کد خبر: ۲۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 11
شفا آنلاين- برای نخستین بار در جنوب کشور ، در بیمارستان نمازی شیراز جراحی کارگذاری الکترود عمقی مغز برای بیماران پارکینسون، لرزش و سایر اختلالات حرکتی توسط گروه جراحی مغز و اعصاب این بیمارستان انجام شد.
به گزارش شفا آنلاين،دکتر رزم کن سرپرست این تیم جراحی گفت: در این عمل جراحی که منطبق با برترین استاندارد های جراحی روز دنیاست ،بیمارانی که علائم اختلالات حرکتی آنها با دارو قابل کنترل نیست می توانند از این روش استفاده کنند و درمان شوند.

وی بیان داشت:دستگاه کارگذاری الکترود که در این عمل جراحی مورد استفاده قرار گرفته ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گروه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان نمازی شیراز آن را با صرف هزینه ای افزون بر 400 هزار یورو تهیه کرده اند.

رزم کن افزود: همچنین هزینه وسایل مصرفی برای هر بیمار بین 80 تا120 میلیون تومان است که با حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، بیمارستان نمازی و اجرای طرح تحول نظام سلامت بیماران بین پنج تا 10 درصد این هزینه را پرداخت می کنند .

بیماری پارکینسون همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم مشاهده می شود.

این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می دهد.

افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در عقده های قاعده ای مغز موجب علائم ترمور، سفتی عضلات و کندی حرکات می شود.

بیماری پارکینسون یا PD، برای اولین بار از سوی دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی شناخته شد و نام این بیماری هم برگرفته از نام این دانشمند است.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: