کد خبر: ۲۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 20
شفا آنلاين-شاید شما هم به خاطر داشته باشید که وقتی نوزادی با لکه‌ای روی صورت یا یکی دیگر از اندام‌های خود به دنیا می‌آمد، والدین او، آن لکه‌ را ماه گرفتگی می‌دانستند و معتقد بودند زمانی که زنان باردار در معرض نور ماه قرار می‌گیرند، روی صورت یا هر قسمتی از بدن نوزاد که رو به نور باشد، لکه‌ای پدیدار می‌شود که اغلب نام ماه‌گرفتگی بر آن می‌گذارند و هنوز در میان برخی خانواده‌ها چنین باورهایی رایج است.

به گزارش شفا آنلاين،علامت ماه گرفتگی، لکه‌های رنگی است که در زمان تولد روی پوست یا زیر پوست وجود دارد یا مدت کوتاهی پس از تولد ایجاد می‌شود. برخی از انواع این لکه‌ها با گذشت زمان کمرنگ می‌شود و از بین می‌رود و برخی نیز پررنگ‌تر می‌شود.

این قبیل لکه‌ها ممکن است بر اثر تولید بیش از حد رنگدانه توسط سلول‌های پوستی با عروق خونی متعدد موجود - که رشد غیرطبیعی دارند- در آن ناحیه پدید بیایند. بیشتر ماه گرفتگی‌های نوزادی بدون درد و بی‌خطر هستند ولی در موارد نادر، باعث بروز مشکلاتی می‌شوند. از این رو، در صورت مشاهده این قبیل لکه‌های مادرزادی باید به پزشک مراجعه کنید.

لکه‌های سرخ گروهی از عروق خونی در کنار یکدیگر هستند که به صورت نشانه‌های کوچک صورتی و مسطح روی پوست ظاهر می‌شوند. این لکه‌های سرخ رنگ در بدن حدود یک سوم نوزادان ایجاد می‌شود و در پشت گردن (موسوم به نیش لک‌لک)، بین چشم‌ها (بوسه فرشته) یا روی پیشانی، بینی، لب بالایی یا پلک‌ها قابل مشاهده است. برخی از این لکه‌ها با بزرگ شدن کودک خود به خود از بین می‌رود ولی لکه‌های پشت گردن معمولا مقاوم است و از بین نمی‌رود و به‌دلیل بی‌ضرر بودن نیازی به درمان ندارد.

از دیگر انواع لکه‌های موسوم به ماه گرفتگی می‌توان به لکه‌های صاف و صورتی‌رنگی اشاره کرد که با بالا رفتن سن، تیره‌تر و قرمزتر، ضخیم‌تر و وسیع‌تر می‌شوند. این نوع لکه‌ها به دلیل مویرگ‌‌های خونی متسع‌شده ایجاد می‌شود و از هر هزار کودکی که متولد می‌شود، تقریبا سه مورد با چنین اختلال پوستی تولد می‌یابد. بروز این لکه‌ها روی پلک چشم، احتمال بروز آب سیاه را افزایش می‌دهد. پزشکان با روش‌های مختلف درمانی از قبیل لیزر، پیوند پوست و ماسک‌های آرایشی قادر به درمان آن هستند.

لکه‌های مغولی از دیگر انواع ماه گرفتگی است که لکه‌های بسیار ظریفی بر جا می‌گذارد و زمان تولد روی بدن نوزادان وجود دارد. بیشترین نقاطی که می‌توان چنین لکه‌هایی را مشاهده کرد، ناحیه تحتانی کمر یا ران‌هاست و غالبا به رنگ آبی مایل به خاکستری یا کبود یا قهوه‌ای ایجاد می‌شود و بیشتر ظاهری شبیه کبودی ناشی از کوفتگی دارد. این لکه‌ها را بیشتر روی بدن نوزادانی مشاهده می‌کنید که پوست تیره ‌دارند. با بزرگ‌تر شدن کودک، معمولا این لکه‌ها کمرنگ‌تر شده ولی هرگز به طور کامل ناپدید نمی‌شود و با توجه به این که مشکلی برای کودک ایجاد نمی‌کند، به درمان خاصی هم نیاز ندارد.

لکه‌های قهوه‌ای شیری نازک و تخم‌مرغی‌شکل هستند که از قهوه‌ای روشن تا تیره روی پوست و اغلب روی نیمتنه بالا، باسن و پاها ایجاد می‌شود. با افزایش سن، این لکه‌ها بزرگ‌تر و تیره‌تر می‌شود و معمولا مشکل خاصی برای افراد به وجود نمی‌آورد.

همانژیومای توت‌فرنگی خال‌های قرمزرنگی است که معمولا روی پوست ظاهر می‌شود و مجموعه‌ای از عروق خونی یکپارچه و نزدیک به هم است که معمولا روی سطح پوست صورت، سر، کمر یا قفسه سینه ایجاد می‌شود. رنگ این خال‌ها قرمز یا گلگون است. از هر صد نوزاد، دو کودک با همانژیومای توت‌فرنگی روی بدن متولد می‌شوند. این خال‌ها معمولا طی چند هفته ابتدایی پس از تولد شکل می‌گیرد و در طول سال اول تولد بسرعت رشد می‌کند که گاه تا رسیدن به 9 سالگی از بین می‌رود و ممکن است جای آنها نقاطی کمرنگ باقی بماند. معمولا این خال‌های قرمز رنگ نیاز به درمان ندارد ولی چنانچه نزدیک چشم یا دهان یا منطقه‌ای ایجاد شود که احتمال خونریزی یا عفونت داشته باشد، باید درمان و برداشته شود.

همانژیومای کاورنوس یا مغزی نوعی لکه‌ پوستی عمیق است که زیر پوست ایجاد می‌شود و به شکل توده اسفنجی بافت خونی است و زمان تولد روی سر نوزاد وجود دارد. اگر این لکه‌ها را عمیق‌تر بررسی کنید، متوجه می‌شوید پوشش سطح پوست آن منطقه طبیعی ولی عمیق است. همانژیومای مغزی معمولا روی سر یا گردن پدیدار می‌شود و اغلب با رسیدن افراد به سن بلوغ از بین می‌رود. گاه ترکیبی از همانژیومای کاورنوس و همانژیومای توت‌فرنگی با هم مشاهده می‌شوند.

درمان ماه گرفتگی مادرزادی

پزشکان معتقدند ماه گرفتگی‌ یا لکه‌های پوستی که اغلب به طور مادرزادی روی پوست بدن برخی نوزادان مشاهده می‌شود خطری برای سلامت محسوب نمی‌شود و اغلب نیازی به درمان ندارد ولی تنها در برخی موارد از قبیل همانژیوما که به تشخیص پزشک برای فرد مضر است، می‌توان با جراحی پلاستیک قسمتی از پوست را که دارای لکه‌های همانژیوماست، درمان کرد. در صورت بروز زخم در نواحی همانژیوما، باید با راهکارهایی مانند جراحی یا لیزر درمانی از بروز عفونت جلوگیری کرد. البته برخی از این موارد با مصرف داروهای خاصی از قبیل پروپرانولول خوراکی به شکل مایع قابل درمان است. در صورت مؤثر نبودن این درمان، از استروئیدها نیز می‌توان استفاده کرد و گزینه جراحی در مراحل نهایی قرار می‌گیرد ولی پزشکان توصیه می‌کنند افراد تنها زمانی برای برداشتن لکه‌ها و خال‌های مادرزادی به پزشک مراجعه کنند که از بزرگی بیش از حد آن آزرده خاطر باشند یا مشکل خاصی برای سلامت آنها ایجاد کرده باشد. در غیر این صورت تنها خود را در معرض عوارض ناشی از درمان‌های مختلف قرار خواهند داد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۳
فروغ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
1
0
سلام
من 26 سال سن دارم ی لک مادر زادی شبیه ماه گرفتی روی دست راستم دارم که کل دستمو پشونده میخواستم بدونم از طریق سلولهای بنیادی قابل درمانه
مرسی
مدیر پایگاه باسلام
برای بررسی موصوع باانجمن پوست ومو ایران تماس بگیرید تا راهنمایی شوید
علی صبوری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
1
1
سلام28 سال سن دارم روی نصف صورتم ماه گرفتگی دارم سمت چپ لیزر زدم خوب نشده چکار کنم چواهشن بگین روحیمو خراب کرده مرسی
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
چی شد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: