کد خبر: ۲۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۹ تير ۱۳۹۳ - 2014July 20
شفاآنلاین-دستکاری چهره برای زیباتر شدن از سال ها پیش در بین اقشار مختلف به ویژه جوانان و نوجوانان در کشورهای مختلف ازجمله کشور ما شیوع زیادی یافته و تا آنجا پیشرفته است که حتی برخی حاضرند برای زیبایی ظاهری حتی سلامتی خود را به خطر بیاندازند.
به گزارش شفا آنلاین،این دستکاری از عمل های غیرضرور و به اصطلاح زیبایی بینی، پروتز گونه، لب و چانه آغاز شده و اکنون به کاشت نگین و حلقه در اندام هایی مانند لب ها، لاله گوش، بینی، اطراف چشم و حتی در داخل بافت چشم این عضو کلیدی بدن رسیده است.

زیبایی مقوله ای نسبی است و نظرات در مورد معیارهای زیبایی در جوامع مختلف متناسب با فرهنگ ها، آداب و رسوم و سلایق جمعی متفاوت است. تبلیغات رسانه های شنیداری، مکتوب و به ویژه دیداری نیز بر دیدگاه افراد نسبت به زیبایی تاثیرگذار است.

امروزه با گسترش رسانه ها به ویژه رسانه های دیداری، معیارهای زیبایی چهره با تغییر نوع آرایش مو و صورت و رنگ هایی که هرچند وقت یک بار متناسب با مد روز مطرح می شود، تغییر می یابد؛ یک سال موی بلوند و ابروهای نازک مد می شود و سال دیگر موهای تیره با ابروهای پهن، گاهی پسران جوان موهای خود را آلمانی می زنند و گاهی تیفوسی، در ابروی خود خط می اندازند یا آنرا اصلاح و باریک می کنند.

به طور کلی زیبایی به مجموعه ای از خصوصیات گفته می شود که احساس خوشایندی را در ذهن به وجود می آورد و سبب جذابیت می شود. هرچه چهره یک فرد با طبیعت هماهنگی و توازن بیشتری داشته باشد، جذابیت بیشتری خواهد داشت چراکه سلامتی و شادابی را به نمایش می گذارد.

زیبایی ظاهری افراد تاثیرات زیادی در روابط اجتماعی آنها دارد. نتایج یک تحقیق در انگلیس بر روی 11 هزار نفر نشان داده است افرادی که زیبایی ظاهری بیشتری دارند، درآمدی بیش از دیگران کسب می کنند و افرادی که زیبایی ظاهری کمتری دارند 13 درصد درآمد کمتری از دیگران دارند.

محققان علت این امر را اعتماد به نفسی می دانند که زیبایی ظاهری به شخص می دهد تا در موقعیت های شغلی و اجتماعی موثرتر و مطمئن تر عمل کند.

کشور ما ازجمله کشورهایی است که آمار جراحی های زیبایی به ویژه جراحی های بینی در آن بسیار بالا است به طوری که به گفته دکتر محمد مهدی طرزی عضو انجمن علمی جراحان گوش، گلو و بینی، ایران رتبه اول جراحی بینی را در جهان داراست.

وی با بیان اینکه جراحی های زیبایی در کشور ما روند روبه رشدی دارد، افزود: این آمار در پنج تا 10 سال اخیر حدود 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

ابتلا به تنگی نفس، آبریزش بینی، گرفتگی صدا و تو بینی حرف زدن ازجمله عوارض جراحی های بینی است به ویژه آنهایی که تنها به منظور زیبایی انجام می شود.

سایر جراحی های زیبایی نیز با عوارضی همراه است که تغییر شکل ناخوشایند لب ها، گونه ها و چانه پروتز شده، عفونت و نبود امکان بازگشت صددرصدی به حالت اولیه پس از برداشت پروتز و همچنین تحمل درد، دوره درمان طولانی مدت و هزینه های گزاف ازجمله آن است.

به گفته دکتر طرزی به رغم اینکه شکایت های جراحی زیبایی نسبت به سال های قبل حدود 3 درصد کاهش داشته است اما همچنان درصدر شکایت های پزشکی قرار دارد.

با توجه به این مطالب و میزان حساسیت بالای چشم ها نسبت به سایر بافت های بدن، می توان تخمین زد که کاشت نگین در چشم تا چه حد می تواند به سلامت بینایی فرد لطمه وارد کند.

یک متخصص چشم پزشکی  اظهار کرد: کاشت نگین در چشم با توجه به عوارض زیادی که می تواند ایجاد کند، مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیست و در ایران نیز مراجع پزشکی و قانونی آن را تایید نمی کنند.

وی که نخواست نامش فاش شود، در مورد عوارض این عمل گفت: نگین ها بر روی ملتحمه چشم دوخته می شود که با احتمال التهاب چشم درپی ایجاد اختلال در خون رسانی همراه است.

متخصص چشم پزشکی ادامه داد: در مواردی رگ ها روی نگین را می پوشانند و یک برجستگی در چشم ایجاد می شود که به این وضعیت گرانولوم گفته می شود. در این حالت فرد مجبور می شود با مراجعه به چشم پزشک اقدام به برداشتن نگین کند.

وی افزود: ایجاد گرانولوم سبب اختلال توزیع اشک در سطح چشم می شود و فرد را با مشکلاتی همچون خشکی چشم روبه می کند.

این متخصص چشم پزشک با بیان اینکه عفونت های شدید چشمی نیز از دیگر عوارض کاشت نگین در چشم است، اظهار کرد: در مواردی که به دلیل ایجاد گرانولوم یا عفونت، نگین از چشم خارج می شود، دیگر چشم بافت صاف و سفید پیش از کاشت را نخواهد داشت و عروق غیرطبیعی و یا یک لکه مانند ناخنک در ملتحمه چشم باقی می ماند.

نگین هایی که در چشم کاشته می شود از جنس الماس یا کریستال به شکل ستاره یا قلب و حدود یک میلی متر است. کاشت نگین علاوه بر هزینه های جسمانی زیاد و تاثیر بر سلامت افراد هزینه های مالی زیادی نیز به همراه دارد؛ بر اثر اطلاعات به دست آمده کاشت نگین در یک چشم بین 7 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد.

نگین هایی که در چشم کاشته می شود براق نیست و تنها با چرخاندن چشم به یک طرف

دیده می شود.

به دلیل عوارض زیاد، هزینه گزاف و ترس از این عمل، کاشت نگین در چشم محبوبیت زیادی ندارد اما گفته می شود برخی افراد متمول و ناآگاه از عوارض آن، متقاضی انجام این عمل هستند .


برچسب ها: چهره ، نگین ، چشم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: