کد خبر: ۳۱۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 12
رسیدن به سن بلوغ و ایجاد تغییراتی که یک دختر را آماده ورود به دوره جوانی می‌کند، یک مرحله مهم و حساس در زندگی است و تغییراتی که در این دوره ایجاد می‌شود گاهی برای دختران و مادران ایجاد اضطراب می‌کند.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>رسیدن به سن بلوغ و ایجاد تغییراتی که یک دختر را آماده ورود به دوره جوانی می‌کند، یک مرحله مهم و حساس در زندگی است و تغییراتی که در این دوره ایجاد می‌شود گاهی برای دختران و مادران ایجاد اضطراب می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین:بلوغ در دختران معمولا بین 8 تا 13 سالگی شروع می شود و چندین سال طول می کشد. این زمانی است که بدن شما رشد می کند و بالغ می شود. بلوغ بدن شما را آماده می کند تا روزی بتوانید بچه دار شوید. این تغییرات توسط مواد طبیعی در بدن شما به نام هورمون ایجاد می شود.

هنگامی که بلوغ شروع می شود، متوجه تغییرات فیزیکی و احساسی خواهید شد. گاهی اوقات ممکن است در این تغییرات غرق شوید. این بسیار طبیعی است، اما بلوغ نیز یک زمان هیجان انگیز است، بنابراین مهم است که مثبت بمانید.

اگر اضافه وزن دارید، ممکن است قبل از 8 سالگی بلوغ را شروع کنید و اگر خیلی ورزشکار یا کم وزن هستید، ممکن است بلوغ را دیرتر شروع کنید.

مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که همه افراد متفاوت هستند و شما در زمان مناسبی برای بدن خود بلوغ را شروع خواهید کرد که ممکن است با سایر دختران خانواده شما نیز متفاوت باشد.

با این حال، اگر تا سن 12 سالگی سینه های شما رشد نکرده است یا در سن 15 سالگی اولین قاعدگی خود را نداشته اید، با پزشک خود صحبت کنید.

بدن من در زمان بلوغ چگونه تغییر خواهد کرد؟
رشد فیزیکی

یکی از اولین تغییراتی که ممکن است در دوران بلوغ متوجه شوید این است که دست‌ها و پاهای شما شروع به رشد می‌کنند و ممکن است تا زمانی که بقیه بدنتان به آن برسد، ممکن است خود راکمی دست و پا چلفتی احساس کنید. شما به احتمال زیاد 2 سال پس از شروع بلوغ به اوج رشد خود خواهید رسید. پس از اتمام جهش رشد اصلی، شما می توانید 5 تا 7.5 سانتی متر دیگر رشد کنید. در طول جهش رشد خود ممکن است متوجه افزایش وزن شوید، به خصوص در اطراف باسن ( که انحنای بیشتری پیدا می کند) و در سینه هایتان.

رشد سینه ها

رشد سینه‌ها می‌تواند فرآیندی ناخوشایند و استرس‌زا باشد، به خصوص اگر خود را با دوستان یا افراد مشهور مقایسه کنید یا دیگران متوجه تغییر بدن شما شوند و نظر بدهند. طبیعی است که سینه های شما با سرعت های مختلف رشد کنند و تا حدود 17 سالگی به رشد خود ادامه دهند.

نوک سینه‌های شما نیز در دوران بلوغ تغییر می‌کنند و ممکن است صورتی یا قهوه‌ای شوند یا گهگاهی اطراف آنها مو رشد کند، که همه اینها طبیعی است. اندازه و شکل سینه اغلب به ژنتیک شما بستگی دارد، بنابراین سینه‌های مادرتان می‌تواند نشانگر خوبی برای ظاهر سینه شما باشد. وزن شما همچنین می تواند بر شکل و اندازه سینه شما تأثیر بگذارد.

موی بدن

با گذراندن دوران بلوغ، متوجه رشد مو در نقاط جدید یا ضخیم شدن موها در برخی نقاط خواهید شد. شما در زیر بغل، روی پاها و در ناحیه شرمگاهی نزدیک اندام تناسلی خود متوجه رویش موها خواهید شد. این موها نازک و صاف می شوند اما با افزایش سن ضخیم تر و گاهی اوقات فر می شوند.

قاعدگی

هر ماه پوشش داخلی رحم با خون ضخیم می شود. هنگامی که تخمک توسط تخمدان شما آزاد می شود، اگر توسط اسپرم بارور نشده باشد، همراه با خون از رحم شما ریخته می شود. این خون را خواهید دید که از واژن شما خارج می شود. این پدیده به عنوان پریود شما شناخته می شود .

در حالی که ممکن است خون زیادی به نظر برسد، با هر پریود فقط چند قاشق غذاخوری خون از بدن شما خارج می شود. جریان خون معمولاً در یک یا دو روز اول شدیدتر است و ممکن است قاعدگی شما تا ۷ روز طول بکشد. خون پریود می تواند از قرمز روشن تا قرمز تیره متفاوت باشد، اما این طبیعی است.

پریودهای نامنظم نیز در 3 سال اول طبیعی است، اما اگر قاعدگی شما بیش از 3 ماه فاصله دارد، با بزرگسالی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید و با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

مایعات واژن

در طول چرخه قاعدگی، زمانی که خونریزی ندارید، دهانه رحم ترشحات دیگری تولید می کند که ممکن است شفاف یا کرمی رنگ باشند. این مایع همچنین از طریق واژن شما ترشح می شود و ممکن است آن را روی لباس زیر خود مشاهده کنید.

در دوران بلوغ با چه نوع چالش های جسمی مواجه خواهم شد؟
قاعدگی زنان

در روزهای قبل از قاعدگی ، ممکن است احساس نفخ فیزیکی یا اشتهای بیشتری داشته باشید. همچنین ممکن است درد عضلات و مفاصل، درد معده و خستگی داشته باشید. از نظر ذهنی، ممکن است احساس اضطراب کنید یا خلق و خوی کمتری داشته باشید و احساس تنهایی کنید. این سندرم پیش از قاعدگی (PMS) نامیده می شود و علائم فیزیکی و عاطفی را که ممکن است قبل از قاعدگی تجربه کنید را توصیف می کند.

تغییرات پوستی

در دوران بلوغ، بدن شما سطوح مختلفی از هورمون ها را تولید می کند که بر غدد کنترل کننده چربی روی پوست تأثیر می گذارند.

جوش ها یا آکنه ها به دلیل فعالیت بیش از حد غدد در پوست ایجاد می شوند و ممکن است با گذراندن دوران بلوغ متوجه شوید که جوش های بیشتری پیدا می کنید.

سعی کنید از دست زدن به جوش ها خودداری کنید زیرا این کار می تواند آنها را بدتر کند یا منجر به زخم شود. اگر نگران پوست خود هستید، در مورد درمان های موجود با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات متداول والدین در مورد دختران و تغییر بدن
من شنیده ام که دختران در سنین کمتر و کمتر پریود می شوند. آیا این درست است؟

در این مورد بحث هایی وجود دارد. پاسخ کوتاه به این سوال: شاید. واضح است که سن شروع بلوغ در 150 سال گذشته کاهش یافته است که احتمالاً به بهبود تغذیه مربوط می شود. روند بلوغ در 40 سال گذشته کمتر مشخص است. برخی از مطالعات نشان می دهد که بلوغ در ایالات متحده و اروپا زودتر شروع می شود.

بلوغ زودرس را می توان در کودکانی مشاهده کرد که در دوران نوزادی بسیار کوچک به دنیا آمده اند (که برای سن حاملگی کوچک نامیده می شود) و ما به طور کامل نمی دانیم که چرا این اتفاق می افتد. چاقی همچنین یک عامل خطر برای بلوغ زودرس است، تا حدی به این دلیل که چربی بدن در نحوه پردازش هورمون هایی مانند استروژن توسط بدن نقش دارد.

به طور کلی، اطلاعات و تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است تا بتوانیم این الگوها و دلایل احتمالی پشت آنها را به طور کامل درک کنیم.

دخترم نگران افزایش وزن در دوران بلوغ است. آیا افزایش وزن بخشی از بلوغ طبیعی است؟

بله. با افزایش قد جوانان، افزایش وزن طبیعی است. افزایش میزان استروژن در بدن همچنین باعث رسوب چربی در باسن و سینه ها می شود و درصد کلی چربی بدن در دختران با گذراندن دوران بلوغ افزایش می یابد. با این حال، افزایش وزن بیش از حد انتظار در دوران بلوغ می تواند دلیلی برای نگرانی باشد. پزشک اطفال شما بررسی می کند که آیا افزایش وزن کودک شما از خطوط صدک نمودار رشد او عبور می کند یا اینکه شاخص توده بدنی (BMI) او بیشتر از صدک 85 است. با این حال، الگوی کلی افزایش وزن از هر عدد خاصی مهمتر است.

هنگامی که به سبک زندگی سالم و افزایش وزن فکر می کنید، به یاد داشته باشید که عاداتی مانند فعالیت بدنی و تغذیه سالم خیلی زود ایجاد می شوند - همین امر در مورد ترجیحات غذایی ناسالم و زمان زیاد صفحه نمایش نیز صدق می کند . از پزشک اطفال خود بخواهید تا در مورد چگونگی گنجاندن عادات سالم در روال روزمره خانواده خود ایده هایی ارائه دهد.
من می خواهم دختر 9 ساله ام برای اولین قاعدگی خود آماده شود، اما او خیلی جوان است! از چه زمانی باید درباره پریود با او صحبت کنم؟

به طور کلی، بیشتر دختران به طور متوسط 2 تا 2 سال و نیم پس از رشد جوانه های سینه پریود می شوند. رشد جوانه های سینه فرصتی عالی برای صحبت بیشتر در مورد تغییرات بدن است که هنوز در راه است. تاکید کنید که دوره های قاعدگی طبیعی هستند، بخشی از داشتن بدنی سالم هستند و چیزی برای خجالت زدگی نیست. دختران ممکن است از پریودهای دردناک دلهره داشته باشند یا نگران باشند که همکلاسی هایشان متوجه این موضوع شوند. در حالی که هر دختر متفاوت است، یک رویکرد اطمینان‌بخش و اطلاعات کافی اغلب می‌تواند برخی از اضطراب‌هایی را که ممکن است دختران در مورد پریود احساس می‌کنند تسکین دهد.

خیلی بهتر است که دختر شما در مراحل اولیه بلوغ از بدن خود مطلع شود تا اینکه با وقوع این تغییرات شگفت زده یا حتی بترسید. همچنین در دسترس داشتن نوار بهداشتی از قبل و نحوه استفاده از آنها قبل از رسیدن اولین قاعدگی می تواند مفید باشد.

در مورد بلوغ صریح و صادقانه صحبت کنید. به هر سوالی که ممکن است در مورد تغییرات بدنش داشته باشد پاسخ دهید. ممکن است مجبور نباشید همه پاسخ ها را بدانید، اما بدانید که پزشکان اطفال منابع خوبی برای هر سوالی در مورد بلوغ هستند که شما یا فرزندتان در این راه دارید!

چه زمانی دخترم باید معاینه لگن انجام دهد؟

نوجوانان سالم تا 21 سالگی نیازی به معاینه لگن ندارند. در گذشته، معاینه سالانه لگن با تست پاپ اسمیر برای نوجوانانی که از نظر جنسی فعال بودند توصیه می شد، اما تحقیقات نشان داده است که این کار ضروری نیست. پاپ اسمیر به دنبال شواهدی از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که می تواند باعث تغییرات پیش سرطانی و سرطانی در دهانه رحم شود. ما در سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر درباره HPV آموخته‌ایم، از جمله اینکه نوجوانان بیشتر احتمال دارد عفونت HPV را خود به خود و بدون نیاز به مداخله پزشکی پاک کنند. تست پاپ اسمیر قبل از 21 سالگی فقط برای موارد بسیار خاص مانند نوجوانان مبتلا به HIV یا نقص سیستم ایمنی توصیه می شود. معاینات لگن به عنوان بخشی از مراقبت های بهداشتی روتین انجام نمی شود، اما ممکن است در شرایط خاصی ضروری باشد: برای مثال، اگر یک نوجوان فعال جنسی دارای درد شکم باشد.

چه زمانی باید به دختران نحوه انجام معاینه سینه را آموزش داد؟ آیا پزشک اطفال با او در این مورد صحبت خواهد کرد؟

دختران نوجوان معمولاً نیازی به انجام خودآزمایی سینه ندارند زیرا در معرض خطر بسیار کم سرطان سینه هستند. همچنین سینه‌های آن‌ها احتمالاً با رشدشان تغییر می‌کند و ایجاد حساسیت و تورم می‌تواند در طول تغییرات در چرخه قاعدگی طبیعی باشد. این تغییرات طبیعی گاهی اوقات می تواند منجر به اضطراب برای دخترانی شود که در حال انجام معاینات منظم پستان هستند. تحقیقات همچنین فایده ای از خودآزمایی پستان در تشخیص سرطان سینه نشان نداده است. در حال حاضر، ما خودآزمایی معمولی پستان را برای بیماران اطفال توصیه نمی‌کنیم و دستورالعمل‌های متفاوتی برای توصیه‌ها برای بزرگسالان وجود دارد.

چگونه به نیاز دخترم به حریم خصوصی احترام بگذارم و در عین حال رشد او را زیر نظر داشته باشم؟

به دخترتان فرصت دهید تا در مورد بلوغ و تغییرات ناشی از آن صحبت کند. صحبت آشکار در مورد بلوغ می تواند به جلوگیری از شرم و انگ کمک کند و ممکن است دختر شما را تشویق کند که تمایل بیشتری به صحبت کردن با شما در مورد آنچه تجربه می کند داشته باشد. با این حال، برخی از بچه ها به سادگی نمی خواهند با والدین خود در مورد این چیزها صحبت کنند و این نیز اشکالی ندارد. مطمئن شوید که دخترتان می‌داند که اگر سؤالی داشت در دسترس هستید و به منابع قابل اعتماد برای اطلاعات دسترسی دارد. اینها شامل کتاب و آموزش بهداشت مناسب در مدرسه است. اگر نگرانی خاصی در مورد رشد یا پیشرفت فرزندتان در دوران بلوغ دارید، پزشک اطفال خوشحال می شود که با شما و دخترتان به آنها رسیدگی کند.

بلوغ مرحله ی حساس زندگی دختران است

دکتر رضا کریمی- فوق‌تخصص غدد و متابولیسم: رسیدن به سن بلوغ و ایجاد تغییراتی که یک دختر را آماده ورود به دوره جوانی می‌کند، یک مرحله مهم و حساس در زندگی است و تغییراتی که در این دوره ایجاد می‌شود گاهی برای دختران و مادران ایجاد اضطراب می‌کند.
به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: البته این واقعیت که سن بلوغ اجتماعی انسان‌ها به نسبت دهه‌های قبل بیشتر شده، انکارناپذیر است.

امروزه کمتر خانواده‌ای حاضر می‌شود دختر 15 ساله‌اش ازدواج کند، در حالی که حدود 50 سال قبل بسیاری از دختران در این سن کاملا آمادگی ازدواج داشتند.

بر همین اساس در چند سال اخیر بسیاری از والدین اگر دخترشان در 10 تا12سالگی دچار علائم بلوغ شود، نگران هستند و تصور می‌کنند در جامعه امروز یک دختر در این سن آمادگی وقوع چنین تغییراتی را ندارد.

از طرفی داروهایی که امروزه برای توقف بلوغ به بازار آمده ومتاسفانه بی‌رویه توسط برخی همکاران تجویز می‌شود، موجب شده آنان تقاضای روزافزونی از همکاران فوق‌تخصص غدد برای ایجاد وقفه در بلوغ دلبندشان داشته باشند.

بهتر است ابتدا به این سوال بپردازیم که بلوغ چیست و چه نشانه‌هایی دارد و به صورت طبیعی در دختران در چه سنی شروع می‌شود.

پاسخ این است: بلوغ مجموعه‌ای از فرآیندهای مغزی و هورمونی را شامل می‌شود که طی آن یک کودک دچار تغییرات جسمی و روحی می‌شود و به دوران نوجوانی پای می‌گذارد. در یک دختر طبیعی این تغییرات عموما در 9 تا 11 سالگی شروع می‌شود. البته در برخی افراد به صورت طبیعی در هشت سالگی و درگروهی حتی تا 13 سالگی این تغییرات آغاز می‌شوند. دقت کنید فقط وقتی شروع بلوغ قبل از هشت سالگی باشد به آن بلوغ زودرس می‌گوییم.

در دختران معمولا اولین نشانه بلوغ، بزرگ شدن پستان‌هاست که ابتدا به صورت یک برآمدگی کوچک خود را نشان می‌دهند. این اتفاق در نژاد ایرانی به طور متوسط در حدود ده سالگی رخ می‌دهد و پس از آن رشد موهای زیر بغل و زهار شروع می‌شود. وقوع اولین خونریزی ماهانه معمولا آخرین نشانه شروع بلوغ است که به طور متوسط دو سال بعد از شروع رشد پستان‌ها رخ می‌دهد و در نژاد ما حدود 12 سالگی است.

در مورد رشد قدی که نگرانی مهم والدین است نیز باید دانست تا یکی دو سال بعد از شروع عادت ماهانه درجاتی از رشد قدی ادامه می‌یابد که البته در هر کودکی با دیگری متفاوت است و برای اطمینان می‌توان زیر نظر پزشک آن را بررسی کرد. سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: