کد خبر: ۲۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 18
شفاآنلاین-مدیرکل دامپزشکی استان تهران گفت: اقدامات مناسب برای جلوگیری از شیوع بیماری"لمپی اسکین" صورت گرفته و گزارشی از مشاهده آن در استان تهران داده نشده است.
به گزارش شفاآنلاین، محمد رضا حزبئی در حاشیه جلسه تنظیم بازار که عصر امروز در استانداری تهران برگزار شد،‌ اظهار داشت: با توجه به تصمیماتی که در ستاد تنظیم بازار اتخاذ شده است و با توجه به اینکه ماه رمضان را در پیش داریم مصرف و عرضه مواد غذایی در بازار شرایط خاصی را از نظر کمی و کیفی پیدا می‌کند.بنابراین نیاز است نظارت‌های لازم بر عرضه این مواد صورت گیرد.

وی ادامه داد: نمایشگاه‌ها و عرضه این محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اماکن خاصی که اعلام خواهد شد باید تحت نظارت کامل بهداشتی قرار گیرد. به همین دلیل در خصوص عرضه مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید و سایر اقلام پروتئینی که تحت عنوان فراورده‌های خام دامی عرضه می‌شوند تشدید نظارت هایی را در این ایام خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان تهران تصریح کرد: بر این اساس تعدادی از اکیپ‌ها را بسیج می‌کنیم که مانند هرسال در بازار حضور خواهند داشت، هم اکنون در حال سازماندهی آنها هستیم تا به محض ورود به ماه مبارک رمضان و آغاز نمایشگاه‌ها فعالیتشان را آغاز کنند.

وی ادامه داد: در وهله اول روی تاریخ مصرف مواد غذایی که عرضه می‌شوند نظارت لازم را داریم و و بر شیوه نگهداری آنها که باید در یخچال باشند یا خیر تأکید و کنترل می‌کنیم قاعدتا اگر در حین عرضه یا نگهداری مواد غذایی مشکلی مشاهده شود توسط مأمورین ما ضبط و از گردونه مصرف خارج می‌شود. مواد غذایی تا پایان تاریخ درج شده بر روی آن از نظر ما سالم و قابل استفاده هستند مشروط به اینکه در شرایط مناسب نگهداری شده باشند. بنابراین عرضه مواد غذایی مانند انواع گوشت از خارج از یخچال یا فریزر ممنوع است در غیر این صورت با فرد عرضه کننده برخورد خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه سازمان دامپزشکی کشور از ورود یک بیماری دامی به داخل کشور خبر داده آیا در استان تهران مشاهده شده است یا خیر، گفت: موردی که به آن اشاره کردید بیماری لمپی اسکین و مختص گاو است و ویروسی که باعث این بیماری می‌شود همان نوعی است که در گوسفند باعث آبله می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری غیر مشترک است و خطری برای انسان ندارد و اقدامات مناسب برای جلوگیری از شیوع این بیماری صورت گرفته است اما تاکنون در تهران گزارشی از این بیماری به دست ما نرسیده است. با اطلاع رسانی که به اتحادیه دامداران و عوامل دست اندرکار داده‌ایم اقدامات بهداشتی و قرنطیه‌ای توسط همه واحدهای بهداشتی در حال انجام است.

حزبئه‌‌ای تصریح کرد: این بیماری ابتدا در فلسطین اشغالی و بعد در عراق، سوریه، ترکیه و اردن گزارش شد و در سال جاری نیز در برخی از مناطق غربی کشور موردهایی از آن مشاهده شد که اقدامات پیشگیرانه در حال انجام است و  تمام دام‌هایی که دچار آلودگی شوند سریعا معدوم و از گردانه مصرف خارج می‌شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: