌تواند روی بدهد.
طی سیکل قاعدگی شما، دیواره‌ی رحم رشد می‌کند و ضخیم می‌شود تا از بارداری که ممکن است روی بدهد حمایت کند. اگر یک تخمک بارور به دیواره‌ی نرم و مخملی رحم بچسبد، می‌تواند دریافت مواد مغذی برای رشد را دریافت کند. اما اگر تخمک باروری وجود نداشته باشد (باردار نباشید)، دیواره‌ی رحم‌تان فرو می‌ریزد و از طریق واژن‌تان دفع می‌شود.

ترشحات قهوه‌ای قبل از یک پریود معمولا فقط به دلیل کمی خونریزی است. اگر کمی از دیواره‌ی رحم‌تان قبل از شروع واقعی پریود فروبریزد، ممکن است کمی زمان ببرد تا این خون راهش را به طرف دهانه‌ی واژن‌تان پیدا کرده و از آن خارج شود، در نتیجه زمان بیشتری برای ترکیب با اکسیژن دارد. اکسیژن طی یک فرایند شیمیایی یه نام اکسیداسیون می‌تواند رنگ قرمز خون را به قهوه‌ای تبدیل کند.

این خون قهوه‌ای رنگ در مسیر خود به سمت خروج از واژن، با ترشحات معمول‌تان ترکیب می‌شود که ترکیبی از ترشحات رحمی و مایعات و سلول‌های واژینال است. نتیجه‌ی نهایی اینکه به نظر می‌رسد شما ترشحات قهوه‌ای رنگی دارید.
سپس وقتی که خونریزی‌های سنگین پریودتان شروع می‌شود و خون با سرعت بیشتری جریان پیدا می‌کند، بیشتر به قرمزی می‌زند، زیرا دیگر فرصت چندانی برای ترکیب شدن با اکسیژن ندارد.

در مورد ترشحات قهوه‌ای رنگ بعد از پریود نیز همین مسئله وجود دارد. مقداری از خون باقی مانده ممکن است زمان بیشتری برای طی کردن مسیرش تا دهانه‌ی واژن داشته باشد، در نتیجه با اکسیژن ترکیب می‌شود و قهوه‌ای و مانده به نظر می‌رسد، اما در واقع جای نگرانی ندارد.
ترشحات قهوه‌ای رنگ ربطی به سرطان ندارد؟

بعد از رسیدن به یائسگی، لکه بینی یا خونریزی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی، از هر رنگ و شکلی، یکی از شایع‌ترین علائم سرطان اندومتر است. ترشحات غیرمعمول واژن نیز یکی از علائم سرطان دهانه رحم است. علائمی فراتر از ترشحات معمولا بروز نمی‌کنند تا زمانی که دیگر سرطان پیشرفت کرده است. علائم سرطان پیشرفته شامل موارد زیر می‌شود:

    درد ناحیه لگن
    احساس توده در شکم
    کاهش وزن
    خستگی مستمر
    مشکل در تخلیه ادرار
    تورم پاها


چکاپ‌های منظم پزشکی، کلید تشخیص زودهنگام سرطان و در پیش گرفتن درمان به موقع است.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر در مورد ترشحات خود نگران هستید یا مقدار زیادی از آن را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر فکر می کنید باردار هستید یا علائم نگران کننده دیگری مانند موارد زیر دارید با پزشک خود مشورت کنید:

    درد یا گرفتگی
    خارش
    احساس سوزش هنگام ادرار کردن
    بوی قوی ترشحات
    خونریزی شدید واژن

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: