شفا آنلاین -بيش از 100 سال از تاسيس شهرداريها ميگذرد؛ يكي از وظايف مهم و حاكميتي شهرداريها حفاظت از جان و مال شهروندان در برابر آتشسوزي است كه البته به منظور سر و سامان دادن به اين امور سازمانها و واحدهاي آتشنشاني و خدمات ايمني در شهرداريها ايجاد شده است، اما نگاهي به عملكرد اين موسسه عمومي در طول بيش از يك قرن در زمينه اين وظيفه خاص بيانگر مواردي است كه به شكل مختصر به آن اشاره ميشود
1) شكي نيست همپاي عبور كشور از دوران سنتي به مدرنيسم، تاسيسات و ابنيه و لوازم و ملزومات آتشنشاني به روز شده و بعضاً ميتوان ادعا كرد از كشورهاي مشابه (در حال توسعه) پيشرفتهتر بوده و به استانداردهاي جهاني نزديكتر شده كه در جاي خود شايسته سپاسگزاري و قدرداني است. البته اين موارد قاعدهاي كلي است كه احتمالاً استثناهايي هم در برخي از شهرها وجود داردكه بدون امكانات و تاسيسات كافي و مناسب است.
2) امروزه، نگرش به جامعه آتشنشانان تغيير يافته و در مجموعه مديريت شهري نوع نگاه مناسب به جامعه آتشنشاني به وجود آمده است تا جايي كه آتشنشانان را نيروهايي تحصيلكرده، ورزشكار و برخوردار از صلاحيتهاي تخصصي ميداند و در بسياري از شهرها گروههاي آتشنشانان، با توجه به علاقهمندي و تخصص براي حوادث مختلف دستهبندي شدهاند يا واحدها و بخشهاي خاص نظارت بر ساختمانها با استفاده از مهندسان در رشتههاي مختلف فني و مهندسي به خدمت گرفته شدهاند تا با بهرهگيري از مقررات ملي و استانداردهاي جهاني نظارتهاي ايمني را اعمال كنند.
ë زنگ حریق و حادثه
3) اين واقعيت كتمانناپذير است كه محل كار آتشنشانان را زنگ حريق و حادثه مشخص ميكند. آن ايستگاه فقط محل انتظار و آمادهباش آتشنشانان است، محلكار آتشنشانان شايد طبقه دهم يك ساختمان بلندمرتبه باشد كه عدهاي در آن در آتش و دود گرفتار شدهاند و آتشنشاني جانش را در راه نجات آنان فدا كند.
محلكار آتشنشانان اطفاي حريق در سايت پسماندهاي كلانشهر شيراز است كه 2 نفر از آتشنشانان در آنجا قرباني شدند.
محلكار آتشنشانان اطفاي محموله قطار نيشابور، كارخانه زرند كرمان و غيره است؛ پس يادمان باشد محلكار آتشنشانان كجاست.
4) حرفه آتشنشاني ماهيتي حاكميتي دارد به شكلي كه در بيشتر كشورهاي دنيا چه توسعهيافته و چه در حال توسعه، آتشنشانها مستقيم يا غيرمستقيم زيرنظر نهادهاي دولتي به شكل نظامي يا شبه نظامي اداره ميشوند و آتشنشانان داراي درجات و سلسله مراتب فرماندهي هستند. البته عموماً چند ده برابر آتشنشانان حرفهاي از داوطلبان آموزشديده هم بهره برده و كمك ميگيرند. آتشنشانان كشور ما هم در سال 82 داراي درجه و سلسله مراتب فرماندهي شدند كه اين امر نشاندهنده ساختار شبه نظامي آن است.
5) همه سازمانها و واحدهاي آتشنشاني در شهرداريهاي كشور فقط به استناد بند 14ماده 55 قانون شهرداريها تشكيل شده است كه با توجه به شرايط موجود جوابگو نيست. قانون ايمني و آتشنشاني در كش و قوس مراحل اداري شناسايي و انتخاب مشاور است، قانوني كه ميتواند پاسخ سوالات و ابهامات متعدد در اين حوزه را مرتفع كند.
ë لزوم تدوین قانون جامع
با توجه به مواردي كه به آن اشاره شد، با وجود رشد حوزه ايمني و آتشنشاني در موضوعهاي سختافزاري در بخش قانوني و نرمافزاري، نيازمند سرعت عمل بيشتري است به شكلي كه در همه همايشها و نشستهاي تخصصي مديران و كارشناسان فعال در اين بخش اولويت نخست و اصلي مورد نياز آتشنشانها را قانون ايمني و آتشنشاني اعلام ميكنند، لذا آنچه ميتواند عميقاً و به صورت واقعي از آلام خانوادههاي داغدار آتشنشاني كه عزيزان خود را از دست دادهاند، بكاهد، تدوين قانون جامع و مانع در حوزه آتشنشاني است كه دستكم يك تعريف روشن از جایگاه اين عزيزان ارائه كند.
جاي تاسف است كه هنوز نميدانيم بايد شهيدان، كشتهشدگان، در حكم شهدا، قربانيان، از دسترفتگان يا... را چه بناميم...
هنوز در شهرهاي كوچك برخي از اين عزيزان، گمنام در راه نجات جان و مال شهروندان جان گرانبهاي خود را از دست داده و بازماندگانشان از هيچ مزاياي مادي و معنوي برخوردار نميشوند؛ اين امر هم زيبنده نيست و هم خداي ناكرده ارائه خدمات موثر و شجاعانه آتشنشانان را تحت تاثير قرار خواهد داد.
حال كه به مدد وسايل ارتباط جمعي موضوع عمليات آتشنشان فداكار اميد عباسي از تهران فراگير شده كه البته يك نمونه از ايثار جامعه آتشنشانان كشور است، شايسته است در كوتاهترين راه ممكن موضوع شهيد تلقي شدن آتشنشانان جان باخته در هنگام عمليات از طريق شوراي عالي استانها در قالب لايحهاي به مجلس شوراي اسلامي ارائه شود يا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي (به ويژه كميسيون خدمات شهري) طرحي را ارائه و تصويب كنند تا پاسخگوي اين نياز بر حق جامعه آتشنشانان كشور باشد
سيدحبيب راضي .