کد خبر: ۳۰۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - 2022August 10
کاپ های قاعدگی به لطف این واقعیت که فرد می تواند دوباره از آنها استفاده کند، به طور فزاینده ای محبوب شده است. آنها همچنین بادوام هستند و می توانند تقریباً 10 سال دوام بیاورند.
 شفاآنلاین>سلامت جنسی>کاپ های قاعدگی بیشتر و بیشتر محبوب می شوند، به ویژه در کشورهای غربی، در درجه اول به دلیل قابلیت استفاده مجدد آنها. اما آیا آنها به اندازه سایر محصولات یکبار مصرف قاعدگی ایمن هستند؟ و چند نفر در سراسر جهان واقعاً در مورد آنها می دانند؟
آیا واقعا استفاده از کاپ‌های قاعدگی بی‌خطر است؟

 به گزارش شفاآنلاین:یک بررسی نشان می‌دهد که استفاده از کاپ‌های قاعدگی بی‌خطر است، اما آموزش در مورد استفاده از آن‌ کافی نیست.

کاپ های قاعدگی حداقل از سال 1932 وجود داشته است. مانند بسیاری از کاپ های قاعدگی امروزی، این جسم زنگوله ای شکل بود که فرد می توانست آن را برای جمع آوری خون قاعدگی در کانال واژن خود قرار دهد.

امروزه تولید کنندگان این محصولات را از مواد نرم، انعطاف پذیر، استریل شده و تمیز کردن آسان پزشکی مانند سیلیکون، لاستیک، لاتکس و الاستومر تولید می کنند.

کاپ های قاعدگی به لطف این واقعیت که فرد می تواند دوباره از آنها استفاده کند، به طور فزاینده ای محبوب شده است. آنها همچنین بادوام هستند و می توانند تقریباً 10 سال دوام بیاورند.

بسیاری از افراد کاپ های قاعدگی را به عنوان یک محصول دوستدار محیط زیست می بینند. کسانی که متعهد به کاهش ضایعات ایجاد شده توسط مواد پلاستیکی، غیرقابل بازیافت و غیرقابل تجزیه زیستی موجود در پدها و تامپون های یکبار مصرف هستند، آنها را نسبت به سایر محصولات بهداشتی قاعدگی انتخاب می کنند.

اما اینکه آیا آنها به اندازه پدها و تامپون های یکبار مصرف معمولی ایمن، کمتر ایمن یا ایمن تر هستند یا نه، یک سوال باز باقی مانده است.

اکنون، تیمی از دانشکده پزشکی گرمسیری لیورپول در بریتانیا، با همکاری سایر محققان از بریتانیا، کنیا و هند، مروری بر مطالعات پزشکی و ادبیات خاکستری انجام داده‌اند. بررسی آنها شامل مطالعه چکیده کنفرانس ها، گزارش ها و پایان نامه های دکترا برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد استفاده و ایمنی کاپ های قاعدگی بود.

پروفسور پنه لوپه فیلیپس هاوارد، نویسنده ارشد این بررسی، خاطرنشان می کند: «علیرغم این واقعیت که 1.9 میلیارد زن در سراسر جهان در سن قاعدگی هستند - به طور متوسط 65 روز در سال را صرف جریان خون قاعدگی می کنند، مطالعات کمی با کیفیت خوب وجود دارد که محصولات بهداشتی را با هم مقایسه می کند.

او توضیح می دهد: "ما قصد داشتیم با جمع بندی دانش فعلی در مورد نشت، ایمنی و قابل قبول بودن کاپ های قاعدگی، به این موضوع رسیدگی کنیم."

برای بررسی خود، محققان 43 مطالعه را با 3319 شرکت کننده بین آنها بررسی کردند. همگروه ها از کشورهای مختلف درآمدی بودند. به طور خاص، 15 مطالعه شامل گروه‌هایی از کشورهای کم درآمد و متوسط بود و 28 مطالعه با شرکت‌کنندگان از کشورهای پردرآمد کار کردند.

چهار مورد از این مطالعات، در مجموع 293 شرکت‌کننده، به طور مستقیم کاپ‌های قاعدگی را با تامپون‌ها و پدهای یکبار مصرف مقایسه کردند تا ببینند کدام یک از آنها بیشتر احتمال دارد نشت کند.

سه مورد از این مطالعات نشان دادند که میزان نشت بین کاپ های قاعدگی و سایر محصولات مشابه است، در حالی که یک مطالعه نشان داد که کاپ های قاعدگی به طور قابل توجهی کمتر نشت می کند.

برخی از مطالعات نشان دادند که نشت به دلایل مختلفی از جمله خونریزی غیرطبیعی شدید، آناتومی منحصربه‌فرد رحم، استفاده از کاپ بسیار کوچک، قرار دادن نادرست کاپ یا تخلیه نکردن به موقع آن انجام می‌شود.

13 مطالعه تحت بررسی نشان داد که تقریباً 70 درصد از افرادی که از کاپ های قاعدگی در این مطالعه استفاده می کردند، پس از آشنایی با نحوه استفاده صحیح از آن، از ادامه استفاده از این محصول خوشحال بودند.

آشنایی بخشی بود که به نظر می رسید برای بسیاری از کاربرانی که اولین بار برای اولین بار آن را دشوارتر می دانستند. شش مطالعه کیفی نشان داد که بسیاری از شرکت‌کنندگان باید از کاپ‌های قاعدگی در چندین دوره استفاده کنند تا در استفاده از آن‌ها مطمئن شوند.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که اطلاعات مربوط به کاپ قاعدگی و نحوه استفاده از آن‌ها اغلب کم است و بسیاری از مردم از وجود این محصولات قابل استفاده مجدد بی‌اطلاع هستند.

سه مطالعه با گروه‌هایی از کشورهای پردرآمد نشان داد که تنها 11 تا 33 درصد از افرادی که از محصولات قاعدگی استفاده می‌کنند می‌دانند که کاپ‌های قاعدگی وجود دارد. علاوه بر این، از 69 وب سایت آموزشی از 27 کشور که اطلاعات مربوط به بلوغ و قاعدگی را ارائه می دهند، تنها 30 درصد به طور کلی به کاپ قاعدگی اشاره کرده اند.

استفاده از کاپ های قاعدگی بی خطر است

محققان همچنین میزان ایمن بودن کاپ های قاعدگی را بررسی کردند. آنها همچنین اثرات نامطلوب را که توسط جمعیت های اروپایی، آمریکای شمالی و آفریقا گزارش شده است، تجزیه و تحلیل کردند.

در میان شرکت کنندگان در مطالعات موجود، تنها پنج نفر گزارش کردند که پس از استفاده از کاپ قاعدگی، سندرم شوک سمی را تجربه کردند. با این حال، محققان هشدار می دهند که مشخص نیست چند نفر واقعاً از کاپ های قاعدگی استفاده می کنند. بنابراین، آنها قادر به مقایسه میزان خطر این رویداد بین کاپ های قاعدگی و محصولات یکبار مصرف قاعدگی نبودند.

چهار مطالعه گزارش کردند که استفاده از کاپ قاعدگی بر فلور واژن تأثیری ندارد.

تحقیقاتی که کانال واژن و دهانه رحم را پس از استفاده از کاپ قاعدگی مورد بررسی قرار داد، نشان داد که این محصول باعث آسیب بافتی نمی شود.

با این حال، ممکن است خطراتی برای زنانی که از دستگاه های داخل رحمی (IUD) استفاده می کنند، وجود داشته باشد. محققان 13 مورد را شناسایی کردند که در آنها برداشتن کاپ قاعدگی پس از استفاده نیز باعث از بین رفتن IUD شد.

از بین افرادی که از کاپ قاعدگی استفاده کردند، 5 نفر گزارش کردند که درد داشتند، سه نفر زخم واژن داشتند، شش نفر دچار آلرژی شدند و 9 نفر گفتند که مشکلات مجاری ادراری داشتند.

با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که بر اساس مطالعات موجود، کاپ های قاعدگی حداقل به اندازه سایر محصولات بهداشتی قاعدگی ایمن و قابل اعتماد هستند و آنها از مربیان می خواهند که آنها را در ارائه های خود بگنجانند:

این بررسی سیستماتیک نشان می‌دهد که کاپ‌های قاعدگی می‌توانند گزینه قابل قبول و ایمن برای بهداشت قاعدگی در کشورهای پردرآمد، کم‌درآمد و با درآمد متوسط باشند، اما به خوبی شناخته شده نیستند. یافته‌های ما می‌تواند به سیاست‌گذاران و برنامه‌ها اطلاع دهد که کاپ‌های قاعدگی جایگزینی برای محصولات بهداشتی یکبار مصرف هستند، حتی در جاهایی که آب و امکانات بهداشتی ضعیف هستند. "

این بررسی همچنین هشداری را صادر می کند - بسیاری از مطالعاتی که نویسندگان به آنها نگاه کردند از کیفیت کافی برخوردار نبودند.

بسیاری از مطالعات در مجلات داوری وجود نداشتند، برخی دیگر بسیار قدیمی بودند و داده های نادرست را گزارش کردند، و برخی بر روی کاپ های قاعدگی که دیگر در دسترس نیستند تمرکز داشتند.

علاوه بر این، نویسندگان مروری می‌نویسند: «نتایج شناسایی‌شده در گزارش‌ها و مطالعات بررسی‌شده در مقاطع زمانی و طرح‌های مختلف متفاوت بودند»، به این معنی که نتایج متناقض بودند و مقایسه آنها دشوار بود.

در نهایت، نویسندگان مرور خاطرنشان می‌کنند که «به‌کارگیری در مطالعات مشاهده‌ای نماینده یا واضح نبود». آنها همچنین اضافه می‌کنند که بیشتر مطالعات بر خود گزارش‌دهی تکیه می‌کنند، که می‌تواند منجر به برآورد بیش از حد و عدم دقت شود.

به این دلایل و دلایل دیگر، محققان می‌خواهند تا مطالعات عمیق‌تری را در مورد ایمنی و خطرات استفاده از کاپ قاعدگی، و همچنین در مورد تأثیر واقعی زیست‌محیطی و مقرون به صرفه بودن آن‌ها انجام دهند. سلامت نیوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: