کد خبر: ۲۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۳ - 2014July 10
شفا آنلاين-خانمی 28 ساله و مربي ورزش. او 4 سال قبل به يکي از جراحان پلاستيک مراجعه کرد تا عمل پروتز پستان انجام دهد. جراحي کاملا موفق بود و او هم از نتيجه راضي اما از چند ماه قبل، مشکلي برايش پيش آمد. وقتي به پزشک مراجعه كرد، متوجه شد سيليکون‌هاي كار گذاشته‌شده بايد خارج شوند.

به گزارش شفا آنلاين،این خانم که تمايلي به جراحي مجدد ندارد،مي‌پرسد:

يعني هيچ چاره‌اي جز خارج‌کردن پروتزم نيست؟

مشكل شما چيست؟

من مربي ورزش هستم و بايد اندام متناسب و موزوني داشته باشم اما به‌طور ژنتيکي سينه‌هايم خيلي کوچک بود و براي بزرگ‌تر کردن آنها، تصميم گرفتم پروتز بگذارم.

از نتيجه راضي بوديد؟

4 سال قبل عمل پروتز انجام دادم و هيچ مشکلي نداشتم. اندامم زيبا شده بود و اعتماد به‌نفس زيادي هم پيدا کرده بودم. تا اينکه حدود 5 ماه قبل سنگيني، سفتي و درد مختصري در سينه‌هايم احساس کردم. ابتدا فکر مي‌کردم طبيعي است و شايد هورموني باشد ولي اين‌طور نبود.

چه اتفاق ديگري افتاد؟

از يک ماه قبل، درد هر روز شديدتر مي‌شد تا اينکه ديگر حتي نمي‌توانستم در محل کارم حاضر شوم يا حتي بخوابم. مسکن‌هاي زيادي مصرف کردم ولي هيچ‌کدام اثربخش نبودند.

به پزشکتان مراجعه کرديد؟

بله، مراجعه کردم و بعد از معاينه معلوم شد اطراف پروتز‌ها فيبروز ايجاد شده و پروتزها بايد زودتر خارج شوند، اما من هيچ تمايلي به خارج کردنشان ندارم و دنبال راه‌حلي هستم تا بدون جراحي اين مشکل برطرف شود ..

نگاه فوق‌تخصص جراحي پلاستيک و ترميمي،دکتر حميد ملکان راد ‌عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ارتش

علت فيبروز پروتز پستان ناشناخته است

در بافت پستان مقدار زيادي الياف کلاژني با خاصيت انقباضي وجود دارد که ممکن است با ورود جسم خارجي مانند پروتز، تحريک و منقبض شود. به دنبال انقباض کلاژن‌ها به‌تدريج درد ايجاد مي‌شود و پستان شکل قبلي و متناسب خود را ازدست مي‌دهد. علت اين پديده هنوز ناشناخته است ولي ممكن است عواملي در کم و زياد کردن احتمال بروز اين مشكل نقش داشته باشند.

تجربه نشان مي‌دهد اگر سطح پروتز ناصاف باشد و زير عضله تعبيه شود، احتمال بروز فيبروز کمتر خواهدشد. صاف بودن پروتز و قرار دادن آن زير بافت پستان يا آغشته کردنش قبل از جايگذاري، احتمال بروز فيبروز را بالا مي‌برد. وقتي پروتز در بيماري درد ايجاد مي‌کند، اولين راهكار، تجويز داروهاي مسكن است. گاهي هم داروهاي کورتوني طولاني‌اثر تزريق مي‌شود به اين اميد که بتوان روند تشکيل فيبروز را متوقف کرد ولي اين اقدام‌ها تقريبا بي‌نتيجه‌اند.

این خانم از درد زيادي رنج مي‌برند و به نظر مي‌رسد که از جراحي دوباره هم نگران هستند ولي مي‌توانند بلافاصله بعد از خارج كردن پروتز قبلي، پروتز جديدي بگذارند. البته بايد بدانند که احتمال فيبروزه شدن پروتز بعدي هم وجود دارد. ماساژدادن پستان چند هفته بعد از عمل براي باز کردن فضاي کافي در اطراف پروتز تا حد زيادي احتمال بروز فيبروز را کاهش خواهدداد.

نگاه فوق‌تخصص جراحي پلاستيک وترميمي

دکتر سيدمهدي‌موسوي‌زاده‌،عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشکي بهشتي

پروتز پستان دو نوع عارضه دارد

برخي عوارض ناشي از گذاشتن پروتز پستان زودرس و برخي ديررس هستند. زودرس‌ترين عارضه، پروتز عفونت بعد از عمل جراحي است كه معمولا به درمان دارويي پاسخ مناسبي نمي‌دهد و تنها راه درمان‌ آن خارج کردن پروتز است.

در صورت ايجاد عفونت، گذاشتن پروتر بعدي به 6 ماه بعد موکول مي‌شود. عوارض ديررس اما متعددند؛ يکي از آنها پارگي پروتز است که با آمدن پروتزهاي جديد به بازار کمتر شاهد آن هستيم. در اين نوع از پروتز حتي اگر پارگي اتفاق بيفتد، امكان نشت مواد مايع به داخل پستان وجود ندارد. بعضي پروتزها هم محتوي آب و نمک‌اند و اگر پاره شوند، ناگهان حجم پستان کاهش مي‌يابد. در هر صورت پروتز پاره، بايد خارج شود چون ناهماهنگي در شکل پستان پديد مي‌آورد.

عارضه ديررس و نادر ديگر کپسولار کنتراکچر يا ايجاد بافت فيبروز سفت به دور پروتز است که نهايتا باعث مي‌شود پزشك مجبور به خارج كردن پروتز شود. اين عارضه معمولا بعد از 5-4 سال ظاهر مي‌شود و بيمار مبتلا به آن از سفتي پستان و درد شکايت مي‌کند. احتمال بروز كپسولاركنتراكچر نيز با آمدن پروتز‌هاي تکسچر جديد کاهش پيدا کرده ولي به صفر نرسيده است.

بهترين روش براي تشخيص تغيير شکل پروتز مانند پارگي يا جابجا شدن آن، ام‌آرآي است ولي تشخيص کپسولار کنتراکچر با معاينه معمولي هم امكان‌پذير خواهدبود.


سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: