کد خبر: ۲۵۸۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 28
اگر شستشوی واژن را روزانه با رعایت اصول و نکات بهداشتی انجام دهید می توانید از ایجاد بسیاری از بیماری های زنانه جلوگیری کنید.

شفاآنلاین>سلامت>سلامت جنسی>واژن بخشی حساس از بدن است که برای تمیز و سالم ماندن به انجام مراقبت های روزانه نیازمند است . واژن به خودی خود تمیز می ‎شود و نیازی به شستشو دادن آن نیست ؛ با این وجود شستشو دادن قسمت بیرونی دستگاه تناسلی و ناحیه اطراف مقعد ، در جلوگیری از بروز عفونت های مختلف و سوزش از اهمیت بالایی برخوردار است .

شستشوی واژن

به گزارش شفاآنلاین:برای تمیز نگه داشتن نواحی اطراف واژن ، روزانه آن را شستشو دهید. همچنین می ‎توانید با ایجاد عادات بهداشتی مناسب مانند استفاده از لباس زیر پنبه ای و خشک کردن قسمت بیرونی واژن، بعد از شستشو دادن آن به تمیز ماندن کمک کنید. در این قسمت به ارائه راه های مناسب برای شستشو دادن واژن خواهیم پرداخت .

روش 1:پیروی از روال روزانه شستشو

1. انجام فعالیت های روزمره باعث ایجاد تعریق در ناحیه تناسلی شده و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد خواهد کرد . برای جلوگیری از بروز عفونت های واژینال و یا ایجاد بوی ناخوشایند در آن، روزانه این نواحی را شستشو دهید . اگر پریود هستید، بهتر است بیش از یک بار در طول چرخه قاعدگی نواحی اطراف واژن خود را شستشو دهید .

2. برای شستشوی نواحی اطراف واژن خود از آب گرم و صابون ساده بدون عطر استفاده کنید چرا که صابون های فانتزی عطر دار باعث تحریک ناحیه واژینال شده و تعادل Ph آن را بر هم می‎ زنند و این امر باعث افزایش احتمال عفونت های واژینال خواهد شد .

البته لازم به ذکر است که استفاده از صابون های معطر در برخی افراد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، با این وجود اگر مستعد ابتلا به عفونت و تحریک هستید ، سعی کنید از صابون های معمولی بدون عطر استفاده کنید . برای شستشو ناحیه مورد نظر، از دست خود و یا یک وسیله نرم و ملایم استفاده کنید که استفاده از کیسه های سفت و زبر باعث تحریک ناحیه واژینال خواهد شد .

3. در حین شستشو، لبه های بیرونی ناحیه واژن خود را باز کرده و چین های درون آن و نواحی اطراف کولیتوریس را به خوبی شستشو دهید و سعی کنید برای شستشوی این ناحیه از واژن خود ، از صابون استفاده نکنید زیرا این امر ممکن است باعث خشک و تحریک شدن نواحیه داخلی واژنتان شود.

4. پس از اتمام شستشو ناحیه واژینال خود ، به سمت ناحیه پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) حرکت کنید و سپس مقعد و نواحی بین باسن خود را شستشو دهید . همیشه برای شستشو این نواحی، از واژن خود شروع کرده و به سمت ناحیه مقعد بروید تا میکروب ها از ناحیه مقعدتان به نواحی واژینال منتقل نشوند. شستشو بدن از پشت به جلو می ‎تواند خطر ابتلا به عفونت های واژینال و یا عفونت های ادراری را افزایش دهد .

5. بعد از اتمام شستشو ناحیه تناسلی خود ، کل این نواحی را با آب گرم شستشو دهید و اطمینان حاصل کنید که هرگونه صابون و مواد شوینده از این نواحی برطرف شوند ، در غیر اینصورت احتمال تحریک پذیری و خشک شدن این نواحی وجود خواهد داشت .

در صورت استفاده از دوش های دستی، از اعمال بیش از اندازه آب به داخل واژن خود خودداری کنید زیرا ورود آب بیش از حد به این ناحیه باعث سوزش و بر هم خوردن تعادل pH آن شده و باکتری های مضر را به این نواحی وارد خواهد کرد .

6. بعد از اتمام کامل شستشو ناحیه تناسی خود ، از یک حوله نرم و تمیز برای خشک کردن آن استفاده کنید و از ایجاد مالش زیاد در این نواحی خودداری کنید زیرا این امر ممکن است باعث تحریک پذیری ناحیه واژینالتان شود . ناحیه کشاله ران و بین باسن خود را نیز با استفاده از حوله نرم به آرامی خشک کنید .


7. از استفاده از دستمال های مرطوب معطر و اسپری های دئودورانت برای خوشبو کردن ناحیه تناسلی خود خودداری کنید . اگرچه این محصولات با ادعای افزایش بهداشت ناحیه واژینال و جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند در آن در بازار به فروش می ‎رسند اما با این حال استفاده از این محصولات ممکن است باعث سوزش و از بین رفتن باکتری های مفید ناحیه واژینال شده و در نهایت باعث بروز عفونت در آن شوند .

بنابراین در صورت عدم تجویز پزشک به استفاده از این محصولات، از استفاده از آن ها اکیدا خودداری کنید . همچنین لازم به ذکر است که استفاده از روغن های معطر در نواحی واژینال باعث افزایش احتمال تحریک پذیری و عفونت این ناحیه خواهد شد .

روش 2:حفظ بهداشت ناحیه واژینال

1. استفاده از لباس های زیر ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پلاستیک و پلی استر باعث افزایش رطوبت و گرما در ناحیه کشاله ران و ناحی واژینال شده و محیطی مناسب برای به وجود آمدن باکتری ها و مخمر های مضر در این نواحی خواهند شد .

برای جلوگیری از بروز این وضعیت ، از لباس های زیر پنبه ای که قابل نفوذ جریان هوا به درون خود هستند استفاده کنید و سعی کنید هر روز لباس زیر تان را تعویض کنید .

از پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه و سفت خودداری کنید زیرا این نوع لباس ها نیز باعث افزایش گرما و رطوبت در ناحیه واژینال شده و سبب تحریک آن خواهند شد و تا جای ممکن شب ها در هنگام خواب، لباس زیر نپوشید و در صورت لزوم از لباس های زیر گشاد استفاده کنید .

2. بعد از اتمام شستشو خود پس از دستشویی کردن ، ناحیه تناسلی خود را از پشت به جلو خشک کنید. این امر باعث جلوگیری از انتقال باکتری ها از ناحیه مقعد به ناحیه واژینالتان خواهد شد و از ابتلا به عفونت های واژینال و مجاری ادراری جلوگیری خواهد کرد .

همچنین از استفاده از دستمال های توالت معطر و رنگی خودداری کنید زیرا این گونه مواد بهداشتی باعث تحریک و ایجاد تورم درناحیه واژینال شما خواهد شد و همیشه ساده ترین نوع دستمال توالت را برای خشک کردن ناحیه تناسلی خود انتخاب کنید .


3. قبل از استفاده از لباس های زیر تازه خریداری شده خود حتما آن ها را شستشو دهید زیرا ممکن است باکتری ها و مواد شیمیایی به کار رفته در تولید آن ها، درون این لباس ها وجود داشته باشند . برای شستشو لباس های زیر خود از مواد شوینده طبیعی و ملایم استفاده کنید و در صورت لزوم بیش از 1 بار آن ها را شستشو دهید .

4. بعد از اتمام شنا و و یا فعالیت های ورزشی ، سریعا لباس زیر مرطوب خود را از تن دراورده و لباس تمیز دیگری به تن کنید زیرا لباس خیس و عرق کرده باعث رشد باکتری ها و مخمر های مضر در ناحیه واژینال خواهند شد و همچنین بهتر است که بعد از اتمام تمرینات ورزشی خود ، استحمام کنید تا عرق ، آهک و کلر را از تن تان به در کنید .

5. در دوره قاعدگی خود مرتبا نوار بهداشتی تان را تعویض کنید زیرا استفاده بیش از 8 ساعت از یک نوار بهداشتی ، احتمال بروز عفونت های کشنده واژینال را افزایش می ‎دهد .

بهترین زمان برای استفاده از یک نوار بهداشتی 3 تا 4 ساعت است ، حتی در صورتی که خونریزی زیادی در طول دوره قاعدگی خود تجربه نکنید . از نوارهای بهداشتی مشبک شده با لایه های پلاستیکی و معطر خودداری کنید و در صورت امکان از محصولات پنبه ای 100% بهداشتی استفاده کنید .


6. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می ‎تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی و باکتریایی و ادراری را کاهش دهد . کاندوم های متنوعی برای آلت تناسلی مردانه و زنانه در بازار عرضه می ‎شود که می ‎توانید از آن ها برای حفظ سلامت ناحیه تناسلی خود استفاده کنید .

همچنین لازم به ذکر است که حتما بعد از اتمام رابطه جنسی خود ادرار کرده و استحمام کنید که این امر به از بین رفتن باکتری ها و مخمر های مضر که باعث بروز عفونت می ‎شوند و جلوگیری ازبارداری در صورت استفاده از روش های دیگرجلوگیری از بارداری کمک خواهد کرد .

7. ترشحات واژینال تا حد زیادی طبیعی هستند ، با این وجود در صورت تمایل به کاهش این ترشحات، وان حمام خود را از آب پر کرده و 4-5 قاشق جوش شیرین چیزی حدود 58 تا 72 گرم را درون آب وان حل کنید . 1 الی 3 بار در روز درون این ترکیب بنشینید که این امر همچنین به کاهش سوزش ، خارش و عفونت های واژینال نیز کمک خواهد کرد .

8. در صورت بروز هر یک از علائم زیر برای انجام معاینات لازم به پزشک مراجعه کنید :

  • درد ناحیه تناسلی در هنگام ادرار یا در حین رابطه جنسی
  • وجود تاول ، زخم یا زگیل در دستگاه تناسلی
  • ترشحات زرد ، خاکستری سبز و یا سفید و غلیظ
  • خارش مداوم واژن
  • خون ریزی غیر معمولی و بی دلیل در ناحیه واژینال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: