کد خبر: ۲۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۳ - 2014July 15
شفا آنلاين-رئیس بخش قلب اطفال بیمارستان نمازی شیراز گفت: با وجود دانش بالای متخصصان بیمارستان نمازی شیراز، کمبود امکانات جان کودکان این بیمارستان را تهدید می‌کند.
به گزارش شفا آنلاين،حمید آموزگار امروز در شیراز اظهار داشت: در گذشته کودکان و نوزادان به علت نبود علم و متخصصان خبره جان خود را از دست می‌دادند و امروز در حالی شاهد مرگ‌ومیر این گروه سنی هستیم که هم متخصص خوب داریم و هم علم کافی تا آن‌ها را مداوا کنیم.

این فوق‌تخصص قلب کودکان به کمبود امکانات و فضای کافی در بیمارستان نمازی شیراز اشاره و تأکید کرد: این مشکلات سبب شده تا نوزادان و کودکان برای انجام عمل جراحی در صف انتظار چندماهه قرار گیرند که گاهی تعدادی از آن‌ها به علت از دست رفتن وقت فوت می‌کنند.

کل بخش اطفال تنها با یک آنژیوگرافی اداره می‌شود

وی بابیان اینکه در بخش کودکان بیمارستان نمازی عمل‌های جراحی صورت می‌گیرد که تا 10 سال پیش حتی فکرش هم برای عده‌ای غیرممکن بود افزود: باوجود این پیشرفت‌ها وضعیت امکانات و فضا آن‌چنان‌که بایدوشاید تغییر نکرده، نه بیمارستان جدیدی در دستور کار بوده و نه حتی دستگاه آنژیوگرافی جدیدی برای بخش اطفال تهیه ‌شده است.

رئیس بخش قلب اطفال بیمارستان نمازی شیراز، تصریح کرد: بخش ICU کودکان بیمارستان باوجود تعداد بالای مراجعه‌کنندگان از سراسر کشور با همان وسعت و امکانات چند سال پیش اداره می‌شود و این موضوع متخصصان، کارکنان و حتی بیماران را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کرده است.

آموزگار در ادامه بابیان اینکه طی چند سال اخیر با پیشرفت‌های صورت گرفته در این بخش دیگر کمتر نوزادی در این بیمارستان می‌میرد افزود: باوجود کمبود امکانات و فضای کافی، عمل‌هایی که در این بیمارستان صورت می‌گیرد گاهی در کشور نمونه و منحصربه‌فرد است.

به گفته این فوق‌تخصص قلب اطفال تا چند سال پیش بیشتر نوزادانی که با مشکلات قلبی و عروقی به دنیا می‌آمدند به خاطر عمل قلب بازی که روی آن‌ها انجام می‌شد می‌مردند.

وی با بیان اینکه عارضه قلبی این کودکان در همان دوران جنینی تشخیص داده می‌شد، اما به خاطر نبود علم و تجهیزات کافی با همان عارضه به دنیا می‌آمدند و گاهی هم بعد از چند ماه از دنیا می‌رفتند افزود: اما طی چند سال اخیر با مجهز شدن بیمارستان نمازی به امکانات مناسب و اساتید خبره این علم، دیگر کمتر شاهد این فاجعه اندوه‌بار هستیم.

رئیس بخش قلب کودکان بیمارستان نمازی شیراز، با بیان اینکه با تجهیزات به‌روز دنیا امروز می‌توان نوزادان را در رحم مادر درمان کرد به بیان برخی از منحصربه‌فردترین عمل‌های قلب نوزادان جنوب کشور در این بیمارستان طی دو سال گذشته پرداخت.

استنت‌گذاری مجرای شریانی در نوزادان (Stenting of PDA in neonate)

آموزگار با بیان اینکه درگذشته حدود 20 تا 40 درصد نوزادان مبتلا به بیماری قلبی مانند تترالوژی فالوت آترزی دریچه پولمونر که قسمت عمده بیماران قلبی سیانوتیک را تشکیل می‌دهد به علت نیاز به عمل جراحی قلب باز، شانت و نبود امکانات جراحی قلب مناسب برای نوزادان در همان بدو تولد می‌مردند اضافه کرد: از دو سال پیش با آغاز روش استنت‌گذاری مجرای شریانی نوزادان، میزان مرگ میر این بیماران بسیار کاهش ‌یافته و این در حالی است که تا چندی پیش این پروسیژر تنها در مرکز شهید بهشتی تهران بر روی تعداد محدودی نوزاد انجام می‌گرفت و مرکز قلب شیراز تنها مرکزی محسوب می‌شود که با توجه به مرگ‌ومیر بسیار کم این پروسیژر را به‌ عنوان پروسیژر اولیه بر روی نوزادان بسیاری انجام داده و نتایج آن در ژورنال‌های بین‌المللی، به چاپ رسیده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بستن فیسچول‌های شریانی در کودکان را یکی دیگر از جراحی‌های منحصربه‌فرد این بیمارستان دانست و ادامه داد: تا سال 88 درمان این بیماری تنها به کمک عمل جراحی قلب باز انجام می‌گرفت که با فراهم آمدن امکانات لازم برای انجام آن به کمک فنر این کار در این مرکز بعد از تهران راه‌اندازی شد.

بیمارستان نمازی شیراز تنها مرکز جنوب کشور است که عمل فیسچول شریانی انجام می‌دهد

وی ادامه داد: تاکنون شش بیمار مبتلابه فیسچول شریانی از نوزاد 10 روزه تا کودک سه ساله تحت این پروسیژر قرارگرفته‌اند که در هیچ‌کدام از بیماران عوارض ناشی از این پروسیژر دیده نشده و این پروسیژر در مرکز قلب کودکان شیراز به‌عنوان تنها مرکز در جنوب و مرکز کشور انجام می‌شود.

این جراح قلب بستن مجرای عمودی را یکی دیگر از دستاوردهای بخش قلب اطفال بیمارستان نمازی عنوان کرد و بیان داشت: مجرای عمودی بیماران مبتلا به آنومالی عروق ریوی به دلیل فشار ریوی بالا اغلب بعد از عمل جراحی باز نگه‌داشته و پس‌ازاین کاهش، مجرا با انجام عمل بعدی بسته می‌شود که با فراهم آمدن امکانات لازم برای بستن مجرای عمودی در این مرکز این بیماران از عمل بعدی رهایی یافته‌اند.

آموزگار ادامه داد: این عمل برای دو بیمار با این شرایط در این مرکز انجام‌شده که نتایج مناسب بوده است.

وی بابیان اینکه متخصصان قلب اغلب در درمان بیماران قلبی تک‌بطنی با فشار ریوی بالا دچار مشکلات فراوانی هستند خاطرنشان کرد: جراح در این بیماری مجبور به تنگ کردن خروجی بطن راست بیمار است که در حال حاضر این پروسیژر که بیش از این تنها در تهران انجام می‌شد در بیمارستان نمازی شیراز بر روی سه کودک انجام گرفت که هر سه بیمار به مرحله بعدی عمل خود رسیده‌اند.

بستن سوراخ بین بطنی نوزادان برای نخستین‌بار در جنوب کشور در شیراز انجام می‌شود

این متخصص قلب اضافه کرد: با توجه به امکانات جدید در کاتتریزاسیون قلب، بستن سوراخ بین بطنی و بین دهلیزی با این دستگاه به‌جای عمل جراحی قلب باز از مدت‌ها پیش در بسیاری از مراکز جهان مورد توجه قرارگرفته و چند سالی است که بعد از تهران در شیراز نیز برای نخستین‌بار در جنوب کشور، در این مرکز نیز راه‌اندازی شده است.

وی افزود: بعد از انجام این عمل بر روی 61 بیمار از یک تا 18 ساله و به‌دست آمدن نتایج بسیار خوب در حال حاضر بیماران از شهرهای اصفهان، کرمان و جنوب کشور به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

نخستین عمل هیبرید هیپوپلازی بطن چپ کشور در بخش قلب کودکان بیمارستان نمازی شیراز

آموزگار در ادامه به عمل هیبرید (جراحی و اینترونشن) برای نوزاد با هیپرپلازی بطن چپ برای نخستین‌بار در کشور، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد و بیان داشت: لازم به ذکر است این نوزادان تا چندی پیش به علت نبود این فنّاوری در کشور فوت می‌کردند.

کار گذاشتن بالن برای قلب جنین در رحم مادر

رئیس بخش قلب کودکان بیمارستان نمازی شیراز در ادامه به نخستین مداخله قلبی جنین در شیراز اشاره و تصریح کرد: این عمل بر روی جنینی صورت گرفت که در هفته 28 جنینی پزشکان متوجه تنگی دریچه ریوی و افزایش اندازه دهلیز راست و همچنین افزایش شلی دریچه سه‌لتی و وجود مقداری افیوزن اطراف قلب آن شده بودند و در این جراحی منحصربه‌فرد قلب جنین در رحم مادر توسط پزشکان متخصص بالن‌گذاری و عارضه برطرف شد.

کمک خیران راه نجات کودکان در حال مرگ

رئیس بخش قلب کودکان بیمارستان نمازی شیراز، در پایان با توجه به تلاش مسئولان دانشکده علوم پزشکی شیراز، برای تجهیز این بیمارستان از خیران و سرمایه‌گذاران خواست تا با کمک خیرخواهانه خود بسیاری از این کودکان بی‌گناه را از مرگ حتمی نجات دهند

فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: