کد خبر: ۲۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 18
شفا آنلاین:دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، در هم اندیشی دانشجویان و دانش آموختگان دکتری علوم شناختی سراسر کشور، گفت : " علوم شناختی " یک موضوع یا رشته راهبردی میان رشته ای است که به مطالعه ذهن و کارکردهای مغز می پردازد.
 به گزارش شفا آنلاین، اولین هم اندیشی دانشجویان و دانش آموختگان دکتری علوم شناختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و با همکاری انجمن علوم اعصاب ایران و انجمن علوم و فناوری های شناختی ایران و با حضور جمع کثیری از دانش آموختگان دکتری علوم شناختی از سراسر کشور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

 دکتر سید منصور رضوی گفت: رشته هایی که در میان رشته ای بودن " علوم شناختی " نقش دارند را به دو دسته علوم پزشکی و غیرپزشکی تقسیم کرده و با بیان نام آنها ، بر پیشبرد اهداف جامعه از طریق کار تیمی متخصصان و کارشناسان در رشته های مختلف ، تاکید کرد.

 دکتر رضوی در بیان کارکردهای مغز ، گفت : شناسایی فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی و فرآیندهای شناختی و فراشناختی ، حواس پنجگانه ، هوش ، حافظه ، خاطره ، یادگیری و ...  همه مربوط به مغز می شوند که ناشناخته هستند و باید شناخته شوند.

 وی همچنین به علوم پایه پزشکی و علوم بالینی که مربوط به علوم شناختی می شوند ، اشاره کرد و افزود: بخشی از آنچه در رشته های بالینی مطرح هستند ، خدمات است ولی برخی از آنها ، دانش و علم هستند.

 دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی وزارت بهداشت ، با توضیح درمورد چگونگی دستیابی به روشهای تربیتی و پرورشی ، " تولید رسانه های آموزشی مبتنی بر شناخت ، تصویربرداری مولکولی مغزو اعصاب ، تولید سامانه های مصنوعی عصبی ، تولید سامانه های شبیه ساز عملکرد مغزی عصبی ، شناخت کارکردهای هنری مغز ، ساخت هوش مصنوعی ، مهندسی تربیتی و فرهنگی ، تولید واژگان بومی مرتبط با علوم شناختی " را از جمله این روشها نام برد.

وی در پایان سخنانش ، خطاب به دانشجویان و اساتید علوم شناختی و علوم اعصاب شرکت کننده در این هم اندیشی ، افزود:  سعی کردم در این مسئول کارگروه پژوهشی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در بخش دیگری از سخنانش ، با بیان اهداف ذکر شده در سند راهبردی توسعه علوم و فناوری های شناختی ، به حمایت های پژوهشی ستاد مربوطه از دانش آموختگان این رشته اشاره کرد.

وی در این ارتباط ، گفت : چهار اولویت ، مطالعات کاربردی ، مطالعات پایه ، توسعه زیرساخت و توسعه فناوری مورد نظر کارگروه پژوهشی است که براساس آنها ، از طرحهای پژوهشی ، پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا ، چاپ مقالات در مجلات ISI  ، توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی و پژوهشی ، حمایت می کند.

وی در پایان سخنانش ، بر ملی نگری تک تک کارشناسان و متخصصان علوم شناختی در کشور تاکید کرد و گفت : حرکت در علوم شناختی و موفقیت در آن ، نیاز ملی است و  استفاده از تمام ظرفیت های کشور و تاثیر بر آینده کشور ، با ملی نگری  همه ما ، امکانپذیر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: