کد خبر: ۲۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 28
یک فوق تخصص بیماری غدد اطفال:
شفا آنلاين-یک فوق تخصص بیماری‌های غدد اطفال گفت: کمبود ید در دوران بارداری سبب بروز مشکلاتی همچون سقط جنین، زایمان زودرس، و عوارضی همچون عقب‌ماندگی ذهنی، می‌شود.
به گزارش شفا آنلاين،نصرت قائمی ظهر امروز در نشست خبری هفته تیروئید در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: تیروئید یکی از مهم‌ترین هورمون‌های بدن انسان است که از دوران جنینی تا پایان عمر از اهمیت و کارکردهای ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که تیروئید عمدتا در اثر کمبود ید به بدن ناشی می‌شود، تصریح کرد: کمبود ید در دوران بارداری می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در ابتلا نوزاد به کم‌کاری تیروئید شود.

وی ادامه داد: هورمون تیروئید در رشد و تکامل جسمی و عصبی، عملکرد طبیعی مغز، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارد.

قائمی با اشاره به این که کمبود ید را می‌توان با مقادیر اندکی از این ماده معدنی به رژیم غذایی روزانه اضافه شود، افزود: مقدار ید مورد نیاز یک فرد بالغ به طور متوسط 150 میکروگرم در روز است که غذاهای دریایی و نمک یددار تصفیه شده بهترین منابع غذایی آن محسوب می‌شود.

فوق تخصص غدد اطفال نقش غدد تیرئید را در تکامل سیستم مغزی عصبی جنین و نوزاد مهم دانست و بیان داشت: حساس‌ترین زمان در این دوره، ابتدای سه ماهه سوم بارداری و دومین زمان حساس در تکامل سیستم مغزی عصبی در طول عمر، ماه اول تولد نوزاد است.

وی اضافه کرد: در دوران بارداری کمبود ید باعث بروز مشکلاتی همچون سقط جنین، زایمان زودرس، تولد نوزادان مرده و اختلال رشد مغزی جنین می‌شود، و برای نوزادان عوارضی همچون عقب‌ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کاهش شنوایی دارد.

قائمی با بیان این که برای جلوگیری از بروز عوارض بیماری در نوزادان، تشخیص به موقع در همان روزهای اول زندگی و درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: با انجام یک آزمایش ساده در فاصله روزهای سه تا پنج بعد از تولد بواسطه آزمایش چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد می‌توان این بیماری را در آنها تشخیص داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: