کد خبر: ۲۸۹۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 13
از گذشته رژیم‌های غذایی با حداقل قند ساده، مصرف بالای فیبر، افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن و نیز جلوگیری از افزایش وزن به‌عنوان مداخلات سبک زندگی، در این بیماری مطرح بوده‌اند.
شفاآنلاین>سلامت>پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه نظام‌مند، مواد غذایی و مکمل‌های موثر در کاهش التهابات ناشی از سندروم تخمدان پلی‌کیستیک را معرفی کردند.

به گزارش شفاآنلاین: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) جزو اختلالات غدد درون‌ریز، در زنانی است که در سنین باروری قرار دارند. این بیماری با افزایش سطح هورمون‌های مردانه یا آندروژن‌ها، التهاب، عدم تخمک‌گذاری، اختلالات متابولیک مانند چاقی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع دو و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. همچنین آکنه، ریزش مو و پرمویی یا هیرسوتیسم، از نشانگان بارز سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستند.

عادات غذایی نقش مهمی در پیشگیری و درمان PCOS ایفا می‌کند. از گذشته رژیم‌های غذایی با حداقل قند ساده، مصرف بالای فیبر، افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن و نیز جلوگیری از افزایش وزن به‌عنوان مداخلات سبک زندگی، در این بیماری مطرح بوده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه نظام‌مند، تاثیر تغذیه و رژیم غذایی را در کاهش التهابات سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، بررسی کردند.

بر اساس کارآزمایی های بالینی که در پنج سال گذشته صورت گرفته، مواد مغذی می‌توانند تاثیر به‌سزایی را به‌خصوص در کاهش شرایط التهابی در این بیماران بگذارند. سین‌بیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها، سلنیوم و زینک از جمله ترکیباتی هستند که منجر به کاهش التهاب در بیماران مبتلا به PCOS می‌شوند. همچنین مکمل‌یاری توام مثل مکمل‌یاری توام ویتامین E و منیزیم و نیز زینک به همراه منیزیم در کاهش التهاب در این بیماران موثر است. اصلاح کمبود مواد مغذی همچون ویتامین D از گذشته در بیماران مبتلا به PCOS مورد توجه بوده است. علاوه بر آن مکمل یاری توام ویتامین D به همراه اسید های چرب امگا ۳ سبب کاهش شاخص‌های التهابی در این بیماران می‌شود.

بر همین اساس؛ این پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند در کنار تشویق بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیسیتیک به مصرف مواد غذایی غنی از ترکیبات نام برده، از مکمل یاری با این ترکیبات برای کاهش التهاب در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، استفاده کرد، تا با کاهش شرایط التهابی در این بیماران شرایط دیگری همچون مقاومت به انسولین نیز بهبود پیدا کند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی نظام مند نقش مداخلات مبتنی بر تغذیه و رژیم غذایی بر شاخص های التهابی در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و مروارید نورمحمدی و غزاله اسلامیان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.
برچسب ها: مکمل ، بهبود ، سندرم ، تخمدان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: