کد خبر: ۲۷۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 07
داروهای تزریقی به داخل بافت اندام تناسلی نظیر پاپاورین و آلپروستادیل داروهای تزریقی عضلانی نظیر تستوسترون که البته اشکال خوراکی و کرم آن نیز موجود است.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>ناتوانی جنسی (Erectile dysfunction) در مردان وضعیتی که آقایان در آن نمی توانند نعوظ خود را به میزان مورد نیاز برای انجام نزدیکی با جنس مخالف حفظ کنند را ناتوانی جنسی نامیده اند.

به گزارش شفاآنلاین:بیشتر مشکلات جنسی در میان آقایان مربوط به نعوض یا انواع آن می باشد. این مشکل ها اگر درمان نشوند می توانند به صورت دایمی در آقایان باقی بماند.

مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر ناتوانی جنسی شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.

کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود.

مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است.

دلایل بروز ناتوانی جنسی
اگرچه مردان میانسال و کهنسال بیشتر در معرض این ناتوانی هستند، اما ناتوانی جنسی می تواند گریبان گیر هر مردی شود حتی در جوانان هم دیده شده است. طبق آمار حدوداً ۱۰ تا ۱۵ میلیون مرد در آمریکا با این مشکل دست به گریبانند. دلایل اصلی ناتوانی جنسی به شرح زیر است:

بیماری ها
طبق تحقیقات پزشکی ۷۰ درصد از ناتوانی های جنسی از عواقب ابتلای افراد به دیابت، بیماری های کلیه، سفت شدگی بافت ها، اختلالات غدد، بیماریهای آوندی، فشار خون بالا و همچنین بیماری های اعصاب می باشد.

بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کلیه افراد مبتلا به دیابت دچار ناتوانی جنسی هستند. ممکن است که ناتوانی جنسی علامتی برای ابتلای شما به بیماری جدی تر باشد که از آن خبر ندارید.

پس اگر دچار ناتوانی جنسی هستید، سریعاً دنبال درمان های تخصصی باشید.

معالجات
برخی از داروها که برای درمان فشار خون، زخم معده، افسردگی، سرطان پروستات و همچنین داروهایی که برای جلوگیری از طاسی و کمک به رژیم های غذایی استفاده می شوند ممکن است عوارض جانبی مثل ناتوانی جنسی داشته باشد.

در اینگونه موارد این ناتوانی جنسی فقط تا زمانی که از این داروها استفاده می کنید طول میکشد.

اعمال جراحی
جراحی های انجام شده بر روی نخاع، پروستات، مثانه و لگن خاصره ممکن است با قطع بعضی عصب ها، بافت ها، ماهیچه ها و شریان های مورد نیاز به ناتوانی جنسی منجر شوند.

درمان ناتوانی جنسی

استفاده از سیگار، مشروبات الکلی و داروهای مخدر
امروزه ثابت شده است که کشیدن سیگار هم یکی از دلایل ابتلا به ناتوانی جنسی به حساب می آید. هر چند که بعضی به غلط تصور می کنند که سیگار با تحریک جنسی همراه است اما این تصور کاملاً بی پایه و اساس است.

در مورد مشروبات الکلی و داروهای مخدر مثل هروئین و کوکائین هم وضع به همین منوال است. (تقریباً ۱۰۰ درصد مردانی که کوکائین استفاده می کنند دچار ناتوانی جنسی هستند.)

عدم توازن هورمون ها
از آنجا که تستوسترون و سایر هورمون های نرینگی با ورود به میانسالی کاهش مییابند، عقیده بر این است که پایین بودن تستوسترون به خصوص در کهنسالان مهمترین دلیل ابتلا به ناتوانی جنسی می باشد. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که کمبود تستوسترون همچنین به سایر مشکلات جنسی نیز می انجامد.

عوامل روانی
آمار نشان می دهد که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از ناتوانی های جنسی نتیجه مستقیم بعضی مشکلات روانی مثل کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و به خصوصا استرس و اضطراب است.

در اینجا هیچ مشکل جسمی وجود ندارد و مرد کاملاً سالم است اما باز هم قادر به برقراری ارتباط نیست.

میزان آسایش مرد هم بسیار مهم است. خستگی و بی حوصلگی، مشکلات زناشویی، یا تفکرات منفی نسبت به همسر می تواند به بروز ناتوانی بیانجامد.

ناتوانی جنسی که از مشکلات روانی ناشی می شود معمولاً موقتی هستند و فقط تا زمانی وجود دارند که ان مشکل روانی نیز در فرد وجود دارد. یکی از بهترین راه های تاثیر بر روی روان رایحه درمانی است که بهترین رایحه شناخته شده و مورد استفاده در این روش ، رایحه وانیل طبیعی می باشد.

خود را آزمایش کنید
برای اینکه متوجه شوید ریشه مشکل جنسیتان عوامل روانی است یا عوامل جسمانی می توانید این آزمایش را امتحان نمایید. آقایان در طول شب و هنگام خواب چندین بار دچار تحریک جنسی می شوند.

اگر شما هم در حین خواب با چنین علائمی رو برو شدید می توانید از سالم بودن عصب ها، رگ ها و دیگر قسمت های آلت تناسلیتان اطمینان حاصل کنید. این دلایل به شما نشان می دهد که ریشه مشکلات جنسیتان مربوط به عوامل جسمی نیست بلکه مشکل شما به عوامل روانی باز می گردد.
برای مشخص کردن این مسئله می توانید به سادگی با تر کردن آلت جنسی و چسباندن یک برچسب بر سر آلت جنسی به خواب روید.

پس از بیدار شدن در روز اگر برچسب سرجایش نباشد به این معنا است که در شب دچار تحریکات شده اید و کاملاً سالم هستید.

مکانیسم نعوظ در آلت تناسلی
نعوظ طبیعی آلت به دنبال هماهنگی پیچیده ای که بین اعصاب؛ عروق و غرایز جنسی شخص صورت می گیرد اتفاق می افتد.

این هماهنگی باعث هجوم خون به داخل آلت و به دنبال آن نعوظ آلت می گردد. در طول مدت نعوظ دریچه های وریدی بسته بوده بنابراین نعوظ تداوم می یابد.

پس از انزال دریچه های وریدی باز شده و با خروج خون از آلت تناسلی نعوظ خاتمه یافته و آلت تناسلی به حالت اولیه بر می گردد.

لازم به ذکر است که افراد طبیعی چندین بار به هنگام خواب و در صبحگاه دچار نعوظ می شود. (نعوظ صبحگاهی)

تشخیص علت ناتوانی جنسی چگونه می باشد؟
پس از مراجعه بیمار، مصاحبه پزشک با بیمار در مورد بیماریهای مختلف و عملکرد جنسی شخص اقدامات تشخیصی لازم انجام می شود.

قبل از هر چیز بایستی مشخص گردد که علت ناتوانی مسائل روحی روانی است یا مسائل فیزیولوژیک.

افرادی که ناتوانی آنها به دلیل مشکلات روحی روانی است معمولا نعوظ صبحگاهی دارند ولی در هنگام مقاربت قادر به ایجاد و حفظ آن نیستند ولی افرادی که دچار اختلالات فیزیولوژیک هستند نعوظ صبحگاهی مناسبی ندارند و ممکن است دچار بیماری های مختلفی باشند که در بخش قبلی به آنها اشاره شد.

با مراجعه به پزشک و مشخص شدن علت بیماری پزشک می تواند موثرترین و بی خطر ترین روش درمان ناتوانی جنسی را برای بیمار انتخاب کند. ممکن است در طی روند تشخیص نیاز به اقدامات پاراکلینیکی مانند Rigi-Scan ، کاورنوگرافی، سونوگرافی داپلر و … باشد.

انواع ناتوانی های جنسی و درصد شیوع آن در بین مردم
۵۵ درصد افراد به درجاتی از اختلال نعوظ (erection) مبتلا هستند. از این بین ۱۸ درصد خفیف، ۲۴ درصد متوسط و ۱۰ درصد شدید هستند.
ejaculation زودرس ۲۷ درصد
نداشتن میل جنسی به همسر ۱۷ درصد
استرس و اضطراب هنگام مقاربت ۱۷ درصد
علت ناتوانی جنسی

درمان
به طور کلی داروهایی که از نظر سازمان بهداشت جهانی تایید شده‌اند شامل موارد زیر است.

داروهای خوراکی سنتتیک نظیر سیلدنافیل، تادالافیل و ویاگرا: سیلدنافیل یا ویاگرا یک مهار کننده خوراکی است که اثر شل ‌کنندگی عضلات کورپوس کارورنوسوس و تجمع خون در سینوزوئیدها و در نهایت erection را در پی دارد.

erection در این افراد فقط در حالتی ایجاد می ‌شود که تحریک جنسی وجود داشته باشد و نتیجه آن هم در ۶۳ درصد از افرادی که با دوز ۲۵ میلی ‌گرم خوراکی نیم ساعت قبل از آمیزش مصرف می ‌نمایند، دیده می ‌شود.

در این میان گذشته از آن که این دارو در کسانی که بیماری قلبی ـ عروقی دارند می ‌بایست با احتیاط بسیار فراوان زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود، عوارض آن به همین جا خلاصه نمی ‌شود.

بیماری پریاپیسم، عارضه ‌ای است که این روزها زیاد دیده می ‌شود و این در حالی است که تنها علت آن مصرف خودسرانه این دارو توسط افراد است چرا که در کشورهای توسعه‌ یافته این عارضه تنها در درصد کوچکی از مبتلایان به این نوع اختلال مشاهده می ‌شود.

داروها با ریشه گیاهی نظیر یوهمبین و آفرودیت
آفرودیت محتوی چندین گیاه شامل دارچین، خارخاسک، زعفران و زنجبیل می باشد. مطالعات وسیعی روی اثر این گیاهان برای رفع اختلالات جنسی در سطح جهان انجام شده است.

مواد موثر گیاهی بخصوص ساپونین و اسانس ها و استروئیدهای موجود در این گیاهان در برطرف نمودن ناتوانی جنسی موثر می باشد و با اتساع عروق آلت تجمع خون را در این عضو زیاد کرده و موجب نعوظ می گردد.

در بعضی افراد اختلالات جنسی همراه با اضطراب ناشی از ناتوانی انجام دهی عمل جنسی است آفرودیت قادر به برطرف کردن این اضطراب بوده موجب آرامش و اعتماد به نفس می شود.

موارد احتیاط و منع مصرف
بیماران قلبی و بیمارانی که اخیرا مبتلا به سکته قلبی شده اند در مصرف این دارو باید احتیاط کنند.

عوارض جانبی
بیمارانی که نسبت به اسانس های گیاهی حساسیت دارند باید این دارو را با احتیاط مصرف کنند. در کمتر از یک درصد بیماران عدم تحمل گوارشی سردرد مختصر و برافروختگی صورت گزارش شده است.

مقدار مصرف
قطره به میزان ۵۰ تا۶۰ قطره ۳ بار در روز در یک فنجان آب قند بعد از غذا میل شود قرص به میزان یک قرص ۳ بار در روز بعد از غذا میل شود آفرودیت را می توان برای حصول نتیجه بهتر مستمر مصرف نمود.

داروهای تزریقی به داخل بافت اندام تناسلی نظیر پاپاورین و آلپروستادیل
داروهای تزریقی عضلانی نظیر تستوسترون که البته اشکال خوراکی و کرم آن نیز موجود است.

در یافته های اخیر شرکت داروسازی ویووس نتایج کارآزمایی‌های بالینی جدید خود روی داروی درمان‌ کننده اختلالات جنسی و مشکلات نعوظ را منتشر کرد.

نام این دارو اوانافیل (Avanafil) است و در کارآزمایی‌هایی با نام REVIVE 301 -TA برسی شده است.

نتایج این برسی ها نشان می دهد آقایانی که ۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی از این دارو با دوز های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌ گرمی استفاده کرده اند به ترتیب ۶۷ درصد، ۶۹ درصد و ۷۲ درصد از رابطه برقرار شده رضایت داشته اند و رابطه موفقی برقرار کرده اند.
برچسب ها: روش ، درمان ، ناتوانی جنسی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: