کد خبر: ۳۰۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - 2022June 06
پرده بکارت عضوی از بدن است که بسیار اشتباه درک شده است. افسانه های گسترده زیادی در مورد چیستی و نحوه عملکرد آن وجود دارد.به عنوان مثال، بسیاری از مردم پرده بکارت را با باکرگی مرتبط می‌دانند و تصور می‌کنند که پرده بکارت در اولین رابطه جنسی نافذ پاره میشود
شفاآنلاین>سلامت جنسی> پرده بکارت به ندرت در یک اتفاق پاره میشود  بلکه با گذشت زمان نازک، کشیده و پاره میشود اگرچه کشش یا پاره کردن پرده بکارت ممکن است باعث آسیب شود اما اکثر افراد  اصلاً احساس نمی‌کنند که این اتفاق می‌افتد.

به گزارش شفاآنلاین: خودارضایی با تحریک کلیتوریس پرده بکارت را پاره نمی کند. اما استفاده از تامپون، انجام ژیمناستیک و دوچرخه سواری یا اسب سواری می تواند. اینها برخی از دلایلی است که بسیاری از زنانی که هرگز رابطه جنسی واژینال نداشته اند بکارت خود را از دست داده اند.

 پرده بکارت عضوی از بدن است که بسیار اشتباه درک شده است. افسانه های گسترده زیادی در مورد چیستی و نحوه عملکرد آن وجود دارد.به عنوان مثال، بسیاری از مردم پرده بکارت را با باکرگی مرتبط می‌دانند و تصور می‌کنند که پرده بکارت در اولین رابطه جنسی نافذ پاره میشود. با این حال، پرده بکارت شما به طور طبیعی در طول زمان فرسوده می شود. معمولاً منافذی ایجاد می کند که مدت ها قبل از اولین تجربه جنسی شما اجازه نفوذ را می دهد.  و در حالی که کشش یا پاره کردن پرده بکارت در نتیجه هر فعالیتی - جنسی یا غیره - می تواند باعث آسیب شود، اکثر مردم اصلاً فکرش را نمی کنند که این اتفاق می افتد.

معمولا پرده بکارت یک یا چند سوراخ کوچک دارد که خون‌ریزی قاعدگی از آن خارج می‌شود. اگر این پرده اصلا سوراخ نداشته و به طور کامل واژن را بسته باشد، خون قاعدگی در پشت آن تجمع می‌یابد و در رحم انباشته می‌شود و بر اثر پس زده‌شدن به داخل حفره می‌تواند سبب بیماری اندومتریوز و نازایی شود که این مورد بسیار نادر است.
 
انواع پرده بکارت


در نظر داشته باشید که هیچ پرده بکارتی دقیقا شبیه دیگری نیست. اندازه و شکل آن از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. انواع رایج پرده بکارت عبارتند از:

• پرده بکارت حلقوی: به صورت حلقه‌ای دور ورودی واژن را می‌پوشاند.

• پرده بکارت ارتجاعی: انعطاف‌پذیر و قابل‌ارتجاع است و هنگام اولین رابطه زناشویی پاره نمی‌شود یا به طور جزئی پاره می‌شود و هیچ خون‌ریزی‌ای ندارد.

• پرده بکارت دو سوراخی یا تیغه‌ای: یک تیغه ممتد در طول ورودی واژن دارد.

• پرده بکارت غربالی (سوراخ‌سوراخ): به طور کامل در عرض مهبل کشیده شده اما سطح آن سوراخ‌سوراخ است.

• پرده بکارت شاخه‌دار: اغلب به صورت کنگره‌ای و دارای اضلاعی از شکاف در طرفین است.

• پرده بدون سوراخ یا بسته: گاهی در دخترانی که به سن بلوغ می‌رسند، پرده بسته است و خون قاعدگی پشت آن جمع می‌شود و نمی‌تواند خارج شود در نتیجه باعث بروز درد خواهد شد، اینگونه افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا طی عمل جراحی و ایجاد برشی در سطح پرده، این مشکل برطرف شود.

• پرده بکارت کنگره‌ای: کمیاب است و کمتر وجود دارد.
پارگی پرده بکارت


‌رشته‌های عصبی در پرده کم هستند و به همین دلیل در صورت آرامش جسمی و روانی پارگی آن معمولا بدون درد است. عمل پاره‌شدن پرده بهتر است در زمانی که بدن آرام است و هیچ اضطراب و خستگی وجود ندارد، انجام شود. ‌بنابراین نزدیکی در اولین شب ازدواج و پس از مراسم طولانی عروسی توصیه نمی‌شود. ‌

خانم‌ها بهتر است قبل از نزدیکی برای آگاهی از نوع پرده‌شان به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. ‌ممکن است در برخی ‌موارد پرده بسیار ضخیم باشد که برای پاره‌کردن آن، کمک پزشک مورد نیاز باشد تا از بروز درد هنگام ارتباط جنسی جلوگیری شود. این شیوه را بریدن پرده می‌نامند.

طی اولین نزدیکی، پرده بکارت در چند جا پاره و به چند قطعه تقسیم می‌شود. غالبا تا زمانی که زن، نوزادی به دنیا بیاورد باقیمانده پرده در دهانه واژن وجود خواهد داشت. ‌در صورت تنگی دهانه واژن، بهتر است از کرم و ژله‌ای تسهیل‌کننده یا اسپری بی‌حس‌کننده استفاده کرد. ‌ضمن اینکه تحریک زن و خروج ترشحات از دهانه واژن، موجب نرم شدن دهانه واژن و سهولت ارتباط جنسی می‌شود.

گاهی پرده بکارت با یک یا دو بار نزدیکی کاملا پاره نمی‌شود و هر دفعه قسمتی از آن پاره می‌شود و کمی خون‌ریزی می‌کند. ‌بدون پارگی پرده، اسپرم ریخته شده روی آن می‌تواند موجب بارداری شود، زیرا اسپرم می‌تواند از سوراخ پرده حرکت کند و به طرف تخمک زن برود و باعث بارداری شود. ‌

خون پرده بکارت


معمولا پس از پارگی پرده بکارت خون‌ریزی کم  ایجاد می‌شود. لازم است این خون را از خون قاعدگی تمییز دهیم. خون قاعدگی دارای فیبرینوژن کمتر است بنابراین دیرتر لخته می‌شود و سلول‌های واژینال در آن بسیار زیاد است در حالی که خون حاصل از پرده بکارت سریع‌تر لخته می‌شود و حاوی مقادیر کمی سلول واژینال است.

لبه‌های پارگی جدید در پرده بکارت معمولا زخمی و قرمز رنگ است و آثار خون لخته‌شده در آن مشاهده می‌شود. بعد از حدود یک هفته، لبه‌های بریدگی از مخاطی مشابه مخاط پرده پوشیده شده و بعد از حدود دو هفته لبه‌های زخم نسبتا گرفته می‌شوند. ‌

نکته مهم این است که لبه‌های پارگی چون آزاد هستند و به هم اتصال ندارند هیچ وقت به هم جوش نمی‌خورند و اگر دو تکه پارگی به هم دوخته شوند محل ترمیم به صورت یک اسکار برجسته روشن مشخص خواهد شد. ‌

 
عدم خون‌ریزی برخی از زنان در اولین رابطه جنسی

در حالتی که زن هنگام رابطه جنسی، آرام و بدون تنش باشد، زمان کافی برای عشق‌ورزی داشته باشد، با طرف مقابل خود احساس راحتی کند و دهانه واژنش به اندازه کافی مرطوب باشد، دخول به نرمی انجام می‌شود و به این ترتیب ممکن است زن در اولین ارتباط خون‌ریزی نداشته باشد. ‌اما اگر زن مضطرب باشد یا بترسد و پاهایش را جمع کند دهانه واژن تنگ خواهد شد و هنگام دخول خون‌ریزی و درد خواهد داشت.
 
نکاتی که حتما باید بدانید:

همه کسانی که واژن دارند پرده بکارت ندارند


پرده بکارت قطعه نازکی از بافت است که دهانه واژن را احاطه کرده است. اگرچه اغلب از نظر اجتماعی مورد انتظار است که پرده بکارت در آناتومی واژن حتما وجود داشته باشد اما بسیاری از مردم بدون این تکه بافت متولد می شوند.در جوامع پزشکی، پرده بکارت به عنوان اثری از رشد واژن شناخته می شود که فاقد هدف بالینی در خارج از رحم است.

اگر پرده بکارت دارید، احتمالاً نمی توانید آن را ببینید یا احساس کنید.
اساساً غیرممکن است که خودتان پرده بکارت را ببینید، حتی اگر از آینه و چراغ قوه استفاده کنید.همچنین تقریبا غیرممکن است که آن را با انگشتان خود احساس کنید.

 اگر شریک جنسی با انگشتان یا آلت تناسلی خود به شما نفوذ کند، آن را نیز احساس نمی کند.

پرده بکارت معمولاً با گذشت زمان نازک می شود


هنگامی که برای اولین بار چیزی به واژن شما وارد میشود د، پرده بکارتحتما پاره نمی شود وممکن است به مرور زمان کشیده یا نازک شود. حتی اگر در فعالیت جنسی نفوذی نشده باشد  یا از یک محصول قابل قرار دادن در واژن در قاعدگی استفاده نکرده باشید.

در مورد آن فکر کنید: اگر یک تکه بافت دهانه واژن شما را پوشانده باشد، چگونه می توانید قاعدگی داشته باشید؟ خون نمی تواند از واژن خارج شود.

اگر کاملا بسته باشد، به آن پرده بکارت بدون سوراخ می گویند. این یک وضعیت پزشکی نادر است که جراحی می تواند آن را درمان کند.

پرده بکارت معمولاً با اولین تجربه نفوذ واژن - چه با تامپون یا چیزهای دیگر - نازک شده است، بنابراین فعالیت جنسی تأثیر چندانی در آن نخواهد داشت.اما ممکن است باعث کشیده شدن و پارگی دهانه واژن شود. (در ادامه بیشتر در این مورد.)

علاوه بر این، یک سری چیزهای دیگر می تواند باعث پارگی پرده بکارت شود . مواردی وجود دارد که می تواند باعث پاره شدن یا فرسودگی پرده بکارت شود. به عنوان مثال، برخی از فعالیت‌های بدنی و ورزش می‌توانند غشاء را کشیده و باعث نازک شدن آن شوند.

    اسب سواری
    دوچرخه سواری
    بالا رفتن از درخت یا سالن های ورزشی جنگل
    بازی در زمین های مانع
    ژیمناستیک
    رقصیدن

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که تمام دخول واژینال رابطه جنسی نیست!

پرده بکارت شما همچنین ممکن است در طول اشکال دخول غیرجنسی از بین برود، مانند:

    قرار دادن تامپون یا فنجان قاعدگی
    گرفتن پاپ اسمیر
    گرفتن سونوگرافی ترانس واژینال

گاهی اوقات پرده بکارت با پاره شدن خونریزی می کند. مقدار خون از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

همچنین ممکن است هنگامی که پرده بکارت پاره می‌شود، خونریزی نکنید، همانطور که ممکن است اولین باری که رابطه جنسی واژینال دارید، خونریزی نکنید.

خودارضایی به پرده بکارت آسیب میرساند؟

خودارضایی نیز می تواند باعث آسیب پرده بکارت شود. پرده بکارت بافتی بسیار حساس و نازک دارد که نسبت به کوچک‌ترین تحریک آسیب‌پذیر است. گرچه تحریکات کوچک و مختصر آسیب کامل به پرده بکارت نمی‌رساند . احتمال پارگی پرده بکارت بر اثر خودتحریکی و پیامدهای روانی ناشی از آن وجود دارد.
وجود پرده بکارت ربطی به باکرگی شما ندارد


وضعیت پرده بکارت شما - یا فقدان آن - ربطی به فعالیت جنسی شما ندارد.هیچ کس بر اساس پرده بکارت نمی تواند تشخیص دهد که شما باکره هستید یا خیر. مطمئناً همه باکره ها پرده بکارت «بدون سوراخ» ندارند.

در واقع، پرده بکارت شما نباید زمانی که برای اولین بار رابطه جنسی برقرار می‌کنید، «دست نخورده» باشد.

همچنین شایان ذکر است که باکرگی یک مفهوم پزشکی یا بیولوژیکی نیست. هیچ روش پزشکی دقیقی برای آزمایش باکرگی وجود ندارد.

فعالیت جنسی ممکن است به دلایل دیگر ناراحت کننده باشد نه تنها به دلیل وجود پرده بکارت

    دلایل متعددی وجود دارد که چرا رابطه جنسی در اولین بار ممکن است باعث احساس درد و یا خونریزی شود. مثلا:
    اگر مضطرب هستید، ممکن است عضلات شما منقبض شده و ناحیه واژن شما را سفت تر کند. این می تواند رابطه  را ناخوشایند کند.
    اگر معاقشه کافی نداشته اید، ممکن است به اندازه کافی «خیس» نشده نباشید. واژن شما روان کننده خود را تولید می کند تا رابطه جنسی آسان تر شود، اما گاهی اوقات به اندازه کافی تولید نشده .
    ممکن است واژن شما خشک شده باشد. شرایط پزشکی یا برخی داروها ممکن است باعث این امر شوند.
    ممکن است عفونت ادراری یا سایر بیماری های زمینه ای داشته باشید که ممکن است باعث درد شود.
    ممکن است به مواد موجود در روغن یا کاندوم استفاده شده حساسیت داشته باشید.

خوشبختانه، شما می توانید از بسیاری از این مسائل جلوگیری کنید. رابطه جنسی دردناک در اولین بار اجتناب ناپذیر نیست، و اگرچه بسیاری از افراد در اولین باری که دخول جنسی می کنند کمی درد را تجربه می کنند، اما لازم نیست شما یکی از آنها باشید.

آیا ممکن است با یک بار مقاربت پرده بکارت از بین برود؟


بله، از آنجا که پرده بکارت دقیقا در مدخل ورودی واژن قرار دارد، معمولا طی اولین مقاربت از بین می‌رود، حتی اگر مقاربت به طور کامل انجام نشده باشد.


آیا سقوط از ارتفاع می‌تواند باعث پارگی پرده بکارت شود؟


سقوط از ارتفاع، بلند کردن جسم سنگین نمی‌توانند باعث پارگی پرده بکارت شوند. البته ممکن است در اثر سقوط یا انجام کارهای سنگین مقداری خون‌ریزی از دستگاه تناسلی مشاهده شود که در هیچ‌کدام از موارد مربوط به پارگی پرده نیست فقط به خاطر فشار وارده بر رحم مکانیسمی مشابه قاعدگی دارد یعنی فشار به رحم باعث خون‌ریزی یا لکه‌بینی در فرد می‌شود.

 
خون‌ریزی در اثر پارگی پرده بکارت چه مقدار است؟

حداقلی برای خون‌ریزی در این حالت نداریم. ممکن است در حد یک یا دو قطره باشد یا شاید هم بیشتر باشد ولی حداکثر به اندازه آغشته شدن یک عدد پوشک خواهد بود و چیزی که مسلم است این است که این خون‌ریزی نباید ادامه داشته باشد و معمولا در عرض یک یا دو دقیقه تمام می‌شود.

اگر در مواردی خون‌ریزی ادامه داشت احتمال پارگی‌های اطراف واژن مطرح می‌شود که در این صورت حتما باید ترمیم شود و این مسئله بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که مقاربت بدون رضایت زن و با مقاومت وی و اصرار طرف مقابل انجام شود که در این موارد باید پارگی واژن ترمیم شود.

 پرده بکارت ملاک مطمئنی برای تشخیص سلامت جنسی دختران نیست و انواعی از پرده بکارت وجود دارد که خون‌ریزی ایجاد نخواهد شد.سلامت نیوز
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: