کد خبر: ۲۹۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۰ - 2022January 10
پس از تزریق واکسن، سیستم ایمنی که توسط ماده واکسن حساس شده می‌تواند تاثیر کوتاه مدتی بر محور هدایتی هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان بگذارد.
 شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک تحقیق نشان داده که پس از تزریق واکسن کرونا تنها حدود یک روز تاخیر در شروع خونریزی ماهانه زنان پیش می‌آید. پیشتر شایعاتی مبنی بر به هم خوردن سیکل عادت ماهیانه پس از تزریق واکسن منتشر شده بود.
 به گزارش شفاآنلاین: مجله تخصصی "Obstetrics & Gynecology" نتایج تحقیقی را منتشر کرده که نشان می‌دهد زنان در مجموع می‌توانند آسوده‌خیال باشند و شایعات درباره تاثیر واکسن کرونا بر عادت ماهیانه را باورنکنند.

بر اساس این تحقیق تنها در برخی از زنان و فقط حدود یک روز تاخیر در شروع خونریزی ماهیانه پس از تزریق واکسن کرونا پیش می‌آید و آن هم موقتی است.


نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر آلیسون ادلمن از دانشگاه سلامتی و علوم اورگان، آن را "بسیار آرامش‌دهنده" برای زنان توصیف کرده است. او امیدوار است که این تحقیق بتواند اطلاعات نادرست در اینترنت را درباره تغییرات بزرگ در عادت ماهیانه یا حتی ناباروری پس از تزریق واکسن کرونا خنثی کند.

برای انجام این تحقیق، محققان از داده‌های بدون نام یک اپ مخصوص عادت ماهیانه برای زنان ۱۸ تا ۴۵ سال که برای پیشگیری از بارداری هورمون مصرف نمی‌کنند، استفاده کردند.

داده‌های ۳۹۵۹ زن برای این تحقیق استفاده شد که ۲۴۰۳ نفر از آنان علیه کرونا واکسینه شده‌اند؛ ۵۵ درصد با واکسن بیون‌تک-فایزر، ۳۵ درصد با مدرنا و ۷ درصد با جانسون و جانسون.

از داده‌های ۱۵۵۶ زن واکسینه نشده نیز به عنوان گروه کنترل استفاده شد.

به طور مشخص، اطلاعات سه دوره پشت سر هم عادت ماهیانه زنان واکسینه شده پیش از تزریق واکسن با سه دوره پشت هم در حین تزریق یا پس از آن با یکدیگر مقایسه شدند.

در گروه کنترل زنان واکسینه‌نشده، اطلاعات شش دوره پشت هم عادت ماهیانه آن‌ها با یکدیگر مقایسه شد.

تغییری اندک در چرخه قاعدگی

طول دوران عادت ماهیانه در هر زن با زن دیگر تفاوت دارد و می‌تواند به طور متوسط بین ۵ تا هفت روز طول بکشد. طول دوران پریود مرتبط با ۲۸ روز فاصله بین دو تخمک‌گذاری یا همان چرخه قاعدگی است. فاصله میان دو دوره خونریزی نیز به طور متوسط حدود ۲۱ روز است که با بالا رفتن سن و فاکتور‌هایی مانند استرس می‌تواند تغییر کند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که پس از تزریق اولین دوز واکسن کرونا چرخه قاعدگی به طور متوسط ۰/۶۴ روز افزایش می‌یابد. پس از تزریق دومین واکسن این چرخه ۰/۷۹ روز افزایش پیدا می‌کند.

اگر واکسیناسیون در فاصله بین شروع عادت ماهیانه و تخمک‌گذاری بعدی انجام شود، حداکثر تاخیر در عادت ماهیانه رخ خواهد داد. زنانی که هردو دوز واکسن را در دوره چرخه قاعدگی دریافت کرده‌اند، در مقایسه با زنان واکسینه‌نشده، پریودشان حدود دو روز به تاخیر می‌افتد.

از نظر پزشکی چنین تغییرات اندک در عادت ماهیانه اصلا معنادار نیستند. انجمن جهانی پزشکان زنان و نیز فدراسیون زنان و زایمان تغییرات کمتر از هشت روز در دوران عادت ماهیانه را نرمال ارزیابی می‌کنند.

تغییر در سیستم ایمنی

محققان علت این تغییرات اندک در عادت ماهیانه پس از تزریق واکسن کرونا را، عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن به واکسن دانسته‌اند. به خصوص زمانی که سیستم ایمنی ماده سیتوکین یا همان پیام‌رسان‌های التهابی را تولید می‌کند.

اصولا سیکل عادت ماهیانه توسط هورمون‌های تشرح‌شده از غدد هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان هدایت می‌شود. این هورمون‌ها بدن زن را برای کاشت تخمک بارورشده آماده می‌کنند.

پس از تزریق واکسن، سیستم ایمنی که توسط ماده واکسن حساس شده می‌تواند تاثیر کوتاه مدتی بر محور هدایتی هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان بگذارد.

طی چند ماه آینده، محققان می‌خواهند در سراسر جهان دو موضوع را بررسی کنند: یکی اینکه آیا این تغییرات جزئی پس از واکسیناسیون با سایر واکسن‌ها نیز روی می‌دهد یا نه و دیگر اینکه آیا چرخه‌های قاعدگی در دراز مدت به حالت اولیه خود بازمی‌گردند یا خیر.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: