کد خبر: ۲۳۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 31
شفاآنلاین-یک استادیار جراحی عمومی و لاپاراسکوپی گفت: هنگامی که اندازه سنگ کیسه صفرا بزرگتر از سه سانتی‎متر باشد باید جراحی شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر هرمز محمودوند اظهار کرد: بیماری‎های ژنتیکی، خونی و تغییرات هورمونی باعث ایجاد کبد چرب و در نتیجه سنگ صفرا می‎شود.

وی با بیان اینکه در مواردی که سنگ‎های کیسه صفرا بدون علت باشند انجام اعمال جراحی بر روی آنها واجب نیست، اضافه کرد: تنها در چهار مورد اگر وجود سنگ صفرا در افراد بی‎علامت باشد نیاز به عمل جراحی است که آن موارد شامل افراد دیابتی، کیسه صفرای چینی، عدم دسترسی افراد به خدمات بهداشتی درمانی و هنگامی که اندازه سنگ کیسه صفرا بزرگتر از سه سانتی‎متر باشد.

این استادیار جراحی عمومی و لاپراسکوپی ادامه داد: حتی در مواردی که بیمار به صورت اتفاقی و از طریق سونوگرافی، سی تی اسکن و... متوجه این عارضه می‎شود نیاز نیست کیسه صفرا عمل و جراحی شود.

دکتر محمودوند با بیان اینکه علائم التهاب حاد کیسه صفرا(کله سیستیت حاد) ناشی از سنگ کیسه صفرا و عفونی بودن آن است، اظهار کرد: در این حالت بیمار دردی شبیه دل پیچه دارد که یکباره می‎گیرد و در قسمت فوقانی شکم و در سمت راست احساس می‎شود حتی ممکن است در قفسه صدری قسمت فوقانی پشت یا شانه راست نیز حس شود.

وی افزود: بیمارانی که دچار کله سیستیت حاد می‎شوند علاوه بر بستری و درمان با آنتی بیوتیک و آنتی اسید اگر زیر 72 ساعت از زمان درد خود مراجعه کند عمل می‎شوند و بعد از 72 ساعت حتی اگر تب و درد داشته باشند درمان دارویی می‎شوند و چنانچه به درمان دارویی جواب دادند بعد از شش هفته عمل می‎شوند.

یک استادیار جراحی عمومی و لاپراسکوپی اظهار کرد: عمل جراحی استاندارد قرن آخر با استفاده از ابراز درون بین مثل آندوسکوپی و جراحی کم التهاب انجام می‎شود که با یک برش بین 5 و 10 میلی‎متر چاک زده می‎شود و این مهم عملیاتی می‎شود.

وی گفت: توصیه امروز علمی به جراحی بسته است که حتی در کله سیستیت حاد نیز جراحی بسته صورت می‎گیرد.

محمودوند اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا باید رژیم غذایی افراد اصلاح شود و به جای غذاهای پرچرب و پرنمک افراد از رژیم‎های پرفیبر و کم نمک استفاده کنند و در کنار این مهم نیز تحرک و ورزش داشته باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: