کد خبر: ۲۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفا آنلاين-نشست صمیمیانه معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، عصر دوشنبه؛ نهم تیرماه در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاين و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در بخشي از اين نشست ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه شریف گفت: در حال حاضر شاهد مطرح شدن بحث هایی هستیم که پیش از این در کشور مطرح نبوده است، مانند اقتصاد مقاومتی و یا بحث های اقتصاد دانش بنیان. در حوزه اقتصاد دانش بنیان حرف های جدیدی را برای گفتن داریم و این همان تغییرات ساختاری است که باید انجام شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در کشور پژوهشگاه‌هایی داریم که هزاران میلیارد تومان در آنها هزینه شده است در حالی که هنوز از ارائه یک فناوری عاجز است، این موضوع نشان می‌دهد که روند فعلی اشتباه است و سیستم باید اصلاح شود. این اصلاح با فرهنگ‌سازی و با تلاش همگان میسر است. هدف اصلی معاونت علمی؛ اجرایی کردن قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان است. در حالی که اقتصاد نفتی نه نیاز به فناوری دارد، نه تکنولوژی و نه حتی دانشگاه. ما باید برای ايده، عقل و برای مغز ارزش قایل شویم، باید برای برند ارزش قایل شویم.

دبير هيات امناء صندوق شكوفايي و نوآوري، بزرگترین مشکل در راه اجرایی شدن قانون دانش بنیان را فرهنگسازي و جا انداختن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: بزرگترین مشکلی که در جامعه علمی و فناوری وجود دارد، بحث فرهنگی است، یعنی جا انداختن فرهنگ تاسیس و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور. کشوری که از راه فروش نفت خام پول بدست می‌آورد، حالا می خواهد از راه مغز، دانش و تكنولوژي پول بدست آورد، این امر نیاز به فرهنگسازی دارد.

ستاری گفت: در اقتصادی که پایه آن بر اساس رانت است و از راه فروش منابع درآمد بسیار بالایی دارد در ظاهر نه احتیاجی به تربیت مغز است و نه احتیاجی به تربیت نیروی دانشگاه. قانون حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان که 4 سال پیش تصویب شده است، قانون بسیار مدرنی است. بر اساس این قانون اگر کسی به سمت تاسیس شرکت‌های دانش بنیان برود تا 15 سال از دادن مالیات و گمرکی معاف است و می‌تواند با سهولت از وام ها و تسهيلات صندق‌ها نوآوري و شكوفايي استفاده کنند.

معاون علمی-فناوری رئیس جمهور با تاکید به این موضوع که نباید پول مربوط به مرز دانش در تجاری سازی صرف شود، تجاری سازی یعنی تسهیلات، افزود: افرادي از شما كه مايل باشيد براي تاسیس شرکت دانش بنیان، مي توانيد از طريق مراجعه به سایتdaneshbonyan.ir ثبت نام كنيد و از شرایط آن مطلع شوید. استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به راحتی برای کسانی که قصد ورود به حوزه دانش بنیان را دارند قابل دسترسی است.

او گفت: در حال حاضر نیز صندق دانشگاه شریف عاملیت اين صندوق را بر عهده دارد. تا سقف 300 میلیون تومان وام قرض الحسنه برای تاسیس شرکت های دانش بنیان پرداخت خواهد شد. بخش زیادی از هزینه‌های دانشگاه باید از محل فروش دانش تامین شود. باید از استادی وارد حوزه تجارت می‌شود حمایت کرد و در دانشگاه‌ها مرکز نوآوری راه اندازی شود که این اتفاق از دانشگاه شریف شروع شده است اما برای رسیدن به مطلوب نهایی چند سالی فاصله است.

عضو شوراي عالي انقالاب فرهنگي با بیان این نکته که باید از اول مهر فضای دانشگاه ها تغییر کند، ادامه داد: برای اصلاح وضع کنونی باید در دانشگاه حرکت انقلابی صورت بگیرد. دانشگاهی مانند شریف باید پارک علم و فناوری داشته باشد و ما نیز در این زمینه از هیچگونه كمك و سرمایه‌گذاری دریغ نخواهیم کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: بنیاد نخبگان یک جز از کل است، کاستی‌های بنیاد در حال برطرف شدن است و روند کنونی رو به رشد است. حمایت‌های بنیاد در آینده هدفمند تر خواهد شد. برای دانشجویان دکترا تا 18 میلیون تومان و برای دانشجویان ارشد تا 12 میلیون تومان پرداختی در سال خواهیم داشت که البته این مبلغ به صورت مستقیم نخواهد بود و به شکل جوایز تحصيلي به این افراد اهداء می‌شود.

او گفت: در آئین نامه جدید ابلاغي به هر دانشگاه ظرفیتی داده می‌شود تا بتواند نخبه‌های خود را شناسایی و به بنیاد معرفی کند. بدین ترتیب دانشگاهها به مراکز نخبه پرور تبدیل خواهند شد. اگر کسی در شرکت دانش بنیان جذب شود در سال اول 80 درصد و در سال دوم60 درصد حقوق او توسط بنیاد پرداخت خواهد شد و اگر فردی بخواهد جذب هیئت علمی شود نیز می‌تواند از تسهیلات بورس دكتراي شهيد احدي ويژه بنياد استفاده كند، از جمله، پرداخت 20 میليون تومان تشويقي به گروه مربوط به دانشگاه مقصد از طرف بنياد.

دبير هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، اتخاذ روش‌هاي اشتباه را عامل روند کنونی حوزه علم و فناوري دانست و افزود: معاونت هیچ محدودیتی به لحاظ مالی ندارد، باید کمک کنیم ارتباطات درست شکل بگیرد، با اطمینان می گویم هیچ محدودیت منابعی برای تجاری سازی پروژه‌ها و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد و تمام پروژه ها در قالب تسهیلات در نظر گرفته شده قابل حمایت است، البته به شرط دانش بنیان شدن این شرکت‌ها و در چارچوب قانون آن. محدودیت در این حوزه مالی نیست. فضای دانشگاه باید به سمتی برود که مشکلات جامعه را حل کند.

دكتر ستاری در پایان به تلاش براي راه اندازی سامانه مجازی نخبگان در آینده ای نزدیک اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد رابطه بنیاد و استعدادهای برتر نزدیکتر شود.

در اين مراسم كه با حضور قائم مقام، معاونان و مشاوران رئيس بنياد و رئيس دانشكده برق دانشگاه شريف تشكيل شده بود، 10 نفر از استعدادهاي برتر شركت كننده به بيان مسائل و ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: