کد خبر: ۲۴۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019October 15
ایدز در میانسالی، چالش جدیدی است که جامعه ایران با آن دست به گریبان است. اگر چه آمار دقیقی در خصوص مبتلایان به ایدز در این رده‌ی سنی وجود ندارد، اما با افزایش آگاهی افراد می‌شود از ابتلا به چنین بیماری‌هایی پیشگیری کرد
شفا آنلاین>سلامت جنسی>یک روانشناس اصلی‌ترین عامل بروز ایدز در مقطع میانسالی را رابطه جنسی و عدم آگاهی افراد می‌داند و می‌گوید: رابطه جنسی پر خطر در گروه سنی میان سالی معمولاً به دلیل بحران میانسالی و بلوغ دوباره جنسی مردان<Men sex again> در این گروه سنی است.

به گزارش شفا آنلاین:ایدز در میانسالی، چالش جدیدی است که جامعه ایران با آن دست به گریبان است. اگر چه آمار دقیقی در خصوص مبتلایان به ایدز در این رده‌ی سنی وجود ندارد، اما با افزایش آگاهی افراد می‌شود از ابتلا به چنین بیماری‌هایی پیشگیری کرد.

اوایل خرداد ماه بود که رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر روند بیماری ایدز در کشور، از شیوع بیماری ایدز در بین میانسالان خبر داد و گفت: طیف سنی مبتلایان تغییر کرده و نوجوانان، جوانان و همچنین افراد مسن روز به روز به تعداد مبتلایان اضافه می‌شوند. یکی از مشکلاتی که معمولاً برای این طیف پیش می‌آید این است که معمولاً بیماری این افراد تا مرحله پیشرفته تشخیص داده نمی‌شود، چون پزشکان فکر نمی‌کنند آن‌ها به ایدز مبتلا شده باشند.


افزایش ابتلا به ایدز در سنین جوانی و حتی نوجوانی مسئله‌ای است که بار‌ها توسط مسئولینی استانی ائم از کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی، مدیر کل بهزیستی و ... به آن اشاره، اما کم‌تر در خصوص افزایش ایدز در میان سالی هشدار داده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایران با بیان این نکته که الگوی ابتلا به بیماری تغییر یافته، گفته است:موضوع نگران کننده در جامعه امروز، انتقال بیماری از راه تماس جنسی حفاظت نشده است که به واسطه نبود آموزش صحیح در میان جوانان و حتی افرادی که در دهه ششم زندگی خود قرار دارند هم دیده می‌شود.

دکتر مینو محرز با اشاره به راه‌های انتقال بیماری ایدز در سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: تماس جنسی با فرد آلوده به نخستین راه انتقال این بیماری در میان افراد جامعه تبدیل شده است. به‌طوری که آمار نشان می‌دهد در دوسال اخیر ۹۹ درصد از بیماران از طریق تماس جنسی مبتلا شده‌اند. پس از آن انتقال بیماری از مادر آلوده به جنین و دست آخر استفاده از سرنگ آلوده و یا هر وسیله‌ای که خون آلوده را به بدن شخص منتقل کند، که عامل سوم در جامعه ما بسیار کم رنگ شده است.

از سوی دیگر کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به گفتارنو می‌گوید:بیماری ایدز در جوانان رو به افزایش است و بحث ما گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است.

نسیم نصیری مقدم در خصوص ایدز در میانسالی  می‌گوید: شاید این افراد از گذشته ایدز داشته اند و شناخته نشده اند و در این سن شناسایی شده اند.

در حالی که کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان،  افزایش ایدز در میانسالان را تأیید نمی‌کند. یک روانشناس در خصوص رواج ایدز در میانسالی به گفتارنو می‌گوید:آموزش‌های فراگیر ایدز در سنین جوانی و نوجوانی است، ولی افراد چند دهه پیش اصلاً هیچ آگاهی ندارند.

رزا اعلمی اصلی‌ترین عامل بروز ایدز در مقطع میانسالی را رابطه جنسی و عدم آگاهی افراد می‌داند و می‌افزاید: این میانسالان در دهه اول زندگیشان اصلاً این بیماری وجود نداشته و یا اگر وجود داشته اطلاعات کافی راجع به آن پیدا نکرده اند.

اعلمی با بیان اینکه استفاده از سرنگ مشترک مقداری کمرنگ‌تر شده است چرا که اصلاً نوع مواد تزریقی نیست و بیشتر به سمت شیشه و ... رفته است، می‌گوید: رابطه جنسی پر خطر در گروه سنی میان سالی معمولاً به دلیل بحران میانسالی و بلوغ دوباره جنسی مردان در این گروه سنی است.

براساس اظهارات این روان شناس زوج درمانگر، مرد‌ها تقریباً از ۴۵ سال تا ۵۵ سال و یا حتی ۶۰ سال دوباره وارد بحران جنسی می‌شوند و دوباره همان نیاز ها‌ی جنسی که یک جوان ۱۶ و یا ۱۷ ساله پسر دارد؛ خواهند داشت.

راهکار پیشنهادی این روانشناس برگزاری سمینار‌ها و کلاس‌های آموزشی در سرا‌های محله، پارک‌ها و سایر مکان‌هایی است که میان سالان در آن جا حضور دارند.

یک جامعه شناس نیز در خصوص شیوع ایدز در گروه سنی میان سالی به گفتار نو می‌گوید:اصولاً دو گروه هستند. یک گروه افرادی هستند که از موج دوم ابتلا به ایدز به موج سوم منتقل شده اند و این‌ها همان افرادی هستند که در آن دوره ۳۰ الی ۴۰ ساله بودند که حال به میان سالی رسیده اند که شاید قریب به ۳۵ تا ۴۰ درصد مبتلایان در این گروه قرار گیرند و در گروه دوم نیز افرادی قرار می‌گیرند که توان مالی بالاتری دارند و قدرت ورود به ری اکشن‌های جنسی را دارند.

علی سوند رومی در ادامه می‌افزاید: این افراد وقتی با یک مشکل خاصی رو به رو می‌شوند که نیاز به سعه صدر و تاب آوری دارد به جای تاب آوری و کنترل اوضاع به سمت ری اکشن جنسی می‌روند و نتیجتاً در اثر این نوع از روابط، دچار ایدز می‌شوند.

این جامعه شناس در خصوص اقدامات موثر برای این گروه سنی می‌گوید: در یک برنامه کوتاه مدت باید رسانه‌ها به این مسیر حرکت کنند و به مردم اطلاعات دهند و کلاس‌های آموزشی در این خصوص برگزار شود.

رومی در ادامه می‌افزاید: در مرحله بعد باید اقداماتی در جهت بالابردن توان افراد و تاب آوری انجام پذیرد.

او با بیان اینکه الزاماً این طور نیست که افراد میانسال توان یادگیری مهارت‌های زندگی را نداشته باشند، می‌گوید: همه آدم‌ها می‌توانند با تغییر نگرش و با برنامه و پروتکل‌های مشخص قدرت تاب آوری خود را بالا ببرند.

رومی در ادامه می‌افزاید: افزایش تاب آوری یک سیر چند وجهی است و تنها یک مسئله اش بر روی بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز اثر گذار است و در سایر وجوه سایر آسیب‌های اجتماعی را هم کاهش می‌دهد.

ایدز در زنان از 4 درصد به 35 درصد رسیده است
در کنار شیوع ایدز در میان سالی، افزایش بیماری ایدز در میان زنان نیز حقیقت تلخ دیگری است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. به طوریکه براساس اظهارات رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرض دوسال اخیر به دلیل تغییر الگوی ابتلابه ایدز، تعداد زنان به حدود ۳۵ درصد و مردان به ۶۵ درصد رسیده است.

حال آن که پیش از این مردان ۹۶ درصد تعداد مبتلایان به ایدز و زنان حدود ۴ درصد را تشکیل می‌دادند.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص افزایش شمار زنان مبتلا به بیماری ایدز به گفتارنو می‌گوید: می‌توانم تأیید کنم که ایدز در زنان رو به افزایش است.

نصیری مقدم می‌گوید: در کنار عواملی، چون انتقال ایدز از شوهران مبتلا به ایدز به زنان، باید بگوییم که ایدز یک بیماری اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است و موج سوم انتقال ایدزکه از راه انتقال جنسی است رو به افزایش است.

او همچنین اضافه می‌کند: اگر تا قبل از این معتادان تزریقی و مردان سهم بیشتری از افراد مبتلا را تشکیل می‌دادند، اما در حال حاضر ایدز از طریق راه جنسی و در خانم‌ها رو به افزایش است.

از سوی دیگر  اعلمی در خصوص افزایش آمار ابتلا به ایدز در بین زنان می‌گوید: تعدد رابطه جنسی زنان و یا حداقل تعدد رابطه جنسی همسرانشان از عوامل افزایش آمار ایذر است.

این روانشناس با اشاره به این نکته که در گذشته ۹۶ درصد از افراد مبتلا به ایدز مرد بودند، می‌گوید: این ۹۶ درصد ناقل بیماری بودند و دوران نهفته این ویروس را طی می‌کردند و بعد این را به همسران خود انتقال داده اند و به همین دلیل آمار خانم‌ها هم بالا رفته است.

سوند رومی (جامعه شناس) نیز در خصوص افزایش آمار خانم‌های مبتلا به بیماری ایدز می‌گوید: خانمی که مبتلا به بیماری ایدز است از طریق روابط پر خطر جنسی توان درگیر کردن ۴۰ تا ۵۰ نفر را دارد در حالی که این میزان در مردان حدود یک چهارم زنان است.

او در ادامه می‌افزاید: آقایانی که از طریق تماس جنسی با افراد ناقل بیماری درگیر بیماری ایدز شده اند، این بیماری را به همسران خود انتقال داده اند و همین امر موجب افزایش آمار خانم‌های مبتلا به بیماری ایدز شده است.
گفتارنو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: