کد خبر: ۲۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۳ - 2014June 25
شفا آنلاين-گرماي بدن يکي از مهمترين عوامل تاثيرگذار بر خلق و خوي افراد است.
به گزارش شفا آنلاين،گرما کلافگي را در بر دارد که بر نوع رفتار افراد و برخوردهاي اجتماعي موثر است. در اين يادداشت سعي کرده‌ايم آنچه براي تابستان بايد در لباس و پوشش مد نظر قرار گيرد را بيان کنيم.
 
تابستان فصل گرمي است که دغدغه‌هاي پوشش خنک را بيش از هميشه مطرح مي‌کند. در اين ميان يقينا توجه به نکات طراحي لباس و اهميت دادن به تجربه‌هاي موجود در اين عرصه مي‌تواند به افراد کمک کند تا از تعرق کمتر و خنکاي بيشتري لذت ببرند.
 

استفاده از پارچه‌هاي نخي و خنک

پارچه يکي از مهمترين عناصر در طراحي لباس و تامين خنکاي بدن و کاهش تعرق به شمار مي‌رود. به همين خاطر انتخاب پارچه مناسب مي‌تواند پايه‌هاي طراحي لباس را براي تامين مواردي نظير، راحتي، خنکي و زيبايي تامين کند. الياف طبيعي با پيشينه قوي يکي از موفق‌ترين نمونه‌ها در کاهش تعرق است تا جايي که هر چه بيشتر الياف طبيعي در نسوج پارچه وجود داشته باشد، ميزان گرما نيز کاهش پيدا مي‌کند. در ميان الياف طبيعي ابريشم يکي از کاربردي‌ترين نمونه‌ها در دوران کهن به شمار مي‌رود که علاوه بر کاهش تعرق از از انتشار بوي بد بدن نيز پيشگيري مي‌کند. پس نکته نخست در طراحي لباس تابستانه اين است که از پارچه‌هاي نخ و پنبه بيشتر بهره ببريم.
 
به اين ترتيب نمونه‌هايي نظير پارچه: لنيل و مواردي که داري 98 درصد ويسکوز است، براي اين فصل مناسب هستند. وال هندي و ملل از مدل پارچه‌هايي هستند که در لباس‌هاي تابستاني استفاده مي‌شوند.

استفاده از رنگ‌هاي روشن و مناسب

رنگ همواره به عنوان يکي از مهمترين عناصر در جذب نيروي خورشيد و گرماي بدن انسان شناخته شده است. بر اين اساس توجه به تم رنگ‌ها و نوع کارکرد آن‌ها در فصول مختلف براي طراحان و مصرف کنندگان ضروري است. دنياي رنگ‌ها بسيار پيچيده‌تر از آني است که بتوان با يک مقاله به آن پرداخت اما در مورد فصل تابستان کاهش تعرق با رنگ‌هاي روشن کاملا واضح و مبرهن است. زيرا همانطور که مي‌دانيد بدن انسان داراي انرژي است که گاها به صورت گرمايشي از او ساطع مي‌شود لذا لباس بايد بتواند فضاي تنفسي پوست را حفظ کند تا تبادل گرمايشي صورت گيرد و خنکي لازم تامين شود. ضمن اينکه خورشيد و نور آن بر روي گرماي بدن ما بسيار تاثيرگذار هستند لذا استفاده از رنگ‌هاي تيره در فصل تابستان بسيار اشتباه است. زيرا مستقيما تمام نور خورشيد را جذب مي‌کند و گرمايش بدن را افزايش مي‌بخشد.


استفاده از رنگبندي مناسب در تابستان از جمله اصولي است که هر طراحي بايد به آن توجه کند. رنگ‌هاي روشن با تناژهايي مانند صورتي و آبي يا مثلا مغز پسته‌اي، گلبهي با تناليته بنفش مناسب اين فصل هستند زيرا علاوه بر کاهش دما مي‌توانند به حفظ طراوت پوست و شادابي روحيه کمک کنند. البته بايد بدانيم که صرفا استفاده از يک تم رنگي مناسب نيست و بهتر است که گاهي تضاد را  نيز در رنگ لباس‌ها به کار ببريم. جالبتر است اگر در انتخاب لباس تابستانه به کنتراس رنگي آن فکر کنيم و از سه تم رنگي با يک هم پوشاني خاص در پوشش خود بهره ببريم.

عدم استفاده از مواد آرايشي

فصل تابستان از جمله زمان‌هايي است که تعرق پوست به حداکثر ممکن مي‌رسد لذا بايد فضا براي تنفس اين بخش فراهم شود.در حاليکه استفاده از برخي مواد آرايشي در اين فصل باعث مسدود شدن منافذ پوستي و پيشگيري از تعرق پوست مي‌شوند به همين خاطر افزايش گرما و تيره شدن پوست فرد را به دنبال دارند. به طور حتم استفاده از مواد آرايشي وقتي که در پوشش رنگ‌هاي روشن به کار برده مي‌شود سبب تيره نشان دادن پوست فرد مي‌شود. لذا توصيه مي‌شود تا جاي ممکن و براي خنکي بيشتر از اين بخش پرهيز کنيد. استفاده از لباس‌هاي رنگي مانند بژ در اين فصل روي پوست صورت بهتر جواب مي‌دهد.

استفاده کمتر از فلزات

زيورآلات و لوازم جانبي مد نظير: عينک، زيورآلات، صندل و ... يکي از مهمترين بخش‌ها در پوشش هر فردي هستند به همين خاطر هماهنگي اين بخش‌ها نيز با فصل تابستان ضروري است. در واقع براي انتخاب ملزومات اين بخش نيز بايد به گرماي هوا توجه کنيم بهتر است در فصل تابستان از عينک‌هاي دودي با فريم بزرگ استفاده شود تا تمام اطراف چشم پوشيده شود. زيرا قرار گرفتن اطراف چشم در برابر نور خورشيد باعث ايجاد غده‌هاي چربي کوچک مي‌شود. بهتر است جنس عينک نيز از کائوچو باشد تا مانند فلز گرما را جذب نکند و سبب تعرق بيشتر نشود. در بخش زيورالات نيز آثار چوبي و کائوچويي توصيه مي‌شود زيرا افزايش گرما يقينا باعث کلافگي فرد و تاثيرگذاري آن بر روابط اجتماعي‌اش مي‌شود.


پوشيدن لباس‌هاي گشاد

مناسب‌ترين لباس‌ها براي فصل تابستان از نوع گشاد هستند زيرا تنگي و جذب بودن لباس باعث افزايش گرما مي‌شود ضمن اينکه آزادي عمل را به خاطر افزايش تعرق از فرد مي‌گيرد و يقينا بر روي بوي بدن فرد نيز تاثير منفي مي ‌گذارد. پوشش گشاد و بلند به فرد امکان استفاده از دامن شلواري‌هاي شيک را مي‌دهد. بايد مانتوها به نوعي طراحي شود که در قسمت جلو دکمه داشته باشد البته اين دکمه مي‌تواند تنها در يک سوم بالاي تنه لباس قرار گيرد تا فرد براي استفاده از شلوارهاي گشاد داراي راحتي بيشتر باشد.

عدم استفاده از لايه چسب در طراحي لباس‌هاي تابستانه بسيار مهم است زيرا لايه چسب به خصوص در قسمت يقه و گردن باعث افزايش گرما براي فرد مي‌شود و گاهي مي‌تواند عرق سوز را نيز به دنبال داشته باشد. براي پروسه دوخت لباس تابستانه بايد به درستي فکر کرد يعني اينکه بدانيم دوخت‌ها پهن نباشند و در مناطق حساس بدن قرار نگيرند زيرا چنين حالتي مي‌تواند باعث ايجاد حساسيت و عرق سوز بدن شود. در تابستان بهتر است از لباس‌هاي آستين کوتاه کمتر استفاده کنيم زيرا اشعه خورشيد باعث سوختگي پوست مي‌شود ضمن اينکه صرف کوتاه بودن آستين لباس گرما کاهش نمي‌يابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: