کد خبر: ۲۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 09
شفا آنلاين-محققان یک موسسه آمریکایی به نام Wyss هاروارد اولین مغز استخوان مهندسی شده را ساختند.
به گزارش شفا آنلاين، این محصول جدیدترین دستاورد از پروژه ˈ ارگان روی تراشه ˈ هاروارد است و قابلیت تولید مجدد ساختار، عملکرد و آرایش سلولی مغز استخوان را دارد.

تا امروز چنین تحقیقاتی فقط در بدن حیوانات زنده مقدور بود و پزشکان نمی توانستند بررسی های لازم را در محیط آزمایشگاهی انجام دهند.

این دستگاه جدید "bone marrow-on-a-chip” نام دارد و با استفاده از آن می توان اثرات داروهای جدید و عوامل سمی را در کل مغز استخوان آزمایش کرد.

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای این دستگاه، امکان توسعه استراتژی های موثر برای جلوگیری یا درمان عوارض کشنده اشعه های مختلف و پرتودرمانی روی مغز استخوان است.

مراحل اولیه آزمایش نشان می دهد که مغز استخوان مهندسی شده زمانی که در معرض اشعه قرار می گیرد، تازگی خود را از دست می دهد و این دقیقا همان اتفاقی است که برای مغز استخوان واقعی می افتد. تنها راه مبارزه با این مکانیسم، استفاده از داروهای ضد مسمومیت اشعه است.

مغز استخوان بیماران سرطانی معمولا به دلیل شیمی درمانی و پرتودرمانی آسیب می بیند و می توان از این روش برای حفظ مغز استخوان استفاده کرد.

تیم تحقیقاتی موسسه Wyss تا بحال موفق به ساخت تراشه های روده، قلب، ریه و کلیه شده اند. با استفاده از این تراشه ها امکان بررسی اثرات دارویی و درمانی در اندام های مختلف و بدون آزمایش روی حیوانات وجود دارد.

مغز استخوان یکی از پیچیده ترین ارگان های بدن و مسئول ساخت تمام سلول های خونی است. سلول های نابالغی درون مغز استخوان وجود دارند که به عنوان سلول های بنیادی تشکیل دهنده خون شناخته می شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: