کد خبر: ۲۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۰۱ تير ۱۳۹۳ - 2014June 22
شفاآنلاین-دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سندروم تخمدان پلی کیستی شایع‌ترین اختلال اندوکرینی در زنان است که با هیپر آندوژنیسم و توقف تخمک گذاری همراه است.

به گزارش شفاآنلاین، مرتضی صفوی دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره بررسی ارتباط الگوی رژیم غذایی و چاقی با سندروم تخمدان پلی کیستی، اظهار داشت: سندروم تخمدان پلی کیستی شایع‌ترین اختلال اندوکرینی در زنان است که با هیپر آندوژنیسم و توقف تخمک گذاری همراه است.

به گفته وی این سندروم با چاقی، مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمیا ارتباط دارد. رژیم غذایی نامناسب و اضافه وزن و چاقی با تشدید بیماری، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در این بیماران افزایش می‌دهد.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: پژوهشی با هدف بررسی اربتاط الگوی رژیم غذایی و چاقی با سندروم تخمدان پلی کیستی انجام شد که این پژوهش از نوع مطالعات مورد – شاهدی بود، که طی آن 65 فرد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستی و 65 فرد سالم، از نظر الگوی رژیم غذایی (یادآمد 24 ساعته برای 3 روز) و اطلاعات آنتروپومتری، مورد بررسی قرار گرفتند.

صفوی ادامه داد: اطلاعات حاصل از "یاد آمد" 24 ساعته با استفاده از نرم افزار NUT-4 و استانداردهای DRI آنالیز شد همچنین شاخص توده بدنی و نسبت به دور کمر به دور باسن محاسبه شد.

وی بیان کرد: داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با به کارگیری آزمونی آنالیز شد. نتیجه حاصل از این پژوهش این بود که تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین میانگین قد، وزن، شاخص توده بدنی و محیط درو باسن در دو گروه مشاهده نشد، اما میانگین محیط دور کمر و همچنین نسبت دور کمر به دور باسن در گروه بیماران، به میزان قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: الگوی رژیم غذایی و چاقی با سندروم تخمدان پلی کیستی ارتباط مستیقیم دارد و رعایت الگوی صحیح غذایی در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها نقش موثری بر عهده دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: