کد خبر: ۲۹۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021September 29
در دوران قاعدگی از بسیاری جهات؛ اینکه چند بار در ماه پریود می‌شوید، چند روز طول می‌کشد و اینکه چقدر خونریزی شدید است، می‌تواند در هر یک از خانم‌ها متفاوت باشد.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>آیا فکر می‌کنید همه چیز را در مورد دوران پریود می‌دانید؟ خانم‌ها در طول زندگیشان حدود ۴۵۰ بار پریود می‌شوند و این یعنی فرصت کافی آموختن درباره آن را دارند، اما با‌این‌حال، هنوز هم گاهی پریود در زمانی ظاهر می‌شود که اصلا انتظارش را ندارید و غافلگیرتان می‌کند.
به گزارش شفاآنلاین:در این جا می‌خواهیم به ۱۲ نکته‌ای اشاره کنیم که بسیاری از شما درباره پریود تجربه کرده‌اید.
۱. هورمون‌های بدنتان را تنظیم کنید.
در دوران قاعدگی از بسیاری جهات؛ اینکه چند بار در ماه پریود می‌شوید، چند روز طول می‌کشد و اینکه چقدر خونریزی شدید است، می‌تواند در هر یک از خانم‌ها متفاوت باشد. در برخی موارد می‌تواند سرنخی از آنچه در بدن اتفاق می‌افتد را ارائه دهد. (اما هنگامی که از روش هورمونی جلوگیری از بارداری یا IUD استفاده می‌کنید، نمی‌توانید از قاعدگی خود اطمینان حاصل کنید تا اطلاعات درستی را به شما بدهد.) به آنچه در بدن طبیعی و سالم است توجه کنید تا بتوانید علائم اولیه بیماری‌ها را تشخیص دهید.

۲. خونریزی زیاد

حدود یک سوم زنان به دلیل مشکلات دوران قاعدگی مانند خونریزی زیاد با تعویض تامپون یا پد در هر ساعت یا در طول شب، طول دوره قاعدگی که بیش از یک هفته باشد یا ریزش لخته‌های بزرگ خون، به پزشک متخصص زنان مراجعه می‌کنند. مشکلات مربوط به اندام‌های تناسلی یا هورمون‌ها، بیماری‌های عفونی مانند بیماری التهابی لگن، برخی از اختلالات خونی، دارو‌های رقیق‌کننده خون (از جمله آسپرین) یا جنس مس IUD از علل احتمالی خونریزی زیاد هستند.

۳. درد و خونریزی شدید

وقتی خون در طی دوران قاعدگی دفع می‌شود، گلبول‌های قرمز خون از بین می‌رود و منجر به کم‌خونی و فقر آهن می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که ۵ درصد از زنان در دوره بارداری اینگونه بوده‌اند. اگر تنگی نفس دارید، احساس ضعف و خستگی می‌کنید، رنگ پریده به نظر می‌رسید و ضربان قلبتان تند است، به پزشک مراجعه کنید. با یک آزمایش خون ساده می‌توانید درمان آن را تشخیص دهید.

۴. قطع شدن پریود

شایع‌ترین علت قطع آن، بارداری است، اما عدم تعادل هورمون‌ها، کاهش وزن، بافت اسکار و برخی دارو‌ها نیز می‌توانند پریود را متوقف کند. اگر سه مرتبه پشت سر هم پریود نشدید، به پزشک مراجعه کنید. وجود علائم دیگر نیز به پزشکان در تشخیص کمک می‌کند. به عنوان مثال، رشد مو‌های زائد، آکنه و مشکل کنترل وزن نیز نشان‌دهنده سندرم تخمدان "پلی‌کیستیک" است و طبیعی است که وقتی نزدیک به دوران یائسگی هستید، این دوره در شما بی‌نظم باشد.

۵. زیاد شدن دوران قاعدگی

پریود شدن هر ۳ هفته یکبار کاملا طبیعی است. ممکن است پس از روز اول قاعدگی چندین روز طول بکشد تا دوباره پریود شوید، از ۲۴ روز تا ۳۸ روز. ورزش بیشتر، کاهش وزن و استرس می‌تواند این چرخه را تغییر دهد. اگر پریود‌ها با فاصله کمتر از ۲۴ روز باشد، به پزشک زنان مراجعه کنید.

۶. لکه‌بینی بین این دوره

رشد زوائدی در داخل رحم و سایر اندام مرتبط با آن (مانند آندومتریوز، فیبروم یا پولیپ)، مشکلات هورمونی یا نوع قرص ضدبارداری که استفاده می‌کنید و بیماری‌های مقاربتی (از جمله کلامیدیا و سوزاک) می‌تواند موجب لکه‌بینی شود. بعضی از خانم‌ها، جدای از دوره حتی ۱۰ الی ۱۴ روز پس از بارداری، کمی لکه‌بینی دارند. از آنجایی که ممکن است دلایل بسیاری وجود داشته باشد، باید با پزشک مشورت کنید.

۷. رنگ خون

خونریزی ابتدای پریود، معمولاً قرمز روشن است. خونریزی شدید ممکن است تیره‌تر باشد، به خصوص اگر با لخته خون همراه باشد. خون قهوه‌ای تیره، کهنه‌تر است. از آنجایی که هوا هم روی آن اثر دارد، آنچه معمولاً در پایان دوره پریود مشاهده می‌کنید، صورتی روشن و احتمالاً یک دوره خونریزی کوتاه مدت است.

۸. دل درد شدید

بیش از نیمی از زنان در قاعدگی هر ماه، درست قبل از خونریزی یا با شروع خونریزی، یک یا دو روز در شکم، کمر، ران یا کمر خود، درد شدیدی را احساس می‌کنند. بعضی از خانم‌ها احساس بی‌حالی و خستگی یا اسهال دارند. گرفتگی عضلات (یا دیسمنوره اولیه) در انقباضات عضلانی رحم، به علت منقبض و منبسط شدن رحم برای خروج غشای داخلی وجود دارد. خوشبختانه این موارد با بالا رفتن سن بهتر می‌شود و ممکن است بعد از بچه‌دار شدن از بین برود.

۹. سایر انقباضات

برخی از انقباضات در این چرخه زودتر شروع می‌شود و چندین روز به طول می‌انجامد و به طور کلی به دلیل وجود آن به هیچ وجه احساس بیماری نمی‌کنید. این موارد طبیعی نیستند. پوشش رحم ممکن است در جایی که نباید رشد کند (آندومتریوز یا آدنومیوز)، ممکن است فیبروم وجود داشته باشد (رشد زائده غیر سرطانی در رحم) یا ممکن است به بیماری التهاب لگن مبتلا باشید. یک عفونت جدی در درازمدت می‌تواند منجر به ناباروری و طولانی شدن دوره قاعدگی شود.

۱۰. مشکلات دفع ادرار یا مدفوع

در مواقعی که پریود هستید، هنگام ادرار یا مدفوع احساس درد می‌کنید و یا اسهال یا یبوست دارید؟ این‌ها ممکن است مواردی باشد که پزشک، آندومتریوز را تشخیص می‌دهد، به ویژه هنگامی که علائم دیگری مانند خونریزی‌های شدید یا گرفتگی عضلانی شدید وجود داشته باشد.

۱۱. سردرد‌های منظم و کوتاه

سردرد شروع قاعدگی هر ماه می‌تواند مربوط به کاهش سطح استروژن یا آزاد شدن پروستاگلاندین باشد که به آن میگرن قاعدگی می‌گویند. ممکن است شما آن را میگرن تشخیص ندهید، زیرا عفونتی وجود ندارد و طول درد میگرن بیشتر از انواع دیگر سردرد است. مسکن‌های ضدالتهابی مانند مفنامیک اسید و ناپروکسن ممکن است به جلوگیری از سردرد کمک کند و یا پزشک ممکن است بخواهد سطح استروژن را ثابت نگه دارد.

۱۲. خونریزی بعد از یائسگی

علت آن ممکن است از پولیپ‌های داخل رحم باشد. زنان جوانتر می‌توانند به آن‌ها مبتلا شوند، اما بیشتر در زنانی دیده می‌شود که در دوره پریود نیستند. دلیل رشد آن مربوط به سطح استروژن بدن است، بنابراین اگر از تاموکسیفن برای درمان سرطان پستان استفاده می‌کنید ممکن است این نوع خونریزی را نیز تجربه کنید. پولیپ‌ها ممکن است به سرطان تبدیل شوند و سرطان آندومتر می‌تواند باعث خونریزی شدید بعد از یائسگی شود.
برچسب ها: دوران ، قاعدگی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: