کد خبر: ۲۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 17
شفا آنلاین-مخترعان کشور در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران نسل پنجم دستگاه همودیالیز را با برخورداری از استانداردهای 2013 و 2014 متداول جهان ساختند.
به گزارش شفا آنلاین،برآوردهای غیررسمی نشان می دهد دیالیز سالانه 700 میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می کند.

مجری پروژه ساخت دستگاه همودیالیز سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا به سابقه تولید اولین دستگاه همودیالیز در این سازمان در سال 1373 اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته سعی کردیم این دستگاه را ارتقا دهیم و اکنون به دانش فنی ساخت نسل پنجم دستگاه همودیالیز دست یافته ایم.

منوچهر اقبال افزود: نمونه پژوهشی دستگاه همودیالیز نسل پنجم ساخته شده است و در آینده، دانش فنی آن به بخش های خصوصی متقاضی و واجد شرایط منتقل خواهد شد.

وی با بیان اینکه 80 درصد قطعات موردنیاز برای ساخت دستگاه جدید همودیالیز از داخل کشور تامین می شود، گفت: هزینه ساخت این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی، 40 درصد ارزانتر تمام می شود.

عضو گروه مهندسی پزشکی پژوهشکده برق و فناوری اطلاعات ادامه داد: به دلیل تحریم های بین المللی طی سالهای گذشته، استفاده از دستگاه های همودیالیز خارجی با مشکلات زیادی در زمینه تهیه قطعات یدکی و خدمات پس از فروش همراه بوده و علاوه بر این هزینه زیادی هم دارد.

به گفته اقبال، بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور اکنون به هزار و 800 دستگاه همودیالیز احتیاج دارند که با توجه به افزایش روزافزون آمار بیماران دیابتی و فرسوده شدن دستگاه های قبلی، نیاز به تامین این دستگاه همواره رو به افزایش است.

همودیالیز رایج ترین روش برای درمان نارسایی پیشرفته و دائمی کلیه به شمار می آید.

در فرآیند همودیالیز، خون از بدن بیمار مبتلا به نارسایی کلیه خارج می شود و پس از تصفیه شدن در دستگاه دیالیز به بدن بازگردانده می شود.

محمد رضا گنجی رییس انجمن نفرولوژی ایران سال گذشته اعلام کرد: 24 هزار بیمار دیالیزی داریم و 31 هزار بیمار نیز پیوند کلیه شدند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: