کد خبر: ۲۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۳ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 20
شفا آنلاين-گاهي اوقات انواع صداها و زنگ‌هاي گوشخراش براي بيدار كردن كسي كه خواب سنگيني دارد، كافي نيست! شايد شما هم جزء اين دسته افراد بوده و هر روز صبح براي بيدار شدن از خواب دردسر داشته باشيد.
به گزارش شفا آنلاين،شايد هم براي فرار از اين مسأله برنامه زندگي خود را طوري ترتيب داده‌ايد كه مجبور نباشيد صبح زود از خواب بيدار شويد! ولي به هر حال هميشه، همه‌چيز تحت كنترل نخواهد بود و گاه ممكن است علي‌رغم تمام برنامه‌ريزي‌ها، مجبور شويد صبح زود از خواب بيدار شويد؛ بنابراين بهتر است علت اين رخوت و سنگيني براي بيدار شدن را بيابيد.

سن بلوغ و مرحله نوجواني و جواني
دوران بلوغ همواره با تغيير و تحولات بسيار در هورمون‌هاي بدن همراه است. نياز نوجوانان به خواب بيش از افراد ديگر بوده و لازم است از 24 ساعت شبانه‌روز، حداقل 10 ساعت بخوابند. در اين دوران فرد شب‌ها ديرتر از ساير افراد خانواده‌اش به خواب مي‌رود و از طرفي فردا ساعت 8 صبح بايد سر كلاس درس حاضر باشد كه نتيجه آن محروميت شديد از خواب، چاقي، كاهش سطح يادگيري، عدم تمركز و توجه كافي به دروس، خصوصا در زنگ اول و ... است. آيا در نظام‌هاي آموزشي سراسر دنيا كسي به اين مساله اهميت مي‌دهد و كلاس‌هاي درسي دو ساعت ديرتر تشكيل مي‌شود؟ آيا نوجوان و جوان سعي مي‌كند كم‌‌خوابي‌اش را به نحوي جبران كند؟

خواب سنگين و خوابگردي
خواب سنگين در واقع چيزي شبيه حالت كماست و بيدار كردن كسي كه خواب سنگين دارد، از سخت‌ترين كارهاي دنيا مي‌باشد، دراين ميان اگر يك مسأله اضطراري هم پيش آيد، واقعا شرايط بدي ايجاد مي‌شود. يكي از علل خواب سنگين توليد و ترشح هورمون رشد در بدن است. اين هورمون براي شكل‌گيري حافظه ضروري است. در بدن نوجوانان اين هورمون بيش از ديگران توليد مي‌شود، پس جاي تعجب نيست كه براي بيدار شدن از خواب هميشه مشكل دارند. راه رفتن در خواب يكي از اختلالات مربوط به خواب است كه با قدم زدن در حالت خواب بروز مي‌كند و طي آن فرد بدون اينكه هوشيار باشد و بداند چه كاري انجام مي‌دهد، شروع به انجام كارهاي خود (مثل غذا خوردن، حرف زدن، راه رفتن و ...) مي‌كند. خواب‌گردي از كودكي شروع مي‌شود و ممكن است تا بزرگسالي نيز ادامه يابد. اين اختلال مي‌تواند در اثر بي‌نظمي خواب، بيماري و تب بالا، پر بودن مثانه، خوابيدن در محيط‌هاي شلوغ، خواب ناكافي و مصرف برخي داروها ايجاد شود.

حالت خواب‌‌آلودگي يا حمله خواب
برخي از افراد به ناگاه سر خود را زمين مي‌گذارند و در يك آن به خواب مي‌روند. اين حرف نه دروغ است، نه شوخي و كاملا حقيقت دارد. افرادي كه دچار اين حالت مي‌شوند، برايشان فرقي نمي‌كند كه در يك اتاق خلوت باشند و يا در ميان انبوهي از جمعيت. اين افراد دچار «جمود خلسه‌اي» يا سخت شدن عضلات نمي‌شوند، بلكه خيلي ناگهاني دچار خيالات و اوهام شده، سرشان را روي زمين مي‌گذارند و به خواب مي‌روند و نبود محرك انتقال دهنده عصبي (اركسين) باعث مي‌شود كه بسيار سخت از خواب بيدار شوند.

كارگران شيفتي
بدن انسان به گونه‌اي ساخته شده است كه شب‌ها به خواب برود و در طول روز فعاليت داشته باشد؛ اما اين مساله در مورد كارگران شيفتي صادق نيست. 25 درصد از جمعيت كل كارگران جهان را اين افراد تشكيل مي‌دهند. مشكل اصلي آنها روزهاي اول هفته اوج مي‌گيرد؛ چرا كه در طول يك هفته ساعت بدن‌شان با نوع خواب آنها تنظيم مي‌شود، اما تعطيلي آخر هفته همه چيز را خراب مي‌كند. اين افراد معمولا در معرض بيماري‌هاي قلبي، سكته، چاقي و انواع تومورها هستند. برطرف كردن محروميت شديد از خواب، با تغيير هر شيفت، تقريبا غير ممكن است.

اختلالات دو قطبي
در گذشته، افسردگي حاد و كشنده را به كم‌‌خوابي شديد ربط مي‌دادند. افرادي كه دچار افسردگي حاد هستند (خصوصا از نوع گردشي)، ساعت خواب بسيار نامنظمي دارند. اين افراد يك روز 18 ساعت مي‌خوابند و روز ديگر حتي 3 ساعت هم نمي‌خوابند. آنها وقتي كه به خواب طولاني مي‌روند، بيدار شدن‌شان كار سختي است.


اختلال كاهش تمركز
اختلال ADHD يا همان اختلال كاهش تمركز، يكي از شايع‌ترين اختلالات، خصوصا در ميان كودكان است و مي‌تواند تا بزرگسالي نيز ادامه داشته باشد. علائم اصلي آن عدم توانايي در تمركز و توجه و ناتواني در كنترل رفتار و بيش‌فعالي است. با اينكه دليل اين اختلال هنوز مشخص نيست، ولي كودكاني كه به آن دچار هستند، خيلي سخت از خواب بيدار مي‌شوند. آنها از 24 ساعت شبانه‌روز 12- 14 ساعت مي‌خوابند و تا زماني كه كسي از خواب بيدارشان نكند، بيدار نمي‌شوند. حالت خواب آلودگي يا حمله خواب هيچ ارتباطي با اختلال ADHD ندارد.

ساير افراد
بسياري از افراد بدون آنكه مشكل يا مسأله‌اي داشته باشند، نمي‌توانند به راحتي از خواب بيدار شوند. خواب اين افراد طولاني‌تر از ديگران است. افرادي كه به حبس نفس در هنگام خواب دچارند، افرادي كه برخي اختلالات معمولي خواب مثل اختلال پاي بيقرار و بي‌خوابي دارند نيز به دليل محروميت از خواب مناسب، صبح‌ها به سختي از خواب بيدار مي‌شوند. حقيقت اين است كه افراد زيادي وجود دارند كه علي‌رغم داشتن شرايط عادي به راحتي از خواب بيدار شوند. گاهي اوقات مسائلي مثل، افزايش ساعات كاري، تولد يك نوزاد، وجود افراد مسن در خانواده و بيماري آنها و برخي مسائل ديگر باعث بر هم خوردن نظم معمول خواب مي‌شود. ميانگين خواب مردم آمريكا در چهل سال اخير، 90 دقيقه كاهش يافته است. در اين ميان چيزي كه مردم بايد ياد بگيرند، اين نيست كه چطور كمي بيشتر بخوابند، مثلا (دزدكي بخوابند و كمبود خواب‌شان را با چرت زدن در محل كار يا كلاس درس جبران كنند)، بلكه بايد شيوه‌هاي مناسب براي استراحت جسمي و ذهني را بياموزند. استراحت كردن نيز مانند غذا خوردن براي بدن ضروري است، فقط بايد دقت و فضاي بيشتري به آن اختصاص داد.

من خسته‌ام ولي خوابم نمي‌برد
همه ما گاهي اوقات دچار بي‌خوابي مي‌شويم؛ ولي وقتي اين حالت طولاني‌مدت مي‌شود، به بي‌خوابي حاد مبدل مي‌گردد. در بي‌خوابي مزمن، فرد نمي‌تواند به راحتي به خواب برود، در صورت به خواب رفتن، كيفيت خواب مناسبي ندارد و نمي‌تواند به اندازه كافي خستگي در كند، وقتي از خواب بيدار مي‌شود، نمي‌تواند مجددا به خواب برود و صبح‌ها به سختي از خواب برمي‌خيزد.
اين مشكل مي‌تواند در اثر مصرف دارويي خاص، مكمل‌هاي غذايي، خروپف شديد، تغيير برنامه خواب، استرس و تشويش و نگراني از مجددا به خواب رفتن ايجاد شود.
علاوه بر اين عوامل، عوامل ديگري نيز موجب بي‌خوابي مي‌شوند مثل:
حاملگي، ورزش كردن قبل از خواب، عوامل محيطي (مثل گرما و سرماي زياد، نور شديد و سر و صداي آزاردهنده)، گرسنگي زياد، مصرف زياد كافئين، برخي دردها مثل دندان درد، سرفه و ... .
يكي از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار روي خواب، افسردگي است.
برخي از علائم افسردگي عبارتند از: احساس درماندگي، بي‌علاقگي‌و بي‌ميلي نسبت به همه امور، افكار مربوط به خودكشي، افزايش ناگهاني وزن، كاهش سطح انرژي.
اگر بي‌خوابي شما در اثر يكي از بيماري‌هاي ذكر شده به وجود آمده باشد، لازم است به پزشك متخصص مراجعه كنيد و سريعا تحت درمان قرار گيريد. كم‌خوابي را هيچ‌گاه نبايد مسأله كوچكي انگاشت، زيرا عدم خواب كافي و مناسب هم از نظر فيزيكي، هم روحي و حتي از نظر ذهني آسيب‌‌هاي جدي به فرد وارد مي‌كند. يكي از رازهاي اصلي شادابي و نشاط خواب كافي و با كيفيت است
برچسب ها: خواب ، صدا ، زنگ ، سنگین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: