کد خبر: ۲۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 10
شفا آنلاين-وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت:طرح ماندگاری پزشکان در مراکز بهداشتی مناطق محروم از جمله بسته های حمایتی دولت است که از اول خرداد ماه اجرایی می شود.
به گزارش شفا آنلاين،دکتر «حسن قاضی زاده هاشمی» روز شنبه در سی و هشتمین کنگره جامعه جراحان ایران با بیان اینکه در قالب این طرح پرداخت ها منصفانه خواهد شد، افزود: به منظور تشویق پزشکان برای ماندن در مناطق محروم حقوق آنها چند برابر افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد:بسیاری از پزشکان ما در مناطق محروم با حدود یک تا یک و نیم میلیون حقوق به ارایه خدمات می پردازند و در مواردی حتی پرداخت همین حقوق کم نیز حدود 7 تا 8 ماه به تعویق می افتاد.

وی همچنین به طرح اجباری پزشکان در مناطق محروم اشاره کرد و افزود: در واقع این یک طرح نانوشته سربازی است که پزشکان علاوه بر طرح سربازی خود مجبورند آن را نیز طی کنند.

وی ادامه داد:باید با اعمال بسته های حمایتی و بدون اعمال زور پزشکان را تشویق به ارایه خدمات در مناطق محروم کنیم.

وی با بیان اینکه در قالب طرح تحول نظام سلامت بسته حمایتی نیز در زمینه خدمات بخش دولتی تدوین شده است، افزود: خدمات در بیمارستان های دولتی باید به گونه ای باشد که مابه التفاوت ویزیت اقدامات تشخیصی، آزمایشگاهی و جراحی ها پرداخت شوند و بتوان از ظرفیت بعدازظهر بیمارستان ها نیز استفاده کرد.

هاشمی ادامه داد:بسته ای نیز در حمایت از بیماران صعب العلاج تدوین شده است؛ در سال های گذشته به دلیل بی توجهی در حوزه دارو 1860 میلیارد تومان هزینه به دولت تحمیل شده بود که بخشی از آن به دلیل افزایش سه برابری قیمت ارز و تحریم های ناعادلانه در بخش بهداشتی و سلامت کشور بود.

وی ادامه داد:دولت سعی دارد قیمت داروها را به قیمت سال 1391 برگرداند و به این طریق افرادی که به خاطر بیماری زیر خط فقر رفته اند مورد حمایت قرار دهد.

وی در ادامه به محرومیت مردم استان ایلام اشاره کرد و افزود: 50 درصد از مردم این استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند و آمار خودکشی در ایلام بالاترین آمار در ایران است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم این شهر به بیماری های مختلف ازجمله سرطان مبتلا و به دلیل هزینه های درمان زیر خط فقر هستند، افزود:در قالب یک بسته حمایتی قرار است این دسته از افراد شناسایی و تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند.

وزیر بهداشت یادآور شد که اجرایی شدن این بسته ها به تدریج طی 2 تا 3 هفته آینده در دانشگاه های کشور آغاز می شود.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه در اجرای مطالب ˈکتاب ارزش نسبی خدماتˈ سلیقه های فردی اعمال شده است، افزود: برای اجرایی شدن این کتاب حدود 6 میلیارد تومان بودجه لازم است در این راستا اقداماتی آغاز شده است و طی 2 ماه آینده جمع بندی می شود.

وی ادامه داد:این یک قدم بلندی است که پایه ای می شود برای سال های بعد تا به ویژه در بخش های اجرایی افرادی که پا از حد خود فراتر می گذارند ملزم به پاسخگویی باشند و دولت بتواند طبق قانون با افراد خاطی برخورد کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اصلاح امور خدمات بهداشتی درمانی در بخش دولتی یکی دیگر از اهداف این وزارتخانه است، افزود: با اصلاح امور خدمات بهداشتی می توانیم از بسیاری از مفسده ها پیشگیری کنیم.

هاشمی ادامه داد:جامعه پزشکی نزد مردم معتبر است اما گاهی نسل جوان پزشکان کشور می خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند که باید به عملکرد آنها نیز توجه شود.

وی با یادآوری اشکالات حوزه پزشکی توضیح داد:ما نمی توانیم نزد مردم محترم باشیم اما به اشکالات خود معترف نباشیم؛ اعتراف به اشکالات مقدمه ای برای رفع بسیاری از مشکلات خواهد بود.

وزیر بهداشت همچنین اعمال جراحی غیرضرور در حوزه پزشکی را یادآور شد و گفت:نیازی به بسیاری از اعمال جراحی وجود ندارد اما اینگونه اعمال جراحی صورت می گیرد؛ دلیل آن این است که با راهنماهای بالینی صرفا به صورت ویترینی برخورد می شود که باید به این مساله نیز توجه شود.

هاشمی در ادامه از انجمن های پزشکی در سالم سازی جامعه پزشکی درخواست کمک کرد و افزود: انجمن های پزشکی می توانند نقش بسیار موثری در این زمینه ایفا کنند.

وزیر بهداشت در ادامه همچنین برخی دیگر از مشکلات وزارت بهداشت را یادآور شد و گفت:در حوزه آموزش به دلیل تربیت بیش از نیاز پزشکان و اعزام نامناسب آنها در سراسر کشور با مشکلات زیادی روبه رو هستیم؛ اکنون حدود 91 دانشکده پزشکی در کشور فعال است این درحالی است که در گذشته فقط 7 دانشکده پزشکی در کشور وجود داشت.

هاشمی افزود:در بخش پژوهشی نیز به رغم داشتن رتبه های بین المللی، اقدامات فاخر و عمیقی صورت نگرفته است بنابراین در مورد زیرساخت های این حوزه نیز نیاز به بازنگری داریم.

وی با بیان اینکه در زمینه درمان نیز در بخش های دولتی و غیردولتی مشکلات زیادی وجود دارد،ادامه داد:بخش بهداشتی کشور که از قدمت آن 30 سال می گذرد به ویژه خانه های بهداشت اکنون فرسوده شده است و تعدادی زیادی از پرسنل آن درحال بازنشستگی هستند.

وزیر بهداشت گفت:دولت برای رفع این مشکلات بخش عمده ای از بودجه خود را به حوزه سلامت اختصاص داده است و در این میان اعلام سیاست های نظام سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین همکاری رییس مجلس شورای اسلامی و رییس قوه قضاییه در سرعت بخشیدن به امور بسیار موثر بوده است.

هاشمی ادامه داد:وزارت بهداشت بطور اسمی متولی سلامت کشور است ولی در واقع بسیاری از بخش های اقتصادی، کشاورزی و گردشگری در این زمینه دخیل هستند و ما در تصمیم گیری ها یا حضور نداریم و یا اگر حضور داریم حرف ما جزو کم خریدارترین ها به حساب می آید.

وی توضیح داد:در کشور بزرگ راه های زیادی بدون پایگاه های اورژانس راه اندازی و مناطقی مانند منطقه 22 تهران بدون داشتن یک بیمارستان ساخته می شود و سموم کشاورزی مشکلاتی را برای سلامت مردم به وجود می آورد.

وزیر بهداشت اظهار داشت:با توجه به اقدامات زیادی که در این مدت کوتاه در حوزه سلامت کشور صورت گرفته است، می توان گفت که هیچ دولت و رییس دولتی تاکنون به این اندازه در این زمینه فعالیت نداشته است.

هاشمی به عنوان نمونه به بیمه شدن 3 میلیون نفر ظرف مدت کمتر از 3 ماه اشاره کرد و گفت: شروع این طرح حدود 4تا 5 میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: