کد خبر: ۲۴۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 15
شفاآنلاین-فوق تخصص تغذیه و فیزیولوژی گفت:کمبود اسید فولیک منجر به کاهش رشد و نقص مادرزادی دستگاه عصبی کودک می شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر عزیزالله کمال زاده  با بیان اینکه اسید فولیک نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد،گفت:کمبود این ویتامین یکی از عوامل ایجاد کننده نوع خاصی از کم خونی به نام ˈماکروسیتیکˈ است.

وی اظهار کرد:کمبود اسید فولیک (B9) موجب کاهش تولید گلبول های قرمز شده و گلبول های تولید شده بزرگتر و کم رنگ تر از حد طبیعی می شود.

کمال زاده با اشاره به اینکه کمبود این ویتامین می تواند ضایعه جنینی ایجاد کند، گفت:کمبود اسید فولیک ممکن است سبب شکل نگرفتن درست ستون فقرات شود.

کمال زاده گفت:مصرف روزانه مواد غذایی حاوی مقادیری اسید فولیک در رژیم غذایی افراد به خصوص زنان باردار و مادران شیرده ضروری است.

فوق تخصص تغذیه و فیزیولو‍ژی ادامه داد: در حال حاضر در برخی از کشورها اسید فولیک را به طور مرتب در غلات و لبنیات اضافه می کنند و بهتر است که اسید فولیک از منابع طبیعی تامین شود.

کمال زاده با بیان اینکه مسمومیت ناشی از مصرف زیاد اسید فولیک گزارش نشده است، گفت:عوارض کمبود طولانی مدت اسید فولیک در افراد بزرگسال، ضعف، کم خونی،تورم و قرمز شدن زبان، اختلالات گوارشی، نارسایی فعالیت مغز و اعصاب و اختلالات روحی چون افسردگی است.

به گفته وی حدود 30 درصد از افراد جامعه مبتلا به درجاتی از کمبود اسید فولیک هستند ولی این کمبود در حدی است که علائم بالینی آن بروز نکرده است.

کمال زاده با بیان اینکه نیاز به اسید فولیک در دوران بارداری و شیر دهی دو برابر می شود،گفت:این ویتامین در محیط اسیدی و در مقابل حرارت غیر مقاوم بوده و ممکن است در اثر پختن غذا از بین برود.

وی افزود:منابع غذایی که حاوی اسید فولیک هستند عبارتند از غلات کامل، لبنیات، ماهی، گوشت، اسفناج و انواع سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: