کد خبر: ۲۴۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 11
زمانی که تعادل میان مقدار باکتری‌های خوب و بد در واژن از بین برود، دچار خارش واژن می‌شوید
شفاآنلاین>سلامت جنسی>خانم‌های باردار اغلب در دوران بارداری به خارش واژن مبتلا می‌شوند. این یک مسئله رایج و طبیعی است. خارش واژینال دلایل زیادی دارد. 

به گزارش شفاآنلاین،در بعضی اوقات، علت آن نتیجه تغییرات بدن شما است. دلایل دیگری نیز وجود دارند که شاید اصلا به بارداری شما ارتباطی نداشته باشند.

دلایل خارش واژن در بارداری
این شرایط ممکن است زمینه‌ساز خارش واژن در دوران بارداری<Pregnancy> باشند:

آلوده شدن واژن به باکتری
زمانی که تعادل میان مقدار باکتری‌های خوب و بد در واژن از بین برود، دچار خارش واژن می‌شوید. این عفونت رایج واژن به دلیل رابطه جنسی، چه در دوران بارداری و چه پیش از آن اتفاق می‌افتد. نشانه‌های آن عبارتند از:

ترشحات کم، تیره و مایل به خاکستری؛
ترشحات قهوه ای رنگ؛
خارش؛
سوزش؛
قرمز شدن؛
عفونت واژن و بویی شبیه بوی ماهی، به ویژه پس از رابطه جنسی.
عفونت مخمر

علاوه بر باکتری، واژن شما حاوی مقدار کمی مخمر است. تغییرات هورمونی دوران بارداری می‌تواند تعادل را در واژن به هم بزند و این ماده مخمر را زیادتر کند. به همین دلیل، عفونت‌های مخمری در دوران بارداری بسیار رایج هستند.

نشانه‌های آن عبارتند از:

خارش؛
سوزش؛
یک نوع ترشح واژن که بافتی شبیه به پنیر دارد.
افزایش ترشحات واژن

تغییرات هورمونی یکی از دلایل افزایش مقدار ترشحات واژن و مخاط گلو در دوران بارداری است. اما نرم شدن پشت گردن و دیواره‌های واژن نیز تأثیرات خود را دارند.

ترشحات در اصل، از واژن در برابر عفونت محافظت می‌کنند. اما اگر مقدار آن زیاد باشد، باعث سوزش، خارش و قرمزی پوست می‌شود.

خشکی واژن
تغییرات هورمونی باعث خشکی واژن در دوران بارداری می‌شود. شواهد نشان می‌دهند خانم‌هایی که در دوران شیردهی حامله می‌شوند، این مشکل را بیش از دیگران تجربه می‌کنند. التهاب، سوزش و درد در زمان رابطه جنسی از نشانه‌های خشکی واژن هستند.
سطح پایین« پروژسترون» نیز باعث خشکی واژن در بعضی از خانم‌ها می‌شود. از آنجایی که ترشح این هورمون برای دوران بارداری اهمیت دارد، در صورتی که احساس کردید میزان آن پایین آمده است ،با پزشک خود مشورت کنید.

حساسیت به بعضی از محصولات

در دوران بارداری، خون زیادی در واژن انباشته شده و احتمالا پوست‌تان کمی باز و بیشتر از حد معمول حساس می‌شود.

محصولاتی که شما تا پیش از دوران بارداری به راحتی از آنها استفاده می‌کردید، در دوران حاملگی حساسیت ایجاد می‌کنند. مثلا باعث خارش، سوزش و قرمز شدن پوست‌تان می‌شوند. این محصولات عبارتند از:

مواد شوینده؛
حمام آب داغ؛
شوینده های بدن؛
صابون.
عفونت مجاری ادرار (UTI)

جنین درست در بالای مثانه قرار می‌گیرد. هر چقدر که جنین بزرگتر شود، فشار بیشتری بر مثانه وارد می‌شود. این فشار می‌تواند مجاری ادرار را ببندد و باعث عفونت آن شود. به همین دلیل، زنان باردار بیش از دیگران در معرض این نوع از عفونت هستند.

به غیر از این، باکتری‌ها در گلوی خانم‌های باردار نیز می‌توانند باعث بروز عفونت و بیماری شوند. حدود یک چهارم خانم‌های باردار به «GBS» مبتلا هستند، که معمولا در بزرگسالان علائمی را نشان نمی‌دهد. باکتری GBS برای نوزاد شما مضر است. به همین دلیل، پزشک در دوران بارداری از شما آزمایش خواهد گرفت.

نشانه‌های GBS عبارتند از:

مکررا دستشویی رفتن؛
درد شکم؛
خارش و سوزش واژن؛
وجود خون در ادرار؛
احساس درد در زمان آمیزش جنسی.
کلستاز بارداری

یک وضعیت ناخوشایند در کبد است که در اواخر بارداری خود را نشان می‌دهد ، ولی دلیل آن هنوز مشخص نشده است. متخصصان باور دارند که ژنتیک و هورمون‌های بارداری در این رابطه نقش دارند. این مشکل باعث خارش شدید در کف دست‌ها و کف پاها می‌شود. این خارش ها کم‌کم به داخل بدن هم سرایت می‌کنند و به بخش واژن می‌رسند. در این حالت، شما جوش و یا قرمزی در پوست خود مشاهده نمی‌کنید.

عفونت‌های ناشی از رابطه جنسی STI

بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی، «HPV »و« تریکومونیازیس» با خارش همراه‌اند. شاید شما زمانی که یکی از این مشکلات را دارید، باردار شوید و یا در دوران حاملگی به آنها مبتلا شوید. STI علامتی ندارند. بنابراین، اگر به علائم هر یک از این بیماری‌ها شک کردید، با دکتر خود آن مشورت کنید.

نشانه‌های احتمالی STI عبارتند از:

جوش؛
احساس سوزش؛
زگیل؛
تب؛
ترشح واژن؛
نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی.

بیماری های مقاربتی می‌توانند به شما و کودک‌تان آسیب برسانند؛ اما شما می‌توانید آنها را در دوران بارداری درمان کنید و خطرات آن را کاهش دهید.

درمان‌ خارش واژن در بارداری

خارش واژن در دوران بارداری، معمولا جای نگرانی ندارد و اغلب با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد.اما در طول بارداری، احتمالا سرمنشأ بیماری‌ های دیگری می‌شوند. به همین دلیل، بهتر است در صورتی که هر نوع نشانه وخیمی را مشاهده کردید، به پزشک خود مراجعه کنید.

روش‌های درمانی خارش واژن براساس علت آنها متفاوت هستند. بعضی از آنها عبارتند از:
درمان ضد قارچ

اگر پزشک‌تان تأیید کرد که شما مبتلا به عفونت مخمری هستید، می‌توانید از کرم OTC ضد قارچ و یا شیاف آن برای درمان استفاده کنید. از «قرص فلوکونازل یا دیفلوکان» استفاده نکنید؛ این داروهای ضد قارچ خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد و نباید در دوران بارداری از آن‌ها استفاده شود.

جوش شیرین

اگر با جوش شیرین حمام کنید و ناحیه مورد نظر را با آن بشویید، خارش پوست‌تان از بین می‌رود.

آب سرد

حمام آب سرد یا کمپرس یخ به کاهش خارش کمک می‌کند.

استفاده کمتر از محصولات آرایشی

اگر مصرف بعضی از محصولات ، باعث خارش می‌شوند، دیگر مصرف آنها را کنار بگذارید و از محصولات دست‌ساز و طبیعی که برای جنین ضرری ندارند، استفاده کنید.

آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر UTI ( عفونت ادراری ) و یا STI ( بیماری مقاربتی)دارید، از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده کنید.

کورتن

این نوعی کرم ضدخارش است.

داروهای دیگر

اگر شما کلستاز ( اختلال در صفرا ) دارید، پزشک‌تان باید شما را معاینه کند و داروهای ضدصفرا برای‌تان تجویز نماید.

پیش‌گیری

فرار از خارش واژن در دوران بارداری امکان‌پذیر نیست. اما راه‌هایی هست که در پیش‌گیری از آن کمک زیادی به شما می‌کند. به این توصیه‌ها توجه کنید:

در طول دوران بارداری، ماست بخورید. ماست سلامتی شما را حفظ می کند. همچنین با اجازه پزشک خود هر روز درمان «لاکتوباسیلوس» انجام دهید.
لباس‌ زیرهایی از جنس پنبه و یا مواد مرغوب دیگر بپوشید.
از پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ پرهیز کنید.
لباس‌های مرطوب مانند لباس شنا یا لباس ورزش خود را فورا عوض کنید.
از محصولاتی که بو دار و محرک هستند و از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند، استفاده نکنید.
بهداشت را به ویژه بعد از حمام، رعایت کنید. بدن‌تان را از پشت تا جلو به‌طور کامل خشک کنید.
دوش واژینال نگیرید! دوش گرفتن تعادل PH طبیعی واژینال را به هم می‌زند.
سعی کنید استرس خود را با یوگا، مدیتیشن یا نفس عمیق کاهش دهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر نشانه‌ای که باعث نگرانی شما در دوران بارداری شود، باید به دکتر گزارش داده شود. اگر خارش واژن شما با چند روش خانگی درمان می‌شود، احتیاجی به درمان پزشکی نیست.

اگر خارش واژن با نشانه‌های دیگری مثل درد یا ترشح کم و بودار همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید تا جلوی عفونت واژن را بگیرد. اگر در ترشح خود خون نیز مشاهده کردید، حتما به نزد پزشک بروید.

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره، خارش واژن یک مشکل رایج در دوران بارداری است و اصلا جای نگرانی ندارد. اگر شما درباره نشانه و دیگر علائم مرتبط با آن نگران هستید، مثلا درد یا بو احساس می‌کنید، پزشک می‌تواند برای شما دارو تجویز کرده و شما را درمان کند. دکتر چک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: