کد خبر: ۲۵۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 20
شفا آنلاين-نوزاد چند روزه‏ ام به دليل زردي در بخش مراقبت‏ هاي ويژه نوزادان بستري است...

به گزارش شفا آنلاين،زردي از مشکلات بسيار شايع دوره نوزادي است. درباره اينکه چرا اغلب نوزادان به اين بيماري مبتلا مي‏شوند، با دکتر نگار سجاديان، فوق‏تخصص نوزادان و رييس بخش NICU بيمارستان شريعتي گفت‌وگو كرده‌ايم.


 چرا زردي در نوزاد به وجود مي‏آيد؟

زردي در اثر تجمع رنگدانه بيلي‏روبين در پوست ايجاد مي‏شود. منبع توليد بيلي‏روبين هم شکسته شدن گلبول‏هاي قرمز و متابوليسم هموگلوبين در بدن است. به عبارتي بيلي‏روبين به‏دليل مرگ گلبول‏هاي قرمز خون در بدن ايجاد مي‏شود. در دوره جنيني، جفت و مادر مسئول دفع بيلي‏روبين از خون جنين هستند ولي بعد از تولد، کبد و سيستم صفراوي نوزاد بايد به‏طور مستقل دفع اين ماده را به عهده بگيرد. چنانچه بين توليد بيلي‏روبين و دفع آن از سيستم صفراوي تعادل وجود نداشته باشد، رنگدانه اضافي بيلي‏روبين در پوست افزايش مي‌يابد و رنگ نوزاد زرد مي‏شود اما بايد بدانيد ما در بدن دو نوع بيلي‏روبين داريم؛ بيلي‏روبيني که از متابوليسم هموگلوبين ايجاد مي‏شود، بيلي‏روبين غيرمستقيم نام دارد و بايد در کبد به بيلي‏روبين مستقيم تبديل شود تا به‌راحتي از طريق سيستم صفراوي در روده‏ها قابل دفع باشد.

يعني دو نوع زردي داريم که هرکدام با ديگري متفاوت است؟

بله، يک نوع زردي در اثر تجمع بيلي‏روبين غيرمستقيم در بدن ايجاد مي‏‏شود که براي سيستم عصبي مرکزي خطر دارد. يک نوع زردي هم ناشي از افزايش بيلي‏روبين مستقيم است که براي سيستم عصبي مرکزي مضر نيست ولي مي‏تواند نشانه وجود بيماري‏هايي باشد. البته اين نکته را هم از قلم نيندازيم که يک زردي فيزيولوژيک يا طبيعي هم داريم که معمولا خودبخود رفع مي‌شود و خطري به دنبال ندارد.

چه عواملي نوزاد را مستعد ابتلا به زردي مي‏کند؟

علل مختلفي مانند ناسازگاري‏هاي خوني مادر و نوزاد، عفونت‏هاي مادرزادي يا عفونت‏هاي بعد از تولد، بيماري‏هاي متابوليک، زردي مربوط به شير مادر، کم‏کاري تيروييد و انسداد دستگاه گوارش و....

 به جز آزمايش از چه راهي مي‏توان متوجه زردي نوزاد شد؟

اولين شواهد زردي را مي‏توان با چشم و فشار دادن پوست نوزاد مشاهده کرد. زردي نوزاد ابتدا از چشم‏ها و سر شروع و به تنه، شکم و پاها گسترش مي‏يابد. به‏طور تقريبي چنانچه فقط صورت نوزاد زرد باشد، سطح بيلي‏روبين کل خون او 5ميلي‏گرم در دسي‏ليتر، اگر شکم هم زرد شده باشد احتمالا ميزان بيلي‏روبين سرمي او 14 ميلي‏گرم در دسي‏ليتر و چنانچه کف پاي نوزاد هم زرد باشد، سطح بيلي‏روبين کل خون او حدود 20 ميلي‏گرم در دسي‏ليتر است اما با معاينه به تنهايي نمي‏توان ميزان سرمي بيلي‏روبين خون را به دقت سنجيد و بايد با نمونه‏گيري خون و اندازه‏گيري بيلي‏روبين در آن، سطح دقيق اين ماده را براي انجام اقدام‌هاي درماني به دست آورد.

بعضي مادربزرگ‏ها مي‏گويند که شير مادر از نظر طبع، گرم است و همين باعث ايجاد زردي در نوزاد مي‏شود. آيا اين مطلب ريشه علمي دارد؟

در 30-10درصد موارد خاص، علت زردي تغذيه با شير مادر است. اين زردي از دومين هفته عمر شروع مي‏شود و ممکن است تا 12-10 هفته ادامه داشته باشد. اما در اغلب اين موارد، ميزان زردي به حدي بالا نيست که باعث ايجاد عوارض عصبي در نوزاد شود. علت اين زردي وجود آنزيمي در شير مادر است که باعث شکسته‌شدن بيلي‏روبين مستقيم به غيرمستقيم مي‏شود. بيلي‏روبين غيرمستقيم هم از روده جذب و باعث افزايش زردي مي‏شود. در اين موارد نبايد شير مادر قطع شود مگر اينکه سطح بيلي‏روبين خون بسيار افزايش يابد و به تعويض خون نياز باشد. در اين صورت مي‏توان علاوه بر فتوتراپي(نوردرماني)، شير مادر را به مدت 2-1 روز قطع و مجددا آن را شروع کرد. در مواردي که سطح بيلي‏روبين خون در سطوح خطرناک نباشد، استفاده از فتوتراپي و تغذيه مکرر با شير مادر کافي است.

آيا تمام نوزاداني که به زردي مبتلا مي‏شوند بايد در بيمارستان بستري شوند؟

نه، فقط در صورتي که سطح بيلي‏روبين خون با توجه به سن نوزاد، سن بارداري و شرايط باليني او در حدي باشد که احتمال بروز عوارض عصبي وجود داشته باشد، استفاده از فتوتراپي يا نوردرماني براي جلوگيري از افزايش بيلي‏روبين و کاهش آن لازم است. چنانچه زردي نوزاد از خطرساز باشد، ممکن است تعويض خون انجام شود. در صورتي که شدت زردي کمتر باشد، نوزاد تحت فتوتراپي قرار مي‏گيرد و مجدد ظرف 24-12 ساعت بعد، ميزان بيلي‏روبين خونش را اندازه مي‌گيرند تا موثربودن درمان بررسي شود. 

آيا اجاره دستگاه‏هاي فتوتراپي و استفاده از آن در منزل کار درستي است؟

گاهي فتوتراپي در منزل مي‏تواند براي نوزاد سالم و رسيده موثر باشد ولي در صورتي که سطح بيلي‏روبين نوزاد بالا باشد، نبايد او را در منزل تحت فتوتراپي قرار داد. علاوه بر اين، احتمال ايجاد کم آبي، زخم قرنيه، از دست دادن وزن، اختلال در درجه حرارت، کاهش ناکافي بيلي‏روبين از عوارض فتوتراپي در منزل است. در ضمن لامپ‏هايي که براي فتوتراپي در منزل استفاده مي‏شود، ممکن است مقدار کافي اشعه براي کاهش بيلي‏روبين در مقايسه با لامپ‏هاي بيمارستاني نداشته باشد.

درمان‏هاي خانگي موثرند؟

از قديم‌الايام شير خشت و ترنجبين براي درمان زردي نوزادي استفاده مي‏شده است اما چنين ترکيب‌هايي بايد با نظارت پزشک و پايش ميزان زردي به كار رود زيرا احتمال ايجاد اسهال و کم‏آ‏بي متعاقب آن براي نوزاد وجود دارد، بنابراين استفاده خودسرانه از اين مواد باعث وخامت وضع نوزاد خواهد شد. همچنين در صورت وجود زردي در نوزاد، مصرف آب‏قند توصيه نمي‏شود چون آب‏قند باعث تشديد زردي و کاهش کالري دريافتي او مي‏شود. در صورتي که شير مادر براي تغذيه نوزاد کافي نباشد و نوزاد تحت فتوتراپي دچار کم آبي شود، مي‏توان تا زماني که زردي و کمبود شير مادر مرتفع شود، به‏طور موقت از شير خشک استفاده کرد.

در صورتي که زردي نوزاد بنا به نظر پزشک به درمان با فتوتراپي يا تعويض خون نياز داشته باشد و خانواده اصرار به تداوم درمان‏هاي خانگي داشته باشند، بيلي‏روبين غيرمستقيم روي سيستم عصبي مرکزي تجمع پيدا مي‏کند و باعث بروز عوارض عصبي- حرکتي- شناختي در نوزاد مي‏شود که خود را به‌صورت بي‏حالي، تغذيه ضعيف، تشنج در مراحل اول و گاهي مرگ نشان مي‌دهد. در موارد مزمن، عوارضي همچون اختلال‌هاي حرکتي، تکلم، عقب‏ماندگي ذهني، کم‏شنوايي، انحراف چشم‏ها و نداشتن تعادل در حرکت کودک بر جا خواهد گذاشت که مادام‏العمر با او مي‏ماند.

سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: