شفا آنلاین - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه وزارت بهداشت ودرمان مقصر اصلی پدیده زیرمیزی است، گفت: طرح پزشک خانواده میتواند کمک زیادی به کاهش پدیده زیرمیزی داشته باشد اما در عین حال باید در طراحی و اجرای طرح پزشک خانواده محدودیتهای منطقی لحاظ شود.
عبدالرحمان رستمیان ، با بیان اینکه کشور ما واردات خون ندارد، گفت: در حال حاضر آنچه که وارد میکنیم فرآورده های خونی است که البته هم اکنون ایران به تدریج درصدد تولید فرآوردههای خونی است تا در این زمینه نیز کمتر واردات داشته باشیم.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه خون ما از پاکترین خونهاست، افزود: خون ما از آلودگیهایی مانند HIV یا هپاتیت، پاک است اما تنها مشکلی که در بیماریهای ویروسی وجود دارد مربوط به معتادان است.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه متاسفانه شیوع اعتیاد در کشور خیلی بالاست و لازم است راه حلی جدی برای آن درنظر گرفته شود، ادامه داد: البته به دلیل وجود فرهنگ ایرانی و اسلامی، مصرف الکل درکشور کم است و همین امر باعث میشود تا مبتلایان به بیماری کبدی کاهش یابند.
بالای ۱۵ درصد مبتلا به HIV در کشور داریم
این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: در حال حاضر در کشور مبتلایان به بیماری هپاتیت Cبالای ۵۰ درصد، هپاتیت B بالای ۲۰ درصد وHIV بالای ۱۵ درصد است.
رستمیان با تاکید بر اینکه باید اولویت اصلی بهداشت ودرمان کشور کاهش اعتیاد و پیشگیری از آن باشد، تصریح کرد: در کنار این اقدامات باید تلاش شود تا افراد معتاد، به بیماری کمتری مبتلا شوند و مانع از تزریقی شدن آنها شویم؛ اگر سری به بیمارستانها بزنیم متوجه می شویم، عفونتهای مهم را همین بیماران دارند.
وی با یادآوری موقعیت جغرافیایی ایران و همجوار بودن با برخی کشورهای تولیدکننده مواد مخدر، تاکید کرد: این کار به لحاظ درآمد بالایی که دارد کنترل کردنش سخت است لذا باید علاوه بر آنکه عرضه را کم میکنیم افراد را قوی سازیم تا تقاضا هم کاهش یابد، بنابراین وزارت بهداشت به همراه چندین وزارتخانه دیگر باید ورود پیدا کرده و سهم زیادی از درآمد را برای رفع این معضل اختصاص دهند.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، بزرگترین سرمایه هر کشور را نیروی انسانی خواند وگفت: نیروی انسانی به دلیل دارا بودن توانمندی جسمی و فکری ثروت اصلی هر کشور به شمار میرود و شاید بیشترین پرت هزینه برای کشور از دست دادن نیروی انسانی است.
محصول نهایی برخی داروها از منابع اروپایی است
رستمیان در ادامه درباره واردات پنی سیلین چینی در کشور و فوت ۵ نفر از هموطنان بر اثر تزریق این دارو، یادآور شد: مواد اولیه بسیاری از داروها از چین وهند وارد میشود اما محصول نهایی در داخل تولید میشود.
وی با بیان اینکه ما محصول نهایی را از برخی منابع در اروپا دریافت میکنیم، ادامه داد: تعداد کشورهایی که محصول نهایی داروها را از آنها دریافت میکنیم کم بوده که عمدتا هم اروپایی هستند باید این منابع را افزایش دهیم تا در اثر تحریمها صدمهای به وضعیت بهداشت و درمان کشور وارد نشود.
عضوکمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس نهم، تاکید کرد: نکته مهم آن است که با توجه به قیمت ارز، لازم است تا دولت مابهالتفاوت ارز را یا در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد یا به سازمانی که بتواند با اقدامی مناسب، مانع از افزایش هزینه دارو برای مردم شود؛ حال این موضوع در ابتدای فرآیند باشد یا در انتهای آن بسیار حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: دولت می تواند مابه التفاوت ارز را یا به تولیدکننده اختصاص دهد تا هزینه تمام شده را پایین آورده و دارو را با قیمت ارزان دراختیار مردم بگذارد یا یک واسطه بیمهای انتخاب کند تا با پرداخت هزینه تولیدکننده، آن را حمایت کرده که اینگونه هم برای مردم هزینهبر نخواهد بود و هم قیمت ها افزایش نخواهد داشت.
رستمیان با تاکید بر اینکه باید ابتدا هزینه مابه التفاوت ارز مرجع و مبادلهای بررسی شود تا دارو برای مردم گران نشود، افزود: بررسی این موضوع به نیروهای کارشناسی نیاز دارد تا بتوانند کمیسیون تلفیق را در بررسی موضوع مطرح شده حمایت کنند، چراکه گاهی کمیسیون تلفیق نیاز به نظر کارشناسی دارد تا متوجه شود اعتبار در کجای کار باید تزریق شود؛ در این میان وزارت بهداشت یا نظام پزشکی بازوی کمکرسانی هستند که میتوانند مجلس را برای تصمیم گیری بهتر یاری کنند.
حذف ارز مرجع برای ورود در کنترل هزینه دارو موثر است
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، در مورد اختصاص ارز مبادلهای به دارو، تصریح کرد: ارز مرجع تنها برای ورود حذف شده که آن هم قرار است با اختصاص مابهالتفاوت ارز مرجع و مبادله ای، این ارز در جای دیگری هزینه شود.
وی با بیان اینکه حذف ارز مرجع برای ورود، در کنترل هزینه دارو موثر است، تاکید کرد: این کار برای آن است که مشخص شود در کدام حوزه نیاز است اعتبار واریز شود، یعنی به تولید کننده اختصاص یابد یا به مصرف کننده.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم در خصوص واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع، ادامه داد: تحریم فرصتی برای ارزیابی بهتر اقدامات انجام شده در کشور شد؛ ما تا ماه خرداد سال ۹۱ اولویتی برای ارز نداشتیم و ارز میتوانست هر جایی برود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: ما در کمیسیون مواردی همچون واردات برخی اقلام اعم از وسایل آرایشی یا خودرو را مورد بررسی قرار دادیم و از مسئولان خواستیم تا در مورد آن توضیح دهند؛ بدون شک این موضوع را به واسطه تحریمها متوجه شدیم چرا که قبل از آن پول نفت خیلی راحت از دست میرفت و به دلیل آنکه نتوانسته بودیم هوشمندانه کار کنیم جنسهایی در کشور وارد میشد که با خروج ارز مرجع می توانست به تولید ما صدمه زیادی وارد کند که در این صورت از دو طرف ضربه می خوردیم یعنی با دادن ثروت، تولید هم مورد خطر قرار میگرفت.
وی افزود: اگر هر سال یک درصد قطع وابستگی از نفت را پیگیری میکردیم دیگر در صورت بروز تحریمها با مشکل مواجه نمی شدیم اما یکباره تحریم ها کشور را به بحرانی نزدیک کرد که در حال حاضر با تلاشهای بسیار مسئولان توانستیم به پایداری نسبتا مناسب دست یابیم.
این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه از تولید صحبت زیادی نشده است، تصریح کرد: لازم است در برنامه پنجم توسعه به این موضوع اشاره شود که مثلا هرساله حدود ۲۰ درصد قطع وابستگی از نفت داشته باشیم که البته این میزان از درصد، نیاز به بحث و بررسی کارشناسانه دارد.
تلاش وزارت بهداشت برای ترخیص داروهایی که درگمرک مانده بودند
رستمیان درخصوص داروهایی که از سال گذشته در گمرک مانده و در حال حاضر احتمال می رود که با ارز مبادله ای وارد شوند، به ذکر توضیحاتی پرداخت و گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این داروها زیر ۱۰۰ میلیون دلار بود که وزارت بهداشت برای ترخیص آنها تلاش زیادی انجام داده است.
عضوکمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، در پاسخ به این سوال که آیا بحث تهاتر نفت با غذا و دارو زمینه ورود داروهای کم کیفیت را فراهم میکند یا خیر؟ تاکید کرد: این تهاتر از گذشته هم بوده است؛ تحریمها هم بر فروش نفت و هم کسب درآمدهای نفتی تاثیرگذار بود که وقتی تبدیل به دلار میشد آن را به ما نمیدادند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مسئولان روی این تهاتر نفت با غذا و دارو کار میکنند و لازم است با هوشمندی درست، مواد اولیه یا تکنولوژی وارد کنیم که به تولید ضربه ای وارد نکند.
مقصر اصلی در بروز پدیده زیرمیزی وزارت بهداشت است
این نماینده مردم در مجلس نهم در خصوص وضعیت زیرمیزی بین برخی پزشکان و نحوه ورود مجلس برای رفع این معضل، افزود: بدون شک درحال حاضر کشور هنوز با موضوع زیرمیزی درگیر است اما امروزه درصد کمی از پزشکان دست به چنین کاری می زنند؛ متاسفانه حداقل ۱۴-۱۳ سال پیش این زیرمیزی بود و با وجود آنکه همیشه این موضوع را از معضلات بد جامعه دانستیم اما هیچ گاه برای رفع آن اقدامی اساسی انجام ندادیم.
نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی، مقصراصلی در بروز پدیده زیرمیزی را وزارت بهداشت ودرمان خواند و افزود: این وزارتخانه باید راهکاری را ارایه می کرد تا این معضل رفته رفته کاهش و سپس حذف میشد.
رستمیان با بیان اینکه از علتهای مهم وجود پدیده زیرمیزی درکشور تعرفه های کم پزشکی است، تاکید کرد: امروزه تعرفههایی مثل چشمپزشکی و قلب مناسب است اما برای بعضی رشتههایی مانند جراحی، این موضوع به خوبی تدوین نشده است؛ متاسفانه به دلیل دیرکرد در پرداخت کارانه و اصلاح نکردن تعرفه ها برخی از پزشکان به اخذ زیرمیزی روی می آورند.
وی توزیع نامناسب پزشکان در برخی شهرستان ها را از دیگر عوامل پدیده زیرمیزی خواند و ادامه داد: با وجود آنکه در چند سال گذشته تعداد پزشکان افزایش یافته است اما توزیع پزشکان به خصوص در شهرستانهای کوچک به درستی انجام نشده است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه برای رفع معضل زیرمیزی پزشکان، این کمیسیون جلسات متعددی را با مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی برگزار کرده است، تصریح کرد: به طور حتم مجلس نمی گذارد این موضوع به حال خود رها شود اما باید واقعیتها را پذیرفت تا زمانی که نتوانیم تعرفهها را اصلاح و پرداختهای کارانه را به موقع پرداخت کنیم، این معضلات را خواهیم داشت.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، ادامه داد: ناگفته نماند که در توزیع پزشک نیز باید اصلاح رفتار داشته باشیم؛ قطعا در روستاها باید منابع درآمدی را بیشتر ببینیم تا وقتی متخصص یا پزشک عمومی را به شهرستان میفرستیم آن پزشک از لحاظ مالی با مشکل مواجه نشود.
وی تاکید کرد: امروزه پزشکان عمومی در شهر بیکار هستند اما به شدت کمبود پزشک در روستاها احساس میشود که بدون شک توزیع نامناسب پزشکان و امتیاز دهی نامناسب چنین اتفاقی را رقم زده است.
ضرورت وجود بیمارستانهای معین در تهران
رستمیان با بیان اینکه بیمارستان های بزرگی که در تهران هستند باید برای هر استان کشور معین باشند، گفت: اگر این اتفاق افتاد بیماری که از شهرستان میخواهد به تهران اعزام شود میداند که باید به کدام بیمارستان برود و این گونه سرگردان نمیشود؛ در حال حاضر بیماران در بیمارستانهای دولتی باید ابتدا با سوپروایزرها صحبت کند بعد با پزشک حرف بزند و این بدان جهت است که نتوانستیم بیماران را هدایت کنیم.
وی بیان کرد: اگر بیمارستان معین را برای این افراد در نظر بگیریم خواهیم توانست از مراجعه این بیماران به بخش خصوصی جلوگیری کرده و تا حدودی مانع از بروز پدیده زیرمیزی شویم.
این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با وزارت بهداشت و درمان به نتیجه ای مبنی بر به روز کردن قوانین تعزیرات رسیدند که براساس آن نه تنها پدیده زیرمیزی پزشکان بلکه موضوعاتی همچون جریمه برای فروش اغذیه ناسالم نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
رستمیان با تاکید بر اینکه درحال حاضر قوانین تعزیرات مربوط به سالهای گذشته است، تصریح کرد: ضرورت به روزکردن قوانین نوعی تشدید قوانین است که قرار است بعد از بررسی های انجام شده در کمیسیون، به صورت طرحی در صحن مجلس مطرح شود.
اعمال محدودیتهای منطقی برای اجرای طرح پزشک خانواده
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم، در پاسخ به این سوال که طرح پزشک خانواده چه خدماتی را میتواند پوشش دهد و چه اشکالاتی را میتواند از حوزه سلامت رفع کند، گفت: از شاخصهای برنامه پنجم توسعه، توجه به میزان پرداختی مردم بوده است که تاکنون این پرداختی به ۷۰ درصد رسیده و باید تلاش کرد تا به رقم ۳۰درصد برسد.
وی با تاکید براینکه اعتباری که هر سال برای سیستم بهداشت و درمان درنظر گرفته می شود درآمد اختصاصی را زیاد میکند، افزود: باید اعتبار بیمهها را بیشتر از درآمد اختصاصی لحاظ کرد چراکه درغیر این صورت درآمد اختصاصی از طریق مردم پرداخت می شود.
عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه در سال ۹۱ درآمد اختصاصی ۴۰ درصد و بیمهها ۲۰ درصد بود، تاکید کرد: درآمد اختصاصی را مردم پرداخت میکنند و بیمه میتواند به آن کمک کند؛ یکی از آن جایگاهی که بیمه میتواند کمک کند بحث پزشک خانواده است یعنی وقتی بیمار در این مسیر قرار گیرد بیمهها به کمک بیمار میشتابند و باعث کم شدن هزینه ها می شوند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، مصرف داروی زیاد در کشور را از معضلات حوزه بهداشت و درمان خواند و ادامه داد: مصرف دارو در کشور بیش از حد استاندارد است که این زنگ خطری برای حوزه سلامت به شمار میرود.
وی با تاکید بر اینکه گاهی برخی بیماران برای درمان بیماری خود اشتباه به پزشک مربوطه مراجعه می کنند، تصریح کرد: به عنوان مثال رشته من روماتولوژی است و برخی بیمارهای من ارتوپدی هستند یا گاهی بیماران من اشتباهی پیش ارتوپد میروند؛ این عوامل به جهت صرف وقت و هزینه برای بیمار نوعی صدمه است در حالی که اگرراهنمایی وجود داشته باشد بیمار را به پزشک مربوطه هدایت می کند که خوشبختانه همین موضوع در پزشک خانواده دیده شده است.
رستمیان با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در نقش بیماریابی بسیار مهم است، یادآور شد: بسیاری از بیماریها مزمن و خاموش هستند یعنی علامتی ندارند که در این صورت فرد به پزشک مراجعه نمیکند وبیماری آن همچنان مخفی می ماند.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم به ذکر مثالی از بیماری خاموش در بین افراد پرداخت و تاکید کرد: فشار خون بیماری خاموش است که فقط درصد کمی از بیماران فشار خون به جهت داشتن سردرد متوجه آن میشوند در حالی که فشار خون بیماری شایعهای است که خیلی راحت میتوان تشخیص داد و در اکثر موارد به راحتی نیز آن را درمان کرد.
وی ادامه داد: اگر همین بیماری فشار خون تشخیص داده نشود بیشترین عوارض را از جمله نارسایی های کلیه و سکته های قلبی و مغزی را به همراه دارد که در این صورت پزشک خانواده با نقش بیماریابی خود می تواند از بروز حوادث ناگوار برای افراد جلوگیری کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، با بیان اینکه اگردر اجرای پزشک خانواده دقت نشود ممکن است صدمات زیادی را برای کشور به همراه آورد، عنوان کرد: برخی کشورها پزشک خانواده را اجرا کردند و در جاهایی هم صدمه خوردند مثلا در برخی موارد پزشک خانواده بیمار را دیر ارجاع کرده است در حالی که ما نباید محدودیتهای زیادی در قوانین برای پزشک خانواده بگذاریم.
رستمیان تصریح کرد: باید دست پزشک خانواده را باز گذاشت تا بیمار را به موقع ارجاع کند؛ لازم است در طراحی های اجرای پزشک خانواده، محدودیت های منطقی لحاظ شود تا هم به مردم صدمه ای وارد نشود و هم نقص ها برطرف شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اختصاص اعتبار لازم در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده، بیان کرد: سال گذشته بهداشت و درمان صدمه زیادی خورد چراکه به لحاظ کمبود اعتبار به ناچار از اعتبار بیمه ها استفاده کرد وهمین امر نیز باعث شد تا از اعتبار وزارت رفاه کاسته شود.
وی در ادامه در خصوص وضعیت بازنشستگی پرستاران، تصریح کرد: سیستم بازنشستگی پرستاری مشکلاتی دارد که باید همه را با هم دید، مهمترین این مشکلات، کمبود پرسنل پرستاری در کشور است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه رشته های زیادی در دانشگاه ها پذیرفته شده اند که درحال حاضر بیکار هستند؛ این مهم نشان می دهد که ما نتوانستهایم بین آموزش عالی و اشتغال تعادلی را ایجاد کنیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و افزود: امروزه در بعضی بخش های بیمارستان، ۳۰ تخت را به دو پرستار میدهیم درحالی که بعضی بخشها بیماران بدحال هستند که نیاز به افزایش تعداد پرستاران است که در طول روزخسته نشوند و بتوانند بهتر به بیماران خدمت کنند چراکه همین امر گاهی موجب کاهش کیفیت کار پرستاران می شود.
وی با ابراز تاسف از وضعیت نامناسب پرستاران، گفت: جدای از کمبود تعداد پرستاران، برخی نیز از کشور خارج میشوند که این نشان می دهد نتوانسیتم قدرت ماندگاری و شرایط جذب را برای پرستاران ایجاد کنیم؛ به عنوان مثال وقتی یک پرستار خانم در ساعت ۸ شب شیفت کاریاش تمام میشود تازه این ساعت میخواهد به منزل برود.؛ این خود مشکلاتی را به همراه می آورد، حال باید پرسید که آیا بقیه شغلها هم این گونه است؟
رستمیان با تاکید بر اینکه برخی پرستاران اورژانس ازجهت فشارکاری گاهی برخورد مناسبی با بیمار ندارند، یادآور شد: این شغل نیاز به روحیه خوب دارد تا این روحیه نیز به بیماران منتقل شود، گاهی افزایش میزان ساعت کاری پرستاران، منجر به اذیت این افراد میشود در حالی که باید با تسهیلات و امکانات مالی این افراد را مورد حمایت قرار داد.
نماینده مردم دامغان در مجلس نهم تاکید کرد: ما هنوز بر آموزش بیمار نتوانستیم کارهای خوبی انجام دهیم که این نقص آموزشی ما را نشان میدهد، به عنوان مثال نتوانستیم سواد بیمار را بالا ببریم که چگونه از بیماری خود مراقبت کند در حالی که نقش پرستار در آموزش بیمار در اینجا نیز احساس می شود.
رستمیان در ادامه با تاکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بحث تجمیع بیمه ها را دنبال میکند، افزود: کمیسیون با یک برنامهریزی اهداف را برای پیگیریهای لازم مشخص کرده تا در صورت بروز مشکل مسئولان مربوطه پاسخگوی آن باشند.
وی یادآور شد: درصد بالایی از مردم دارای ۲ الی ۳ بیمه هستند در حالی که از آن طرف برخی مردم حتی یک بیمه هم ندارند که به طور حتم اگر این بیمه پوشش داده نشود پزشک خانواده در آن مشکل پیدا خواهد کرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تجمیع بیمه ها نیاز به ساماندهی دارد، گفت: ما باید ۱۵ درصدی که دارای خلا بیمه هستند را بیمه کنیم تا این افراد بتوانند وارد پزشک خانواده شوند و آنهایی هم که ۲ الی ۳ بیمه دارند مورد ساماندهی قرار گیرند تا اینگونه پوشش بیمه برای همه افراد گذاشته شود.