کد خبر: ۳۰۰۰۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 02
پرینه ( به انگلیسی : perineum ) فاصله بین اندام تناسلی و مقعد است که دارای اعصاب و عروق خونی بسیار زیادی است و به لمس حساس است و لمس و مالیدن آن از نظر جنسی برای برخی از افراد میتواند حالت برانگیختگی و لذت ایجاد کند .
شفاآنلاین>سلامت جنسی>پرینه ناحیه ای کوچک بین آلت تناسلی و مقعد است که ممکن است گاهی دچار تورم شده یا توده ای در پرینه مشاهده نمایید. در این مقاله علت ایجاد توده پرینه را با شما در میان می گذاریم.

به گزارش شفاآنلاین:پرینه ( به انگلیسی : perineum ) فاصله بین اندام تناسلی و مقعد است که دارای اعصاب و عروق خونی بسیار زیادی است و به لمس حساس است و لمس و مالیدن آن از نظر جنسی برای برخی از افراد میتواند حالت برانگیختگی و لذت ایجاد کند .

 

از آنجا که پرینه ناحیه بسیار کوچکی است ، معمولا چندان مهم به نظر نمی رسد و اطلاعات زیادی در مورد آن ثبت نشده است. 

ولی در موارد نادر ممکن است متوجه توده یا برجستگی در ناحیه پرینه شوید. وجود توده در پرینه گاهی اوقات  طبیعی است مثلا زمانی که باردار هستید، نزدیک به زمان زایمان ناحیه پرینه ممکن است متورم یا دردناک شود. 

 

در موارد دیگر ممکن است ناحیه پرینه دردناک شود و متوجه خونریزی یا ترشح غیر طبیعی از پرینه شوید که کارهای ساده روزمره از جمله نشستن و دستشویی رفتن را برایتان سخت میکند.

 

دلایل متعددی برای بروز توده در پرینه ( به انگلیسی : perineum lump یا Perianal Mass ) وجود دارد. برخی از این توده ها بی ضرر هستید ولی برخی دیگر مانند هموروئید می تواند باعث درد و ناراحتی شود و نیاز به رسیدگی فوری دارد. 

علت ایجاد توده پرینه

برخی از علل بروز توده پرینه در هر دو جنس یکسان است ولی برخی دیگر در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. 

 

توده پرینه به علت جراحت 

وارد شدن ضربه به ناحیه کشاله ران هنگام فعالیت بدنی یا در اثر افتادن به پشت یا باسن میتوند باعث ایجاد کبودی ، کشیدگی و پارگی ناحیه پرینه شده و شاهد بروز توده پرینه باشید. 

توده پرینه میتواند در نتیجه جراحت های مزمن به اعصاب ، عروق خونی و فشار به پوست به دلیل نشستن های طولانی مدت هم ایجاد شود. 

 

اختلال عملکرد کف لگن و ایجاد توده پرینه

در صورتی که عضلات و رباط های اطراف باسن  و لگن آسیب  ببینید ، کشیده شوند یا ضعیف شوند باعث می شود سایر عضلات زمانی که باید در حالت استراحت باشند، تحت فشار و کشیدگی قرار بگیرندو به صورت توده زیرناحیه پرینه دیده شوند. 

توده دردناک پرینه در اثر هموروئید

هموروئید یا  بواسیر زمانی ایجاد می شود که عروق خونی نزدیک به مقعد در رکتوم متورم شوند که ممکن است به صورت توده در پرینه دیده شوند یا التهاب به قدری شدید باشد که از مقعد بیرون بزنند. 

 

توده پرینه دردناک به خصوص  دچار نکروز شده باشد میتواند نشان دهنده پرولاپس رکتوم باشد. در این شرایط ممکن است توده از مقعد بیرون زده باشد که  باید بلافاصله بیمارتحت عمل جراحی قرار بگیرد و توده برداشته شده و راست روده بخیه قبل جذب زده شود. 

 

پرولاپس رکتوم یک بیماری نادر است که تعداد کمی گزارش در مورد آن وجود دارد ولی بیمار نیاز به رسیدگی فوری دارد در غیر اینصورت ممکن است بیرون زدگی راست روده سوراخ شده و بیمار دچار عفونت جدی شود. 

 

توده پرینه به علت کیست

کیست ها توده ها ی پر از مایعی هستند که معمولا بی خطرند و هیچ علامتی به جای نمی گذارند و به جز برجستگی بدون التهاب اثری از آن ها نمی بینید . با این حال ممکن است کیست ایجاد شده در پرینه با گذشت زمان به قدری پر از مایع و بزرگ شودکه نشستن را دشوار کند. 

 

آبسه در پرینه

آبسه زمانی رخ میدهد که دهانه مقعد با چرک عفونی پر شود که میتواند منجر به تورم در نزدیکی پرینه شود.

 

هماتوم پرینه

هماتوم پرینه زمانی اتفاق می افد که خون د ر عروق زیر پوستی پرینه شما جمع شود و پوست را به سمت بیرون فشار دهد و باعث ایجاد توده شود که این توده معمولا حالت کبود دارد. 

تومور سرطانی در پرینه

در صورتی که یک تومور سرطانی روی پوست پرینه یا در بافت زیرین پرینه رشد کند باعث ایجاد توده می شود که ممکن است با گذشت زمان بزرگ و دردناک شود. تومورهای سرطانی خوش خیم و بدخیم در دهه 30 و 40 شایع ترند. 

 

عفونت دستگاه ادراری و بروز توده در پرینه

عفونت ادراری در زنان میتواند باعث بروز توده پرینه شود. از آنجا که مجاری ادراری در زنان کوتاه تر است بنابراین احتمال بروز عفونت ادراری در آن ها بیشتر است که میتواند مجاری ادراری ، مثانه یا کلیه را عفونی کند و این عفونت باعث ایجاد تورم و حساسیت در پرینه شود.

 

کیست بینا بینی پرینه

کیست بینا بینی زمانی اتفاقمی افتد که عضلات اطراف مثانه ملتهب می شوند و گاهی اوقات منجر به تورم  در گرینه می شود. این کیست در زنان بیشتر از مردان رایج است. 

 

والوودینا و ایجاد توده پرینه

والوودینا دردی است که اطراف وازن برای طولانی مدت ادامه داشته باشد که گاهی اوقات باعث بروز تورم در اطراف پرینه می شود.

 

اسکین تگ هرمی پرینه

این اسکین تگ به حالت هرمی روی بافت پرینه رشد می کند. معمولا درد یا ناراحتی و عوارض ندارد و بیشتر در کودکان خردسال دیده می شود.

 

تورم پرینه در اثر بارداری 

تورم ناحیه پرینه در سه ماهه دوم بارداری به دلیل فشاری که سنگینی جنین و بزرگ شدن رحم بر حفره لگن وارد می کند ، شایع است.

 

عوارض اپیزوتومی

اپیزوتومی در برخی از زایمان ها توسط پزشک انجام میشود. معمولا در زایمان های القایی که واژن فرصت کافی برای باز شدن پیدا نمیکند ، پزشک برای این که دهانه واژن به صورت نامنظم پاره نشود ، با قیچی برشی به سمت ناحیه پرینه ایجاد می کند تا نوزاد راحت تر بیرون بیاید و سپس این ناحیه ار بخیه می زند. بهبود ناحیه پرینه معمولا همراه با توده ، برامدگی و خارش است. 

 

توده پرینه به علت پروستاتیت

علت اصلی توده پرینه در مردان معمولا پروستاتیت است. زمانی که پروستات متورم می شود ، به پرینه فشار می آوردن و باعث ظاهر شدن توده می گردد. 

 

چه زمانی برای توده پرینه به پزشک مراجعه کنیم

در صورتی که توده پرینه با علایم زیر همراه بود باید به پزشک مراجعه نمایید.

- تورم وقرمزی

- کبودی

- خارش

- ترشح غیر معمول یا بدبو از توده ، اندام تناسلی یا مقعد

- خونریزی به خصوص در اثر بواسیر یا آسیب از پرینه ، اندام تناسلی یا مقعد

- زخم باز

- رشد غیر معمول جدید یا تغییر رنگ اطراف پرینه

- درد هنگام ادرار و مدفوع

- مشکل در ادرار کردن

- تورم و درد شدید که نشستن را غیر ممکن می کند.

تشخیص علت توده پرینه

پزشک با درخواست سابقه پزشکی شما کارش را آغاز میکند و سپس معاینه فیزیکی از ناحیه پرینه و کل بدن انجام می شود. 

به احتمال زیاد نیاز است که پزشک ناحیه پرینه و بافت اطراف آن را به صورت ملایم لمس کند تا بافت توده را تشخیص دهد و  ببیند هنگام اعمال فشار ، درد و ناراحتی بیشتری حس می کنید یا خیر. 

 

احتمال این که از آزمایش ادرار یا آزمایش خون برای بررسی هر گونه ناهنجاری ، استفاده شود زیاد است به ویژه اگر نگرانی در مورد عفونت یا تومور سرطانی وجود داشته باشد. 

ممکن است استفاده از تصویربرداری با اشعه ایکس و ام آر آی برای بررسی دقیق تر ، لازم شود.

 

درمان خانگی توده پرینه

درصورتی که توده پرینه از انواع بی خطر باشد میتوانید از روش های خانگی برای درمان و کاهش ناراحتی آن استفاده کنید.

از بالش دوناتی یا هموروئید برای نشستن استفاده کنید تا به ناحیه پرینه فشاری وارد نشود به خصوص اگر مدت زیادی باید روی سطح سخت بنشینید. 

از کمپرس سرد برای تسکین درد و تورم پرینه استفاده کنید.

لباس زیر و شلوار گشاد بپوشید تا فشاری روی پرینه و اطراف آن نباشد. 

با انگشت آغشته به روغن جوجوبا یا نارگیل به آرامی ناحیه پرینه را ماساژ دهید تا درد و تورم کاهش پیدا کند.

برای تسکین  درد ، خارش یا تورم داخل وان آب گرم بنشینید.

برای کاهش درد و تورم از داروهای مسکن مثل ایبوپرفن استفاده کنید.

در صورت وجود چرک و آبسه و مایع زیاد داخل کیست از پزشک بخواهید توده پرینه را برایتان تخلیه کند . 

در صورت نیاز به جراحی برای برداشتن هموروئید، کیست یا تومور از پزشکتان مشورت بگیرید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: