کد خبر: ۳۱۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - 2022September 06
افزایش وزن و احساس نفخ و درد در شکم از علائم رایج در طول دوره قاعدگی شما هستند. ممکن است به دلایل مختلفی این احساس را داشته باشید.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>تنها شما نیستید، اعداد روی ترازو در طول دوره قاعدگی برای همه افزایش پیدا می کند. برخی خانم ها در طول دوران قاعدگی حتی ممکن است 2 کیلو وزن ( یا بیشتر) اضافه کنند.

شفاآنلاین>سلامت>در طول قاعدگی، طبیعی است که سه تا پنج پوند اضافه کنید که پس از چند روز خونریزی از بین می رود.

این یک علامت فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. سندرم پیش از قاعدگی شامل طیف وسیعی از علائم فیزیکی، احساسی و رفتاری است که چند روز تا دو هفته قبل از قاعدگی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این علائم ناشی از تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی است .PMS بسیار رایج است. بیشتر از 90 درصد زنانی که عادت ماهانه دارند PMS را تجربه می کنند.

بیایید به چند دلیل نگاه کنیم که چرا زنان اغلب در طول قاعدگی خود چند پوند اضافه می کنند.

علل افزایش وزن در دوران قاعدگی

افزایش وزن و احساس نفخ و درد در شکم از علائم رایج در طول دوره قاعدگی شما هستند. ممکن است به دلایل مختلفی این احساس را داشته باشید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی می تواند با افزایش احتباس آب باعث افزایش وزن شود .

در روزهای قبل از پریود، استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش می یابد. این به بدن شما می گوید که زمان شروع قاعدگی فرا رسیده است. استروژن و پروژسترون همچنین نحوه تنظیم مایعات توسط بدن را کنترل می کنند. هنگامی که این هورمون ها در نوسان هستند، بافت های بدن شما آب بیشتری جمع می کنند.

احتباس آب ممکن است باعث تورم یا پف در سینه‌ها، معده یا اندام‌ها شود. این اتفاق باعث افزایش وزن بدن می شود، اما چربی را افزایش نمی دهد.

نفخ

نفخ پریود یا گرفتگی شکم می تواند لباس های شما را تنگ کند. این افزایش وزن واقعی نیست، اما ممکن است احساس کنید چند پوند اضافه وزن داشته اید.

در طول دوره قاعدگی، تغییرات هورمونی می تواند باعث افزایش گاز در دستگاه گوارش (GI) شده و باعث نفخ شود. احتباس آب در شکم شما نیز ممکن است منجر به نفخ شود.

نفخ را می توان به صورت احساس سفتی یا تورم در معده یا سایر قسمت های بدن توصیف کرد.

گرفتگی معده نیز می تواند باعث احساس افزایش وزن شود. این گرفتگی ها توسط مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین ها ایجاد می شوند که توسط رحم شما ترشح می شوند. پروستاگلاندین ها رحم شما را منقبض می کنند و پوشش داخلی آن را می ریزند. این باعث درد شکم در طول قاعدگی شما می شود.

نفخ ممکن است پنج روز قبل از قاعدگی شروع شود و تا چند روز اول قاعدگی ادامه یابد. گرفتگی معده، که یک یا دو روز قبل از پریود شروع می شود، می تواند چند روز نیز ادامه یابد.

هوس غذایی یا پرخوری

تغییرات هورمونی در طول قاعدگی نیز می تواند باعث پرخوری شود.

در هفته قبل از قاعدگی، سطح پروژسترون افزایش می یابد. پروژسترون یک محرک اشتها است. با افزایش پروژسترون، ممکن است بیش از حد معمول غذا بخورید.

استروژن همچنین سروتونین را تنظیم می کند، یک انتقال دهنده عصبی که خلق و خو را کنترل می کند و اشتها را کاهش می دهد. وقتی استروژن درست قبل از قاعدگی کاهش می یابد، سروتونین نیز کاهش می یابد. نتیجه ی آن اشتهای بیشتر است.

سروتونین پایین همچنین می تواند میل به شکر را افزایش دهد زیرا غذاهای پر کربوهیدرات به بدن در ساخت سروتونین کمک می کنند. اگر سروتونین کم باشد، مغز هوس قند بیشتری می کند. خوردن غذاهای پر قند می تواند کالری دریافتی شما را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود.

میزان متابولیسم شما در طول چرخه قاعدگی در نوسان است، بنابراین وقتی افزایش می یابد و بدن شما کالری بیشتری می سوزاند ممکن است اشتهای بیشتری داشته باشید و هوس غذاهای پرکالری داشته باشید.

مشکلات گوارشی

در طول چرخه شما، نوسانات هورمونی می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و درد شکم شود. ناراحتی و نفخ شکم می تواند باعث شود که احساس کنید وزن اضافه کرده اید.

پروژسترون یک هفته قبل از قاعدگی افزایش می یابد. این امر انقباض ماهیچه های روده را مختل می کند و در نتیجه هضم کند شده و یبوست ایجاد می کند.

با شروع قاعدگی، رحم پروستاگلاندین ترشح می کند. پروستاگلاندین ها باعث انقباض عضلانی در رحم و روده می شوند. ممکن است درد لگن و شکم داشته باشید.

پروستاگلاندین ها همچنین می توانند با برهم زدن تعادل الکترولیت ها و مایعات در روده کوچک باعث اسهال شوند.

برای زنان سالم مشکلات گوارشی قبل و در طول قاعدگی معمول است.

کاهش منیزیم

هنگامی که پریود شما شروع می شود، سطح منیزیم به تدریج کاهش می یابد. این افت منیزیم می تواند هوس قند را تحریک کند و به افزایش وزن کمک کند.

منیزیم یک ماده معدنی است که وضعیت هیدراتاسیون بدن شما را تنظیم می کند. سطوح پایین منیزیم می تواند باعث کم آبی بدن شود.

با این حال، کم آبی می تواند خود را به عنوان گرسنگی بپوشاند. همچنین می تواند شما را به خوردن غذاهای شیرین در زمانی که فقط تشنه هستید وادار کند.

کنارگذاشتن تمرینات

هنگامی که نفخ و گرفتگی عضلات دارید، ممکن است به احتمال زیاد ورزش را کنار بگذارید. این می تواند به افزایش وزن شما کمک کند، به خصوص اگر گرسنگی یا هوس شدید داشته باشید.

یک هفته قبل از قاعدگی، استروژن و پروژسترون هر دو افزایش می‌یابد که باعث خستگی و استقامت پایین می‌شود. ممکن است با نزدیک شدن به دوره قاعدگی، ورزش کردن سخت و خسته کننده شود.

علائم دیگر افزایش وزن در دوران قاعدگی

علاوه بر افزایش وزن، ممکن است علائم فیزیکی و عاطفی دیگری نیز در طول دوره قاعدگی خود داشته باشید. این تغییرات ممکن است با یا بدون افزایش وزن ظاهر شوند.

علائم احتمالی عبارتند از:

    سینه های حساس
    یبوست
    اسهال
    گرفتگی عضلات
    سردرد یا کمردرد
    عدم تحمل صدا یا نور
    خستگی
    آکنه
    مشکل در خوابیدن
    اضطراب یا استرس
    احساساتی شدن
    نوسانات خلقی
    تحریک پذیری
    تمرکز ضعیف
    میل جنسی کم

ممکن است هر ماه یا با افزایش سن علائم مختلفی را تجربه کنید. هر زن متفاوت است.

بیشتر از90 درصد زنان ترکیبی از این علائم را تجربه می کنند.

کنترل وزن در دوران قاعدگی

کاهش احتباس آب و نفخ در دوران قاعدگی از طریق درمان های خانگی، تغییر شیوه زندگی و داروها امکان پذیر است.

    آب بیشتری بنوشید. به نظر عجیب می رسد، اما هیدراته ماندن می تواند احتباس آب را کاهش دهد. اگر کم آب باشید، بدن شما مایعات بیشتری را ذخیره می کند.
    غذاهای سالم را ذخیره کنید. اگر میل به خوردن غذا دارید، گزینه های مغذی را در دسترس داشته باشید. سعی کنید در هنگام بروز ولع قند از میوه ها استفاده کنید.
    دیورتیک مصرف کنید. دیورتیک ها قرص هایی هستند که با افزایش تولید ادرار، احتباس آب را کاهش می دهند.
    مکمل های منیزیم مصرف کنید. قبل از مصرف هر گونه مکملی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

علائم کمبود منیزیم

    احتباس آب
    نفخ
    هوس قند
    علائم عاطفی

به حرکت ادامه دهید. شما می توانید با راه رفتن و حرکت در اطراف تجمع مایع را کاهش دهید. ورزش همچنین باعث تعریق و خلاص شدن از شر آب اضافی می شود.

روش های برای جلوگیری از افزایش وزن در دوران قاعدگی

با انجام عادات سالم در طول ماه، می توانید از افزایش وزن یا احتباس آب در طول قاعدگی خود جلوگیری کنید.

روش های زیر را امتحان کنید:

    به طور منظم ورزش کنید. ورزش هوازی منظم می تواند علائم را در طول قاعدگی کاهش دهد. هر روز 30 دقیقه ورزش کنید.
    هیدراته بمانید. در طول ماه به اندازه کافی آب بنوشید. این کار باعث می شود بدن شما مایعات را ذخیره نکند.
    مصرف نمک را کاهش دهید. خوردن بیش از حد سدیم باعث افزایش احتباس آب می شود. برای کاهش مصرف نمک، غذاهای فرآوری شده را محدود کرده یا از آنها اجتناب کنید.
    کافئین و شکر را کنار بگذارید. غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین و شکر ممکن است نفخ را بدتر کنند. دو هفته قبل از پریود از مصرف این غذاها خودداری کنید.
    از غذاهایی که تولید گاز می کنند، پرهیز کنید. در طول ماه از این غذاها دوری کنید، نه فقط زمانی که علائم دارید.


استروژن مشکل ساز می شود

استروژن هورمون جنسی زنان در آخرین قسمت چرخه قاعدگی به اوج می رسد، درست قبل از شروع دوره ماهیانه. سطح بالای این هورمون می تواند به صورت غیر مستقیم باعث حفظ مایعات در بدن شود. در چنین حالتی پف می کنید و به دلیل افزایش وزن آب بدن، ممکن است وزنتان بالا برود. با شروع عادت ماهیانه سطح استروژنتان کاهش پیدا می کند، بنابراین مدتی بعد دوباره وزن به حالت عادی باز خواهد گشت.

افزایش پروژسترون

هورمون دیگری که در این افزایش وزن نقش ایفا می کند پروژسترون است. در نیمه دوم چرخه قاعدگی، سطح پروژسترون به اوج می رسد و منجر به احتباس مایعات، حساسیت پستان ها، و گاهی افزایش وزن آب می شود.

حتی برخی خانم ها متوجه می شوند در این دوره سایز سینه شان افزایش پیدا کرده است. پروژسترون باعث می شود بدن آب را از خون به بافتها بکشاند، شاید دلیلش احتمال بارداری بالقوه باشد. کمی که تحمل کنید سطح این هورمون نیز کاهش پیدا می کند و بدن دوباره به حالت عادی باز می گردد.

گرفتگی های دوره قاعدگی

عادت ماهیانه خیلی آزار دهنده است. اگر عادت دارید این حس بد را با پیتزا و بستنی التیام دهید ممکن است وزنی که در این دوره اضافه می کنید با تمام شدن دوره سر جای خود باقی بماند (البته به مقدار زیادی پیتزا و بستنی نیاز است تا بعد از 7 روز یک کیلو اضافه کنید). به اینکه می خواهید در این دوره هوس های غذایی تان را پاسخ دهید هیچ ایرادی نمی توان گرفت اما اگر در تلاش هستید وزن کم کنید مطمئن شوید آب بدنتان را تامین می کنید، پروتئین های بدون چربی مانند ماست یونانی یا چکیده میل می کنید تا سیر نگهتان دارد و در شرایطی غذا بخورید که آرامش ذهنی دارید تا در مسیر کاهش وزن باقی بمانید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: