کد خبر: ۲۷۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - 2021April 05
اگر جواب آزمایش عفونت های آمیزشی مثبت باشد، معمولا مداوای آن در بارداری آسان است.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>پاپ اسمیر آزمایشی است که تغییرات سلول های دهانه رحم را بررسی کرده و در صورت وجود سرطان دهانه رحم و شرایطی که منجر به سرطان می شود، آنرا به خوبی نشان می دهد.
 به گزارش شفاآنلاین:ولی آیا پاپ اسمیر در دوران بارداری بی خطر است؟ آیا امکان دارد پاپ اسمیر منجر به سقط جنین در زمان بارداری شود؟ درصورتی که لازم باشد در بارداری پاپ اسمیر انجام دهید، چه کاری باید انجام دهید؟
ازمایش پاپ اسمیر، گاهی میتواند با تشخیص بموقع علامت های سرطان دهانه رحم ، جان یک بیمار را نجات دهد. در صورتی که سرطان زود تشخیص داده شود، شانس درمان بسیار بالاتر خواهد بود. این ازمایش، همینطور میتواند سلول های غیرطبیعی سرویکس را پیش از تبدیل شدن به سلول های سرطانی تشخیص بدهد. درمان این سلول های غیر طبیعی، میتواند از تشدید سرطان رحم جلوگیری کند. ازمایش پاپ اسمیر، یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از سرطان رحم است.

 

انجام پاپ اسمیر در بارداری,شرایط انجام پاپ اسمیر در بارداری,آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری
علت انجام پاپ اسمیر

 

به چه دلیل ممکن است در بارداری احتیاج به تست پاپ اسمیر باشد؟
به همان دلایلی که احتمالا پیش از بارداری تست پاپ اسمیر انجام می دادید، مهم است که پس از بارداری هم این کار را انجام دهید. پاپ اسمیر یک بخش معمول از معاینات است و احتمالا در نخستین ملاقات پس از بارداری این تست را انجام خواهید داد. در عین حال پزشک احتمالا بیماریهای مقاربتی مثل کلامیدیا یا سوزاک را هم ازمایش می‎ کند که در صورت عدم درمان امکان دارد به جنین اسیب وارد کند.

 

پاپ اسمیر انجام شده در دوران بارداری مثل سایر موارد مشابه خواهد بود و برای این کار پزشک با یک سواب سلولهای دهانه رحم را جمع آوری و به ازمایشگاه می فرستد. بسته به ازمایشگاه نتایج تست پاپ اسمیر طی یک یا دو هفته دردسترس خواهد بود. در صورت پیدا کردن سلول ‎های غیرطبیعی پزشک معاینه کامل از دهانه رحم شما انجام خواهد داد و امکان دارد تست را در چند هفته تکرار کند.

 

برای بیشتر خانم‌ها سلول های غیرطبیعی هیچ علتی برای هشدار ایجاد نمی کند. این احتمال وجود دارد که نتایج تست شما به علت عفونت مخمر مبهم باشد. ولی درصورتی که پس از ازمایش بیشتر مشخص شود که سلول های سرطانی وجود دارد پزشک احتمالا تا تولد نوزاد صبر می کند ولی درصورتی که تشخیص بیماری مقاربتی داده شود برای محافظت از شما و جنین درمان با آنتی بیوتیک شروع می شود.

 

تشخیص زود هنگام بیماری­ های ژنتیکی در حین حاملگی می­ تواند منجر به درمان بموقع این بیماری­ ها در زمان بارداری و پیش از تولد جنین گردد. طبق یک مطالعه ی انجام شده محققان دریافته اند که با انجام یک تست ساده ی پاپ اسمیر در هفته ی پنجم بارداری می­ توان بعضی اختلال های ژنتیکی را در کودکان تشخیص داد. به گفته ی این پژوهشگران شیوه های فعلی برای غربالگری جنین از نظر اختلال های ژنتیکی، شیوه های غربالگری تهاجمی می باشند که برای انجام آنها ، مادران باردار می بایست در هفته ی نهم تا دوازدهم بارداری مراجعه نمایند.

 

انجام پاپ اسمیر در بارداری,شرایط انجام پاپ اسمیر در بارداری,آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری
تست پاپ اسمیر در بارداری

 

ازمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری چطور انجام می شود؟
برای انجام ازمایش، خانم باردار باید دراز کشیده و پاهای خود را روی دو رکاب مشخص شده قرار دهد. پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز نگهداشتن دهانه واژن استفاده نموده و با یک وسیله به نام اسپاچولا یا برس سرویکس شروع به نمونه برداری از رحم و گردن رحم می نماید. در مرحله بعد، نمونه ها برای آنالیز به ازمایشگاه فرستاده می شود.

 

جواب تست پاپ اسمیر در بارداری چه زمانی حاضر می شود؟
پاپ اسمیر انجام شده در دوران بارداری مثل سایر موارد مشابه خواهد بود. این کار پزشک شما را با استفاده از یک قلم مو نازک یا اسپاتول ریز برای جمع آوری نمونه ای از سلول های دهانه رحم، که برای ارزیابی به ازمایشگاه فرستاده می شود، انجام می دهد. از سواب پنبه ای هم برای جمع آوری نمونه ای از ترشحات دهانه رحم و/ یا واژن استفاده می شود که برای STD ها ازمایش می شود.

 

بسته به آزمایشگاهی که پزشک از شما استفاده می کند، نتایج پاپ معمولاً طی یک یا دو هفته دردسترس است. در صورت یافتن سلول های غیر طبیعی، پزشک معاینه کامل از دهانه رحم شما را انجام می دهد و امکان دارد تست را در چند هفته تکرار کند. برای بیشتر زنان، سلولهای غیر طبیعی هیچ علتی برای هشدار ایجاد نمی کنند. امکان دارد نتایج شما به علل جزیی مثل عفونت مخمر باشد.

 

چنانچه پس از ازمایش بیشتر مشخص شود که سلولهای سرطانی یافت میشوند ، پزشک شما احتمالاً منتظر می ماند تا پس از تولد کودک شما تا ادامه ی معالجه را انجام دهد. درصورتی که STD تشخیص داده شود، برای مراقبت از شما و کودکتان، درمان خواهید گردید( بسياري از آن ها به آسانی با آنتی بیوتیک ها درمان میشوند ).

 

انجام پاپ اسمیر در بارداری,شرایط انجام پاپ اسمیر در بارداری,آزمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری
ازمایش پاپ اسمیر در دوران بارداری

 
پیشنهاد ویژه
ساعتتان را با همسرتان ست کنید/خرید انلاینمراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه هاراز های داشتن لبخند زیبا چیست؟

آیا انجام پاپ اسمیر در بارداری برای جنین خطرناک است؟
پاپ اسمیر معمولاً خطری برای شخص باردار ندارد ولی چنانچه عفونت تشخیص داده نشود امکان دارد عفونت به جنین( مثلا به چشم او) سرایت کند.

 

چنانچه پاسخ ازمایش مثبت باشد چه اقدامی باید انجام داد؟
چنانچه سلول های غیر نرمال در ازمایش پاپ اسمیر مشاهده شود پزشک امکان دارد از کولپوسکوپی که معاینه دقیقتر گردن رحم است، استفاده نماید. ولی بیوپسی( بافت برداری) یا اقدامات ديگر، معمولاً به پس از زایمان موکول خواهد شد.

 

اگر جواب آزمایش عفونت های آمیزشی مثبت باشد، معمولا مداوای آن در بارداری آسان است. اگر دچار سوزاک، یا کلامیدیا شده باشید درمان آن با آنتی بیوتیک هایی که پزشک تجویز می کند قبل از زایمان انجام خواهد شد. همسر شما نیز باید از این آنتی بیوتیک ها مصرف کند تا جلوی ورود عفونت از طریق بدن او به بدن شما گرفته شود.

 

چنانچه به HPV مبتلا شده باشید از آنجا که HPV ویروس است به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد. واکسنی که برای جلوگیری از آن وجود دارد هم در دوران حاملگی هرگز توصیه نمی شود. درصورتی که به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید بارداری میتواند سبب گسترش آن بشود یا نشود.

 

درصورتی که زگیل ها خود به خود بر طرف نشدند پزشک آن ها را با منجمد کردن، گرمای الکتریکی یا لیزر بر می دارد. ولی درصورتی که زگیل ها بر بارداری شما تاثیری نداشته باشند پزشک معمولاً تا پس از زایمان صبر می کند. زگیل تناسلی به ندرت خانم باردار را مجبور به زایمان غیر طبیعی می کند. خوش بختانه، احتمال انتقال بیماری HPV به جنین هم بسیار کم است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: